Førstereisgutt Startet 3.Mars.2007 Del på Facebook Startet 3.Mars.2007 Jeg har hørt at hvis man skal bruke en GPS med kun posisjonsangivelse for å plotte denne ned på et papirkart, kreves det et papirkart av riktig type (raster/vektor) for at posisjonen skal bli riktig. Er dette bare tull, eller er det noe i påstanden? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 (redigert) Et papirkart er alltid papir, aldri vektorkart og du må plotte inn posisjonen selv. Men det blir riktig dersom kartet ditt har inntegnet lengde/breddegrader, hvilket alle sjøkart har. Kartet kan ellers være raster eller vektor når du bruker programvare og dataskjerm. Du trenger da riktig programvare for å vise GPS posisjonen på kartet automatisk. Rasterkart på dataskjermen er et relativt uintelligent bilde, tilsvarende papirkartet. Et vektorkart inneholder derimot grafikk og en mengde informasjon som er relatert til lengde/breddegrad. Dvs at når programmet får posisjonen fra GPSen, kan det automatisk gi deg informasjon om stedet der du befinner deg. Du kan for eksempel få varsel om grunt farvann. I dag er de fleste papir- og rasterkart laget på basis av de samme dataene som er grunnlaget for vektorkartene. Derfor kan en si at en taper data og muligheter ved å ikke gå for VEKTORKART på plotteren i dag. Redigert 3.Mars.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tomcat Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Det som er viktig ved overføring av posisjon fra GPS til papirkart er at GPSen er innstilt på samme kart-datum som papirkartet er tegnet med. Vanligvis er dette WGS-84. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Hei. Se på Tiki Navigator, den bruker BSB rasterkart. Kartene blir da lik de papirkartene du har. Du kan laste ned en demoversjon for å få se hvordan den virker. Og siden finnes her. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Vanlig skipsfart benytter kun vektorbaserte kart; der ligger informasjonene lagvis og man kan hente ut de man trenger i det format man ønsker. Rasterkart er egentlig bare som "kopi" av et papirkart og derfor uten mulighet for å sortere informasjon. Rasterkart brukes mest der hvor man skal konkurrere på pris istedenfor kvalitet . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
motorbåd Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Det som er viktig ved overføring av posisjon fra GPS til papirkart er at GPSen er innstilt på samme kart-datum som papirkartet er tegnet med. Vanligvis er dette WGS-84. Husk også at de fleste GPS navigatorer giver positionen i " Grader og decimalminutter", mens papirsøkortets format er " Grader, min og sekunder". En position fra navigatoren på f. eks. 55 grader 45.364 dec. min. er lig med en position på papirkortet 55 grader 45 min. 22 sek. Der er jo kun 60 sek. på minuttet. Hilsen Michael Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Vanlig skipsfart benytter kun vektorbaserte kart.............. Rasterkart brukes mest der hvor man skal konkurrere på pris istedenfor kvalitet . . . . Trygt og godt å høre Dessuten lages rasterkartene i dag ut fra samme datbaser som vektorkartene. Det er derfor ikke lenger riktig å anta at raster-/papirkart er nøyaktigere. Forskjellene ligger heller i mulig dårlig programmering og/eller manglende oppdatering. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nemo Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Husk også at de fleste GPS navigatorer giver positionen i " Grader og decimalminutter", mens papirsøkortets format er " Grader, min og sekunder".En position fra navigatoren på f. eks. 55 grader 45.364 dec. min. er lig med en position på papirkortet 55 grader 45 min. 22 sek. Der er jo kun 60 sek. på minuttet. Hilsen Michael Kartene i den norske hovedserien bruker ikke sekund, men grader, minutter og desimalminutter. Det fleste lystbåter bruker nok mest disse kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Kartene i den norske hovedserien bruker ikke sekund, men grader, minutter og desimalminutter. Det fleste lystbåter bruker nok mest disse kartene. Dessuten kan man, ihvertfall på min Garmin 276, stille GPSen inn til å bruke grader, minutter, sekunder og desimalsekunder dersom det er behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Dessuten lages rasterkartene i dag ut fra samme datbaser som vektorkartene. Dette medfører nok bare delvis riktighet, UK og Australia er de eneste som leverer offisielle rasterkart (ARCS). Siden British Admiralty har papirkart for hele verden, også for våre områder, kan man få rasterkart som stammer fra samme database som papir- og vektorkart. Problemet er at BA kartene for våre områder er laget for storskipsfarten og dermed stort sett er ubrukelige for oss smågutter. Tiki og MaxSea er vel de enste systemene som benytter rasterkart i dag. MaxSea har sine egne (Mapmedia, som ikke oppdateres) og Tiki benytter BSB/Maptech. Disse er basert på papirkart. Sjøkartverket produserer/selger kun rasterkart for Det Levende Sjøkart i et format som ikke kan leses av andre systemer. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Selv bruker jeg egenscanede papirkart på PC med GPSDrive for Linux (er kanskje litt sær ) Synes det er veldig greit, da ser kartet likedan ut på PC'en som på papirkartet og jeg kjenner meg igjen med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Selv bruker jeg egenscanede papirkart på PC med GPSDrive for Linux (er kanskje litt sær )Synes det er veldig greit, da ser kartet likedan ut på PC'en som på papirkartet og jeg kjenner meg igjen med en gang. Liker også rasterkart. Det er mulig å lage notater på kartet selv om det er raster, her er det kartprogrammet som gir denne muligheten. Bruker O Navigator L som er et godt brukbart program. Har sett på TIKI og er fristet til å skifte. Selve kartene er BSB, men bakdelen er jo at de stopper ved Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutt Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Hjertelig takk for svar, alle sammen! Dette var lærerrikt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Det ser ut til at du fikk svar på alt annet enn det du spurte om. Aktuellt kart for deg er nr. 202. Datumet der er NGO. Det finnes ikke i noen GPS. Du må gjøre en transformasjon. Hvordan det gjøres står i kartet. Husk at det kun stemmer midt i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Hei. Datumet der er NGO. Det finnes ikke i noen GPS Vel, jeg har da satt opp NGO48 i min gamle Garmin 75 GPS. Hvordan det er for nyere GPS'r vet jeg ikke, men denne har i hvert fall muligheten til å sette opp egendefinert kartdatum dersom en kjenner parametrene som delta-x, delta-y osv. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Aktuellt kart for deg er nr. 202. Datumet der er NGO. Det finnes ikke i noen GPS. Kart 202 er fra 1929 og alt annet enn aktuelt. Det er forøvrig med på kartbrikkene til Garmin, selv om vi vel bør skille mellom GPS og plotter i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Trådstarter har papirkart. Kart nr. 202 dekker hans hjemmeområde. Det finnes ikkeno annet papirkart i den målestokken for området. Det er selvsagt rettet når han kjøper det. Kystkart. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Vanlig skipsfart benytter kun vektorbaserte kart; der ligger informasjonene lagvis og man kan hente ut de man trenger i det format man ønsker. Rasterkart er egentlig bare som "kopi" av et papirkart og derfor uten mulighet for å sortere informasjon. Rasterkart brukes mest der hvor man skal konkurrere på pris istedenfor kvalitet . . . . Dette medfører vel ikke riktighet, vanlig skipsfart benytter hovedsakelig GPS og papirkart. De som har installert "kartmaskin" ombord benytter enten uoffisielle C-Map- eller Transas vektoriserte kart. Disse kartene er basert, i all hovedsak, på Admiralitetskart, samt russiske papirkart. Noen benytter også ARCS, siden de er vante med papirkartene fra BA, samt at disse tilbys med ukentlig oppdatering. Etterhvert har utbredelsen av offisielle vektorkart, såkalte ENC, øket. Det betyr at skip som har installert godkjent kartsystem (ECDIS) benytter ENC der de finnes, og det er slett ikke overalt. Andre steder er man henvist til å bruke offisielle rasterkart (ARCS) eller uoffisielle vektorkart fra de tidligere nevnte C-Map eller Transas. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Hei. Datumet der er NGO. Det finnes ikke i noen GPS Vel, jeg har da satt opp NGO48 i min gamle Garmin 75 GPS. Hvordan det er for nyere GPS'r vet jeg ikke, men denne har i hvert fall muligheten til å sette opp egendefinert kartdatum dersom en kjenner parametrene som delta-x, delta-y osv. Lars H. Litt om datumtransformasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Kart nr. 202 dekker hans hjemmeområde.Det finnes ikkeno annet papirkart i den målestokken for området. Kartet er et kystkart og bør kun brukes til utaskjærs seilas i dette området. Det er selvsagt rettelser i nytrykk, men det er og blir et gammelt kart. Det kan derfor være greit å få med seg hva kartverket selv skriver om det vi diskuterer her. Brukerne bør være oppmerksomme på at alle påtrykte korreksjoner (datumskift) bare gjeldertilnærmet. Kystkonturen kan være beheftet med betydelig feil i forhold til kartets gradnett. Merk uttrykket betydelige feil. Om kartet bruks til utaskjærs seilas er dette selvsagt ikke noe stort problem, jeg bruker det selv nå og da. Grunnen til at jeg poster er merknad er at jeg ikke kan lese av denne diskusjonen hva trådstarter har tenkt å bruke kartet til. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Jeg vil anta at 202 er et framifrå kart for strekningen Tønsberg-Strømstad hvor man ønsker å plotte sin seilas i kartet. Man plotter ikke fra GPS innaskjærs. Da går man på stolper og lykter. Jeg antar at signaturen Sjøtummel er helt uenig i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Man plotter ikke fra GPS innaskjærs.Da går man på stolper og lykter. Jeg antar at signaturen Sjøtummel er helt uenig i dette. Jeg er ikke uenig i GPS-bruken, men her var det ikke spørsmål om GPS. Det var spørsmål om kart, og jeg bruker altså andre kart enn 202 når jeg går innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Hei. Garmin 75 GPS. Hvordan det er for nyere GPS'r vet jeg ikke, men denne har i hvert fall muligheten til å sette opp egendefinert kartdatum dersom en kjenner parametrene som delta-x, delta-y osv. Lars H. Hei. Kan jeg spørre, hvor fant du skiftparametrene fra NGO48 til WGS84/ED-50 ? Jeg har lett høyt og lavt og finner ikke noe annet enn denne posisjonsflyttingen som står i kartet. Parametre for en 4 eller 7 parameter transformasjon finner jeg ikke noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Hei. Noen av parametrene fikk jeg av en kar i kartverket på Hønefoss (eller var det Gjøvik, husker ikke helt), og resten fikk jeg fra en forsker på et universitet i Huston Texas. Parametrene for å sette inn på min gamle Garmin 75 er: dx = +1033ft dy = -712ft dz = +1732ft dA = +2115,56ft dF = +0,10037339 * 10-4 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Takk. Bra. Da antar jeg det er polykonisk projeksjon og modifisert Bessel ellipsoide. Skal se om jeg får det til å funke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.