Jump to content

Longside i Norge

lano2

Recommended Posts

Hvis det ligger 3 båter utenpå hverandre tar ikke dette mer plass enn 3 båter ved siden av hverandre, men det må da være bedre å ligge med baugen eller akterenden inn mot brygga.

Ved flere anledninger bl.a på Koster , har vi ligget longside på innersiden av brygga, men synes ikke det er så hyggelig å måtte tråkke på annen manns eiendom, selv om det stort sett er hyggelige folk en møter. Og det er heller ikke artig å våkne av at andre går over sin egen sent på natten.....

Er enig med Brage her. Virker mer fleksibelt å ligge med ankeret ute og baugen inn. Fleksibelt mht at man da er sin egen herre og kan forlate havnen når det passer.

Tja, det spørs jo hvor mange andre som har lagt sin ankerkjetting over din. Har du en kraftig ankervinsj kan du jo selvfølgelig hale opp hele sulamitten, dvs både ditt eget og naboenes anker(e) :lol::lol:

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Her i Namdalen er det bare longside som gjelder, hadde faktisk ikke tenkt på at det kunne finnes andre muligheter før jeg begynte å lese om båtliv andre steder her på båtplassen. Går ut fra at det har noe med båttettheten i området å gjøre, men antallet båter er stadig stigende, så kanskje vi blir nødt til å se på andre måter å legge til på etterhvert.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Jeg synes longside fortøyning er svært bra.

Men hva heter det når en innenforliggende båt forlater havna slik at de utenpåliggende må flytte seg innover?

Pleier å omtale det med begrepet "forhale" :wink:

Under rolige værforhold bør det ikke være noe problem å komme seg ut, selv om det ikke er folk i nabobåten på utsiden.

Krever bare litt planleggig og jobbing ...

Synes man skal se på det som en morsom utfordring framfor å sette seg ned å sture fordi det ikke er folk i nabobåten :wink:

Har hatt 10 båter eller mer på utsiden, men det var ikke noe problem å forlate havna.

:sailing:

Pleier å omtale det med begrepet "forhale" :wink:

Under rolige værforhold bør det ikke være noe problem å komme seg ut, selv om det ikke er folk i nabobåten på utsiden.

Krever bare litt planleggig og jobbing ...

Synes man skal se på det som en morsom utfordring framfor å sette seg ned å sture fordi det ikke er folk i nabobåten :wink:

Har hatt 10 båter eller mer på utsiden, men det var ikke noe problem å forlate havna.

:sailing:

Å 10 stk på utsiden, og samme antallet i rekka foan og bak, da sliter nå jeg.

Men er man på ferie, så skal man jo ikke ha det for travelt

:cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

jag kallar det oxo forhale............(rett eller feil :smiley: )

hade en episode på Helgoland för ett par år sedan........

vi låg som nr 2 fra bryggen...o sikkert 6-7 båter til utanpå, vi skulle gå 0300 på natten

så vid 19-20 tiden förhalade vi, så vi låg ytterst..........

hängde en lapp på båten att vi hade "ETD 0300" sen gick vi på restaurang...spiste godt o när vi kom tilbaks

så låg det 2 båter til, på utsidan oss.........

jepp dom hade sett lappen......men tog sig besväret att vakna o förhale på natten, o det var förberett med tampar 'runt oss'

så att vi bare kunde slinka ut lett........1 eller 2 personer på båten närmast...fixade det...ytterste besättningen behövde ikke purras!

S/Y Gunga Din

Klart det er best å ligge med ankeret ute og hekken inn, men det er ikke alle havner hvor dette er det letteste. Om det er lett å komme ut avhenger av hvor mange som har lagt sitt anker over ditt. :rolleyes:

Den underligste måten å legge seg longside på som jeg ser nå og da i Norge er de som legger gummijolla som fender på utsiden. Det må da være forferdelig mye dyrere enn å kjøpe et par vanlige fendere for å ønske neste båt velkommen. :wink:

...men kniv er vel ikke tillatt Lasse ? :boxing:

kniv har ikke noe med dette å gjøre. Skal man ligge i en havn der det er vanlig med mange på utsiden, så finnes det også en kultur for dette i havna, og det er helt naturlig at alle som kan hjelper til ved forhaling.

Har ofte agert "havnesjef" ved slike operasjoner - selv om forhalingen ikke har berørt min egen båt. Klarer man å organisere dette på en fornuftig måte, slik at alle samarbeider så går det alltid bra. :wink:

Viktig å bli enige på forhånd om hvordan man skal gjøre det, og hvem som gjør hva. Mitt intrykk er at dette samarbeidet fungerer best blandt seilere.

Den underligste måten å legge seg longside på som jeg ser nå og da i Norge er de som legger gummijolla som fender på utsiden. Det må da være forferdelig mye dyrere enn å kjøpe et par vanlige fendere for å ønske neste båt velkommen. :wink:

Det er desverre ikke alle plasser som egner seg like bra til å ha båter på utsiden. Hvis jeg ligger på en slik plass, så legger jeg alltid gummijolla på utsiden.

Hvis jeg ligger på et sted som er egnet, så inviterer jeg folk til å ligge på utsiden, ved å "vinke dem inn"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...