lano2 Startet 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2007 Alle i motorbåt forreningen hater at vi seilbåter legger oss longside. Det er liksom vi som har litt "internasjonal erfaring" som gjerne legger oss sånn..... Dette hater de lokale motorbåt entusiastene, som mener at vi opptar all plass ....? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Jeg synes longside fortøyning er svært bra. Men hva heter det når en innenforliggende båt forlater havna slik at de utenpåliggende må flytte seg innover? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Forhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Hvis det ligger 3 båter utenpå hverandre tar ikke dette mer plass enn 3 båter ved siden av hverandre, men det må da være bedre å ligge med baugen eller akterenden inn mot brygga. Ved flere anledninger bl.a på Koster , har vi ligget longside på innersiden av brygga, men synes ikke det er så hyggelig å måtte tråkke på annen manns eiendom, selv om det stort sett er hyggelige folk en møter. Og det er heller ikke artig å våkne av at andre går over sin egen sent på natten..... Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Det er jo bedre å våkne av naboen enn at båten er på vei opp på land, fordi bruce-ankeret på 22 kg landet i gummijolla. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Det var da voldsomt til dramatikk. Har aldri opplevd noe i nærheten av dette, Lano2. Hvordan er det du setter ut ankeret ditt Er enig med Brage her. Virker mer fleksibelt å ligge med ankeret ute og baugen inn. Fleksibelt mht at man da er sin egen herre og kan forlate havnen når det passer. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Vet ikke hvordan ankeret kommer ut. Kjerringa har lenge før dette sperret meg inne i forpiggen. Er det noe hun hater, så er det mannfolk og opp-ankring. Tror hun trykker på en knapp.....osv.... Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Longside i Norge er vel kanskje likt med Longside i Sverige ... Kanksje ikke vi trenger denne tråden likevel .... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Longside i Norge er vel kanskje likt med Longside i Sverige ... Kanksje ikke vi trenger denne tråden likevel .... longside i naturhavn er mer vanligt i Norge enn her........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Det er vel fordi vi er bedre til å bygge brygger her i Norge enn i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 ja vi vill ikke ha noe brygger i naturhavner..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Brygger er et must. Når kjerringa kommanderer meg frem til å hoppe, så er det som å trekke ei tann hos tannlegen. Og jeg som trodde det var kvinnfolk-jobb..... det der med å hoppe på land.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Brygger er et must. Når kjerringa kommanderer meg frem til å hoppe, så er det som å trekke ei tann hos tannlegen. Da får vi håpe at hun er i det strenge hjørnet til sommeren og kommanderer deg så ofte som mulig Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Da får vi håpe at hun er i det strenge hjørnet til sommeren og kommanderer deg så ofte som mulig Mye gøyere å bli kommandert frem i forpiggen. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 (redigert) Er enig med Brage her. Virker mer fleksibelt å ligge med ankeret ute og baugen inn. Fleksibelt mht at man da er sin egen herre og kan forlate havnen når det passer. Tja, det spørs jo hvor mange andre som har lagt sin ankerkjetting over din. Har du en kraftig ankervinsj kan du jo selvfølgelig hale opp hele sulamitten, dvs både ditt eget og naboenes anker(e) Redigert 4.Mars.2007 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Her i Namdalen er det bare longside som gjelder, hadde faktisk ikke tenkt på at det kunne finnes andre muligheter før jeg begynte å lese om båtliv andre steder her på båtplassen. Går ut fra at det har noe med båttettheten i området å gjøre, men antallet båter er stadig stigende, så kanskje vi blir nødt til å se på andre måter å legge til på etterhvert. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
wave Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Ingenting er som longside i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jeg synes longside fortøyning er svært bra. Men hva heter det når en innenforliggende båt forlater havna slik at de utenpåliggende må flytte seg innover? Pleier å omtale det med begrepet "forhale" Under rolige værforhold bør det ikke være noe problem å komme seg ut, selv om det ikke er folk i nabobåten på utsiden. Krever bare litt planleggig og jobbing ... Synes man skal se på det som en morsom utfordring framfor å sette seg ned å sture fordi det ikke er folk i nabobåten Har hatt 10 båter eller mer på utsiden, men det var ikke noe problem å forlate havna. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Pleier å omtale det med begrepet "forhale" Under rolige værforhold bør det ikke være noe problem å komme seg ut, selv om det ikke er folk i nabobåten på utsiden. Krever bare litt planleggig og jobbing ... Synes man skal se på det som en morsom utfordring framfor å sette seg ned å sture fordi det ikke er folk i nabobåten Har hatt 10 båter eller mer på utsiden, men det var ikke noe problem å forlate havna. Å 10 stk på utsiden, og samme antallet i rekka foan og bak, da sliter nå jeg. Men er man på ferie, så skal man jo ikke ha det for travelt Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Har hatt 10 båter eller mer på utsiden, men det var ikke noe problem å forlate havna. ...men kniv er vel ikke tillatt Lasse ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 jag kallar det oxo forhale............(rett eller feil ) hade en episode på Helgoland för ett par år sedan........ vi låg som nr 2 fra bryggen...o sikkert 6-7 båter til utanpå, vi skulle gå 0300 på natten så vid 19-20 tiden förhalade vi, så vi låg ytterst.......... hängde en lapp på båten att vi hade "ETD 0300" sen gick vi på restaurang...spiste godt o när vi kom tilbaks så låg det 2 båter til, på utsidan oss......... jepp dom hade sett lappen......men tog sig besväret att vakna o förhale på natten, o det var förberett med tampar 'runt oss' så att vi bare kunde slinka ut lett........1 eller 2 personer på båten närmast...fixade det...ytterste besättningen behövde ikke purras! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Klart det er best å ligge med ankeret ute og hekken inn, men det er ikke alle havner hvor dette er det letteste. Om det er lett å komme ut avhenger av hvor mange som har lagt sitt anker over ditt. Den underligste måten å legge seg longside på som jeg ser nå og da i Norge er de som legger gummijolla som fender på utsiden. Det må da være forferdelig mye dyrere enn å kjøpe et par vanlige fendere for å ønske neste båt velkommen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 ...men kniv er vel ikke tillatt Lasse ? kniv har ikke noe med dette å gjøre. Skal man ligge i en havn der det er vanlig med mange på utsiden, så finnes det også en kultur for dette i havna, og det er helt naturlig at alle som kan hjelper til ved forhaling. Har ofte agert "havnesjef" ved slike operasjoner - selv om forhalingen ikke har berørt min egen båt. Klarer man å organisere dette på en fornuftig måte, slik at alle samarbeider så går det alltid bra. Viktig å bli enige på forhånd om hvordan man skal gjøre det, og hvem som gjør hva. Mitt intrykk er at dette samarbeidet fungerer best blandt seilere. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Den underligste måten å legge seg longside på som jeg ser nå og da i Norge er de som legger gummijolla som fender på utsiden. Det må da være forferdelig mye dyrere enn å kjøpe et par vanlige fendere for å ønske neste båt velkommen. Det er desverre ikke alle plasser som egner seg like bra til å ha båter på utsiden. Hvis jeg ligger på en slik plass, så legger jeg alltid gummijolla på utsiden. Hvis jeg ligger på et sted som er egnet, så inviterer jeg folk til å ligge på utsiden, ved å "vinke dem inn" Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 longside i naturhavn er mer vanligt i Norge enn her........ Longside i naturhavn er vanskelig langs det meste av norges kyst, da forskjellen på flo og fjære skaper problemer. Så her "nord" er det stort sett motsatt av på sørlandet, longside ved brygge og baug inn i naturhavn. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.