Jump to content

Longside i Norge

lano2

Recommended Posts

Jeg trenger å kalibrere meg selv mot den generelle opfatningen til båtfolket;

I sommer kom vi inn til en liten havn syd for Norge. På brygga var det tydlige oppslag om at fortøyning skulle være med hekkanker og baug inn. Det var også slik 70% av gjestene hadde innrettet seg. Imidlertid lå det 3 større norske båter longside som okkuperte ca. halvparten av bryggefronten (for alt jeg vet var dette gjort i overenskomst med havnevakten på 16 år som gikk rundt og hadde oppsynet med havnen).

Når vi kom inn var det ikke andre muligheter en å legge seg longside en av disse (om man utelater det å ankre opp i andre rekke). Det var ikke "noen hjemme" i noen av disse båtene, og vi valgte den som matchet vår båt best og fortøyde longside til den.

Etter en stund kommer båtnaboene våre tilbake. Jeg prøver å slå an med en hyggelig tone og sier at de har fått nye naboer mens de var borte og håper at det er OK. Svaret er at det er greit så lenge vi tar av oss skoene når vi går over båten deres......

Jeg har absolutt forståelse for at folk ikke ønsker møkk dratt over båten sin, men når vi bruker de samme skoene som vi bruker ombord vår egen båt og er påpasselig med at skoen i praksis er rene så er det for oss som er litt mindre hysteriske (og vet at det er mulig å vaske en båt etter bruk) en noe lite hyggelig henvendelse. Noe annet hadde det kanskje vært om vi hadde hatt andre muligheter eller hadde fått denne beskjeden før vi hadde fortøyd. Så lenge de hadde selv satt seg i en mulig situasjon med båt alongside med å ikke følge havne reglene, er det ytterligere grunn til å stille spørsmål ved denne henvendelsen etter vår oppfatning.

Vi bet oss i det og instruerte ungene til å ta av seg skoene når de gikk over båten ved siden av.

Neste morgen under frokosten starten nabokapteinen å vaske fordekket sitt. Vi var allerede litt hårsåre og oppfattet dette som en markering mot at vi hadde tråkket på dekket hans. Han lå på knærne i minst 2 timer og skrubbet. I denne perioden var ikke min kone villig til å gå i land fordi hun følte det som rimelig ubehagelig å måtte gå over dekket mens naboen lå på alle fire og skrubbet. Det endte opp med at hun tok jolla inn til brygga for å komme seg til dusjen.....

Om sommeren er det jo ofte slik at du går i sandaler eller uten sokker i skoene. Å gå over en båt barfot drar ofte med seg mer sand og skitt en en sko, så det strengt tatt burde vel denne nabokapteinen stilt krav til at man skal ha på seg sokker når man går over båten.

Nå er et jo ikke så store anstrengelsen å ta av seg skoene normalt sett, men når du kommer tilbake fra butikken med hendene fulle av poser eller fra stranden med ting og tang betyhr det også av og til at man må gå to turer frem og tilbake over nabobåten for å få med seg skoene.....

Er det virkelig slik at båteiere som lar båten ligge ute eksponert for skittent regn, sjøsprøyt, fugledritt og hva som kommer med vinden(feks sand) er bekymret for at folk bruker sko når de går over båten deres? Burde ikke de også da vurdere om de ikke burde la være å oppsøke havner/situasjoner hvor de ungår dette?

For min del mener jeg at det å kreve noe mere en rimelig rene sko til de som må gå over båten når man oppsøker en "offentlig havn" er utidig, men jeg ser av tidligere innlegg i denne tråden at flere mener at man bør ta av seg skoene. Er det vi som er ute av det, eller er det andre som også har sympati for hvordan vi ser på saken?

Hvis man har rimelig rene sko og oppfører seg som voksen mener jeg det er ikke problem å ligge longside. Ligger en annen til en ellers offentlig kai, så må vedkommende nok akseptere at en annen båt legger seg longside for å la folk komme iland. Samtidig må alle forvente at vi oppfører oss som "folk" og ikke gå unødig at og frem eller går med skitne sko, hopper, etc.

Selvfølgelig er man høflig og spør pent om man kan ligge longside, men er det ingen ombord, nøler jeg ikke å legge meg longside en båt som allerede ligger der. Jeg ser også på det "kan jeg ligge longside"-spørsmål mer som høflig floskel enn et reelt spørsmål. Jeg har så langt ikke opplevd at noen nektet meg (har selv aldri nektet noen, heller). Men ville noen sagt "nei" på mitt retoriske spørsmål om jeg kan ligge longside - jeg hadde nok fortalt vedkommende at det var merkelig oppførsel.

All dette gjelder selfølgelig for offentlig tilgjengelig kai (ikke privat brygge).

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Svaret er at det er greit så lenge vi tar av oss skoene når vi går over båten deres......

Jeg må ærlig talt si jeg ikke ser hvem av dere som var mest hårsår.... Det er kjapt gjort å ta av seg skoene, og de skal vel uansett av når dere skal ombord i egen båt?

For egen del krever jeg ikke dette når andre skal gå over min båt, men jeg registrerer at det er mange som gjør det uoppfordret.

Utrolig hva en skal kunne ergre seg over på ferie.....

Vi mistenkte aldri de ombord i nabobåten for å være hårsåre - det var det heller vi som var og derav dette innlegget for å finne ut om vi hadde grunn til det.

Og nei, vi tar ikke av oss skoene før vi går inn i båten. På dekk har vi sko på. Og også som sagt over er det ikke så fryktelig stor anstrengelse (selv om vi ikke har skohorn på brygga), men vi kan heller ikke se den store nytten noen skal ha for å forsvare det å be andre ta av seg skoene før de går over båten deres.

Det det må selvfølgelig bli opp til enhver om man velger å ta av seg skoene for å gå på sitt eget båtdekk. Selv om jeg ikke skjønner hensikten med det. Tar man av seg skoene når man går på dekke ute til havs også?

En annen ting er når man legger seg longside på en brygge. Da må man for det første regne med "naboer" på utsiden, og for det andre at "naboene" går over ditt dekk for å komme i land. Så lenge en her snakker om skosåler fri for småstein og søle/skitt, mener jeg man heller ikke kan forlange at skoene må taes av . Et båtdekk tåler normalt å bli gått på med sko, og tar overhodet ikke skade av det. Høres jo dessuten merkelig ut at man velger å sette i gang med å skrubbe dekket når man ligger slik til. Må si din kona var svært så hensynsfull da hun brukte jollen inn til land.

Guest Avmønstret#

Aldri på dekk uten fottøy på!

- Sa min far til meg etter at jeg fløy på dekk for å ta fortøyningene og gikk på tryne uti kanalen i Haugesund. Dette er ca 100 år siden og kanalen var en stinkende kloakkpøl.

For å slippe å ta i meg stakk far min støvelen ned til meg, der jeg lå og kavet, og ba meg om å holde fast. Så bar det rett på brygga hvor jeg ble grundig spylt mellom hvert klesplagg jeg kledde av meg.

-----------------

Så for meg er det enkelt, aldri fly på dekk barbeint eller i sokkelesten, fottøy må på, det handler om sikkerhet.

At noen har reinere fordekk enn underbukser kan man ikke bry seg om.

tar ikke av meg sko for noen. et sted får grensen gå. enig med pinkvin ang sikkerhet. å viss det regner da?

Så du har ingen respert for andres eiendom. ?

Det finnes endel båteiere som ville ha lempet deg rett til sjøs, hvis du hadde gått over deres dyre teakdekk uten og ta av skoa.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Man er selvfølgelig i full rett til å nekte andre å gå over eget dekk, med sko eller ikke, men legger man seg longside i et bryggeanlegg så er det etter mitt syn urimelig å komme med slike krav. Men en høflig anmodning kan vel være OK?

Dette kan ikke være noe stort problem sammenlignet med den generelle manglende velviljen jeg ofte ser til å la noen legge seg utenpå. Sist helg kom jeg til en havn der alle bryggene var fulle. Alle lå longside, og kun 10% av båtene hadde hengt ut en fender på den ledige siden. Det var folk ombord i flere av båtene, men ingen gjorde antydning til å invitere, eller evt bistå med å hjelpe meg inn. Det må jo være triveligere å ligge i havn når man er litt sosial?

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har lagt merke til at nedover her hvor jeg her oppholdt meg i sommer, er det helt normalt å ta av seg skoene før man går over andres dekk.

De som har ligget på utsiden av meg har uoppfordret gjort dette, selv om jeg selv går rundt på eget dekk med sko på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Careka, tåler ikke en båt sko kan jeg umulig ha tro på at den tåler sjø å måkedritt. noen er på sjøen for å vaske mens andre er der for å bruke båten. regner det kan du tro jeg hadde gått barbent over dekk fordi en tåpe ikke skjønner at det er en båt og ikke en pyntegjenstand. får da finnes grenser

Vel de tåler sko, men noen dekk blir fort stygge ,ødelagte i teaken hvis man går endel med sko på dem,

i sommer så jeg på en svenske som med en Najad 515 voktet sitt teakdekk som en hauk både han og kona byttet på å sitte vakt i cocpit, de hadde en båt på utsiden hvor den var endel barn ombprd. og de sprang jo fort over dekket og ville i land.

Her måtte alle ta av seg å gå på sokkene eller barbeint.

Syns det er helt i orden at vi viser respekt for annen manns eiendom, og følger hans regler. det er hans båt.

--

Jeg har selv vaska eget dekk mange ganger etter folk som er fulle, går ombord med skittne sko, til og med tråkker i putene i cocpit med sko på.

Dette er som regel folk , godt påvirket.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg har registrert store regionale forskjeller i forhold til dette med å ligge alongside.Langs vår langstrakte vestkyst er dette helt nomalt.Dette med sko er heller ikke noe tema, ofte er det nedbør og kaldt.

Når man da kommer, i øsende regn, med fire bæreposer og skal over tre båter er det ikke så aktuelt å begynne å ta av sko og sokker........

Når man runder Lindesnes og beveger seg østover endrer dette seg betydelig.

Det er en, ofte uttalt, motvilje mot å ha noen alongside. Sjelden noen spør om å få ligge alongside.

Og gjør de det er det ofte vestlendinger....

Har også registrert denne motviljen mot at man legger seg alongside i diverse uthavner.Der skal man ligge med dregg og baug mot brygga. Selv om det er plass til mange flere hvis man ligger alongside da med flere båter på utsiden naturligvis.

Det er rett og slett store kulturforskjeller i vårt lille land når det gjelder vår gjøren og laden i båt.

"Intimsonen" synes å være betydelig større på sør og østlandet.

Båtførerprøven bør få en praktisk utskjekk der en del av pensum er å ligge som innerste båt i den lengste rekka på Sildajazzen Haugesund.

Etter den opplevelse vil tre fire båter alongside knapt bli registrert, sko inkludert..

sildajass.jpg

Redigert av Johannes (see edit history)

- Sa min far til meg etter at jeg fløy på dekk for å ta fortøyningene og gikk på tryne uti kanalen i Haugesund.

Det må du ha drømt! Det finnes ingen kanaler i Haugesund (bortsett fra TV-kanaler da...) :giggle:

Ellers så synes jeg det er helt på sin plass å vise respekt for andres eiendom og i det minste spørre om man bør ta av seg skoene før man invaderer båten deres. De mest drevne longside liggerne har naturligvis med seg tepper og matter som de legger ut som gangbane, men har man ikke dette ser jeg det som helt naturlig å vise hensyn. Selv om jeg ikke kunne tenke meg å gå barbent på eget dekk, har jeg ingen problem med å forstå at eiere av dyre velstelte teakdekk gjerne ønsker at disse skal fortsette å se velstelte ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg krever ALLTID at folk tar av seg sko, for å gå på dekket mitt, på teaken går det fint med sko, dvs gitt litt opp. Greia er at uansett hvor rene sko du har, er det sand/shit under de, og jeg har 100% blanke dekk, utover der man går langs railen, men der vil jo ingen gå virker det som.... så fått min fair share riper p.g.a. folk som skal krysse med sko. sykt iriterende. Jeg tusler alltid i sokkelessen, evnt tar av og går barfot for å forsikre om at jeg ikke har noe skitt, og forvolder andre skade/iritasjon. Problem løst.

Når det gjelder å invitere fok utenpå, så er det etter min erfaring seilbåtfolket som er flinkest av en eller annen grunn. Det virker på meg at jo større motorbåt, jo større motvilje mot å ha noen på utsiden.

Dersom jeg blir oppfordret til å ta av meg skoene for å gå over nabobåt, så vil jeg gjøre det innenfor rimelighetens grenser mtp vær o.l. og jeg vil gjøre det uoppfordret dersom det er sent og mannskapet har gått til sengs hos naboen. Sko bråker mer enn sokkelest/barbent.

Dersom man er så redd for dekket sitt som nevnt over, så er det vel en god idé å ha med seg en "rød løper" til å gå på, så markerer man samtidig hvor man ønsker at folk skal gå. Hvis ikke får man legge seg slik at problemet ikke oppstår.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

jeg har "gåområde" med grov tekstur langs rail på dekk, gå her er 0 problem med sko, men på resten av dekk er det blank gelcoat, typ glatt, her sklir sko, og lager merker/riper, midt på er det stor solpute, denne pleier folk gjerne tråkke over også.

Folk har fin tendens å bare tusle raka vegen, over det glatte, lager riper, skomerker i puter osv, dette kuliminerte seg til en topp der jeg ble relativt iritert, da en kar dro en TRILLEBAG over dekket mitt...

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal få "trekk" ved evnt salg, fordi noen er late og ikke vil ta a av seg skoene og dekket er ripete.

Så min oppfordring til folk er alltid 1) ta va seg sko for å gå på bar glatt gelcoat, alt 2, gå langs rekkverket på gåflatene, 3) gå på teaken.

Føler det er nok alternativer, uten at folk kan bli sure, har vel heller aldri hatt noen problemer longside.

Forøvrig iriterer jeg meg grovt når jeg har med venner i båten, si de går på lang siden av båten, men istedenfor å gå bak til badeplattformen, så ned den vanlige veien, er det alltid å gå rett over i putene bak, så videre i sitteputene, så ned i båten...

Skal sies at jeg ikke iriterer meg over sjø, eller andre båter! ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...