Christina 3 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Hvordan er det vis man har 2-3 båter på utsiden av seg og har tenkt å reise, men det ikke er noen i båtene ? Kan man da flytte på disse uten eiers samtykke ? Hva vis man da er "uheldig" og lager en ripe ? Skikk og bruk...? Hilsen uerfaren longside ligger..... Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Ja, det er forskjeller. Har aldri sett noen utfordringer med båtliv på Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Hvordan er det vis man har 2-3 båter på utsiden av seg og har tenkt å reise, men det ikke er noen i båtene ? Trenger man hjelp bør man forsøke å få noen andre i havna til å hjelpe. Kan man da flytte på disse uten eiers samtykke ? Ja, det kan man Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 hängde en lapp på båten att vi hade "ETD 0300" sen gick vi på restaurang...spiste godt o när vi kom tilbaksså låg det 2 båter til, på utsidan oss......... jepp dom hade sett lappen......men tog sig besväret att vakna o förhale på natten, o det var förberett med tampar 'runt oss' Jeg har ofte vært med om noe tilsvarende. Såklart ligger man litt "på nåde" når man legger seg utenpå noen. Sier innerste båt at de skal dra f.eks. 07:00, må man jo stå klar. Det som irriterer noen ganger er at VI er klare, men de som hadde annonsert at de skulle gå 07:00 VÅKNER 07:00 og skal spise frokost først? Da kunne de heller sagt at de går 08:00. Syd for Grenaa i Danmark er det mye Tyskere. Det som er greit er at mange havner er godt organisert. Vi kommer inn, putrer bort til en rekke og spør når de skal gå i morgen. Alle skal gå 04:00. Neste rekke skal gå 09:00. Tredje rekke 07:00. Og til sist: Alle på rekken skal ligge noen dager. Da er det bare å velge det som passer en selv best. Som et apropos til det jeg begynte med... Sier en tysker at han skal gå 06:00 blir motoren startet 05:58 og alle ombord står klar i fullt seiltøy, frokost ferdig inntatt og landstrømkabel tatt ombord. Garantert. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 .................. Sier en tysker at han skal gå 06:00 blir motoren startet 05:58 og alle ombord står klar i fullt seiltøy, frokost ferdig inntatt og landstrømkabel tatt ombord. Garantert. jepp det er sant ingen akademisk kvart her inte det er bare o ta seden dit man kommer............ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Kan man da flytte på disse uten eiers samtykke ? Hva vis man da er "uheldig" og lager en ripe ? Skikk og bruk...? En båt er en bruksgjenstand, og dersom eier eller hvem nå enn det er som befinner seg i båten er livredd for normal slitasje har de lite å gjøre i en havn. Noen kvalifiserer til glattcelle om jeg skal bedømme det hysteriske bråket de lager. På sjøen er for øvrig ripe et annet ord for esing, og alle båter jeg har sett har en ripe eller to. Dersom du legger deg utenpå en annen båt og forlater båten din så har du samtidig gitt samtykke til at mannskapet i båten innenfor forhaler båten din om de skal ut før du er kommet tilbake. Såpass enkelt er det i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 (redigert) Tja, det spørs jo hvor mange andre som har lagt sin ankerkjetting over din. Har du en kraftig ankervinsj kan du jo selvfølgelig hale opp hele sulamitten, dvs både ditt eget og naboenes anker(e) Ankeret slipper man ut normalt mest mulig rett bak båten, ikke på skrå. Hvis man er i tvil om man har ankret over noen, eller at andre har ankret over deg så er det greit å gjøre de andre oppmerksom på det. Går man i motsatt rekkefølge som man kom er det normalt ikke noe problem. Hvis man hekter i en annens tau/kjetting når man trekker ankeret opp så må bare vedkommende slakke helt ut slik at tau/kjetting kan vippes av når vinsjen har trukket det opp. Greit å ha båtshaken klar. Det har skjedd meg noen ganger, men det er sjelden noe problem å fikse. I Fredagshølet i sommer oppdaget jeg at jeg sannsynligvis hadde sluppet ankeret over kjettingen til en Sea Ray som allerede lå der. Jeg gjorde ham oppmerksom på det. Fikk beskjed at han skulle gå tidlig neste dag. Ok. sa jeg - du må vekke meg før du drar så skal jeg slakke ut tauet mitt. Det er ikke noe problem, sa han- du vil høre når jeg starter. Gjett om jeg hørte at ham startet tidlig neste morgen. Sea Ray hadde 2 stk V8 bensinmotorer med "raka rør". Jeg skvatt ut av senga da de ble startet opp Redigert 4.Mars.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 jepp det er sant ingen akademisk kvart her inte det er bare o ta seden dit man kommer............ Det er min erfaring også. En lapp på rekka er OK. Eller det "Reservert" skiltet som vi bruker i Skagen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Den underligste måten å legge seg longside på som jeg ser nå og da i Norge er de som legger gummijolla som fender på utsiden. Det må da være forferdelig mye dyrere enn å kjøpe et par vanlige fendere for å ønske neste båt velkommen. Hvis du ankommer en havn med den instillingen, og forventer å få plass, blir du ihvertfall ikke liggende lenge utenpå meg. Bare så det er nevnt. Det kan være mange forskjellige årsaker til at gummibåten min ligger på utsiden istedet for en fender. Jeg har aldri skjønt hvorfor noen på død og liv skal ligge akkurat på den og den plassen. Er det ikke plass, vel da får en lete litt mere, eventuelt gå til en annen havn med bedre plass. Det kan umulig være en folkerett at det skal være ledig plass til alle i dagens gjestehavner. Jeg har mange ganger kommet inn i en havn jeg gjerne vil ligge i, og funnet ut at her er det fullt. Da er det bare å komme seg utpå igjen og velge seg en alternativ havn. Verre er det ikke. Det er sjelden at det er lange avstander til neste havn her sørpå. Jeg ser bort fra at været kan være dårlig når jeg nevner dette. Må en søke nødhavn p.g.a. uvær, vel da finnes det alltid en plass et eller annet sted. Og da står selvfølgelig jeg klar til å ta imot en tamp også. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jeg har aldri skjønt hvorfor noen på død og liv skal ligge akkurat på den og den plassen. Er det ikke plass, vel da får en lete litt mere, eventuelt gå til en annen havn med bedre plass. Det kan umulig være en folkerett at det skal være ledig plass til alle i dagens gjestehavner. Hvis du legger deg longside i en gjestehavn og det har blitt fullt skal du ha et jæ.... godt argument for at ikke jeg legger meg på utsiden av deg ihvertfall. Går bare til havnesjefen å spør om det er lov å ligge utenpå hverandre jeg, det er han og ingen andre som kan bestemme om det er plass utenpå DIN båt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jepp! Det er akkurat den mentaliteten jeg ikke skjønner. Jeg sier ikke at jeg pleier å ha jolla liggende på siden, jeg har den stort sett hengende bak i daviteren. Men det kan være en grunn til at den ligger akkurat slik en dag. Og det er jo ikke verre enn å spørre om den kan flyttes heller. Så får du sikkert vite grunnen til at den ligger slik den gjør. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jeg synes dette er en svært fin tråd. Jeg håper at jeg har forstått noen av prinsippene med forhaling. Jeg er imponert over hvordan seilbåter i havner har et flott system med bruk av brest og spring i tillegg til baugtrosse og aktertrosse som gjør at en seilbåt inderst mot brygga kan forlate rekka med utenforliggende seilbåter uten at det blir kaos. Jeg håper at vi motorbåtførere gradvis blir mer fleksible når det gjelder bruk av spring og brest. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 (redigert) Jeg har ofte gjennom mange år ligget longside med ulike båttyper utenpå min, både i innhavn og i uthavn. Men jeg må bare innrømme...jeg liker det ikke, ikke i det hele tatt. Mulig det skyldes at jeg har opplevd litt av hvert i så henseende, sikkert som de fleste andre. Jeg kan nevnte bl.a. at fra (flere) båter som ligger utenpå meg, så har ungene brukt rekka på båten min (og andres...) nærmest som turnstang når de skal entre min båt for å komme videre inn eller ut, og det uten at foreldrene i det hele tatt reagerer. De tramper på dekk, og mange (også voksne båtfolk) unnskyld uttrykket, driter i om de drar med seg sand, møkk eller annet ombord i min båt (mest i uthavn). Ofte blir jeg stående å skure både dekk og dollbord før avreise pga dette. Litt av båtgleden blir borte når en opplever slikt. Selvfølgelig er det ikke alltid slik, men jeg opplever det ofte. Og, jeg legger merke til slikt på andre båter også. Men klart, jeg sier som oftest ikke nei dersom jeg blir spurt om de kan legge seg utenpå meg, men jeg må innrømme at jeg har en tendes til å se an "hvem som spør...". Selv finner jeg meg andre steder å ligge, hvis eneste alternativ er å legge seg utenpå en annen båt. Redigert 4.Mars.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jeg bruker i hovedsak en av fire fortøyninger når jeg seiler omkring i området Norge, Sverige, Danmark, Tyskalnd: 1. Fortøyning i fast bås med akterpåler. 2. Fortøyning med baugen inn mot brygge. 3. Fortøyning med akterenden mot brygge (mye brukt i Tyskland og Danmark) 4. Fortøyning med anker i baugen (på svai). Dette er for meg den beste fortøyningen, men innebærer at vi må dra til land med lettbåten. Vi kommer dermed svært skjelden opp i situasjoner hvor forhaling blir aktuelt. Jeg forstår at jeg trenger mer erfaring med forhaling. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jepp!Det er akkurat den mentaliteten jeg ikke skjønner. Jeg sier ikke at jeg pleier å ha jolla liggende på siden, jeg har den stort sett hengende bak i daviteren. Men det kan være en grunn til at den ligger akkurat slik en dag. Og det er jo ikke verre enn å spørre om den kan flyttes heller. Så får du sikkert vite grunnen til at den ligger slik den gjør. Saken er den at en gjestehavn hvor mange ligger longside IKKE er full!!! Jeg legger meg selvfølgelig der det er færrest båter fra før. Det er jo normalt at man fyller på etterhvert så ikke det et sted er fire utenpå mens en ligger alene. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 .... mange (også voksne båtfolk) unnskyld uttrykket, driter i om de drar med seg sand, møkk eller annet ombord i min båt (mest i uthavn). Gjorde lignende erfaring ved husbygging etter at gulvbelegg var på plass. Fikk tips om å legge ut litt stor dørmatte av kunstgress-typen. De fleste tar hintet, og man skal være rimelig "dri***ekk" for å skritte over eller gå utenom. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jeg har aldri skjønt hvorfor noen på død og liv skal ligge akkurat på den og den plassen. Er det ikke plass, vel da får en lete litt mere, eventuelt gå til en annen havn med bedre plass. En ting som kan skape litt diskusjon er forskjellig verdensbilde. For båtfolk er det ikke fullt selv om det ligger en båter longside langs hele brygga. Det er en gammel tradisjon å fortøye utenpå andre båter. Enkelte folk i båt ser ut til å ha andre idéer, og noen gjør noen grep som blir så alt for tydelige. De fleste jeg kjenner tar en runde for å finne den mest egnede plassen å ligge før vi forsøker å legge til, og da er det litt pussig å bli møtt med spørsmål om vi ikke kan seile til en annen havn. Jeg foretrekker å ligge for meg selv, men det ordner jeg ved å ligge i uthavn som ofte jeg kan når jeg er på tur. I havner tar jeg det for gitt at det er en del liv og litt larm. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 (redigert) For båtfolk er det ikke fullt selv om det ligger en båter longside langs hele brygga. Det er en gammel tradisjon å fortøye utenpå andre båter. Helt greit å få båter utenpå seg, men det det gjelser er at de nyankomne oppfører seg som båtfolk skal gjøre. Vise litt ydmykhet når man ferdes over båten. Redigert 4.Mars.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Jeg bruker i hovedsak en av fire fortøyninger når jeg seiler omkring i området Norge, Sverige, Danmark, Tyskalnd: Det er vel i hovedsak også min erfaring. Ligger en sidelengs fortøyd til berg i en uthaven er det ingen som legger seg på utsiden (i alle fall ikke på sørsiden en linje fra Ferder til Moss). Ligger en i en overfylt båthavn vil en kunne legge seg på utenpå båter i det uendelige så lenge havnesjefen godtar det og gir sine fortøyningsinstrukser. Liker en det ikke er det lov å forhale. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 (redigert) Båter som legger seg utenpå oss, er bare koselig, og litt sand og skitt på skoene er heller ikke noe stort problem, vi har jo en gammel båt. Det jeg derimot har problemer med, er unger (og voksne) med joggesko med svarte såler som tråkker frem og tilbake på en doggvåt båt. De svarte merkene sålene setter, er omtrent umulig å bli kvitt, dersom de ikke tas mens de er våte ennå. Dersom de får tørke må de rubbes bort. mvh Ella Redigert 4.Mars.2007 av mor Amica (see edit history) Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Du er sikkert et mer tolerant menneske enn meg Jeg synes også at det er greit å få gjester, men det er ikke greit at de griser til båten min med sand og skitt, like lite som jeg vil ønske slike griser inn i huset mitt. Slikt gjør ingen som har folkeskikk og som vil kalle seg båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 .......................... Eller det "Reservert" skiltet som vi bruker i Skagen. det er ikke OK ! tyder på dåligt sjömanskap! :nono: (om det ikke er havnkapten som hengt den der!) häromåret var det en båt i Göta kanal som hengde opp en slik skilt.........han 'hengdes ut' i Båtnytt med bild.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Du er sikkert et mer tolerant menneske enn meg Jeg synes også at det er greit å få gjester, men det er ikke greit at de griser til båten min med sand og skitt, like lite som jeg vil ønske slike griser inn i huset mitt. Slikt gjør ingen som har folkeskikk og som vil kalle seg båtfolk. Jeg er nok ikke mer tollerant enn deg, og jeg liker slett ikke at folk griser. Men så var det dette med å kose seg når man er på båttur da, at jeg blir sur og irritert, går bare utover meg selv (og gubben). Da får jeg heller vaske bort skitten og nyte sjølivet som best jeg kan. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
nimbuster Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 En annen ting er jo fendring ved sideligge. I de havner hvor det faller seg naturlig, er jeg forberedt på å få båter på utsiden, og kanskje jeg også legger meg på utsiden av en annen (sjelden, men...). Da legger jeg ut fendere, men jeg opplever at mange båteiere ikke legger ut fendere selv om de har til hensikt å legge seg utenpå meg eller en annen båt. Noen spør, andre ikke. Hva er god båtskikk her? Er fdet at den liggende båt skal legge ut fendere eller at den ankomne skal fendre? Jeg mener begge bør legge ut sine fendere, og ikke satse på å ligge på andres. Det er nok ikke innarbeidet en god nok "rutine" på dette området, men opplever at seilbåtfolket gjennomgående har en annen og ofte mer uanstrangt innstilling til dette enn motorbåtfolket (gleder selvfølgelig ikke alle), i og med at jeg skriver "gjennomgående".... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.