Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Helt greit å få båter utenpå seg, men det det gjelser er at de nyankomne oppfører seg som båtfolk skal gjøre. Det er en selvfølge. Det var hvordan de som allerede ligger ved brygga oppfører seg jeg kommenterte. Et sommerminne fra i fjor var da jeg la til som båt nummer sju eller deromkring på koster. Ytterste båten ønsket velkommen og tok i mot, men jeg la merke til at det ble litt hektisk innerst ved brygga. Det kom en ut til oss og fortalte at eieren av den innerste båten tydeligvis var i ferd med å pådra seg hjerteinfarkt eller nervesammenbrudd på grunn av alle båtene som lå utenpå. Det hørtes ikke godt ut, men det kom raskt en invitasjon fra naborekka om å legge seg utenpå dem. Det er sånn båtfolk kan være. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Da legger jeg ut fendere, men jeg opplever at mange båteiere ikke legger ut fendere selv om de har til hensikt å legge seg utenpå meg eller en annen båt. Noen spør, andre ikke. Hva er god båtskikk her? Er fdet at den liggende båt skal legge ut fendere eller at den ankomne skal fendre? Jeg mener begge bør legge ut sine fendere, og ikke satse på å ligge på andres. Er fenderene allerede lagt ut på fortøyd båt, er det lurt å vente med å legge ut egne til båtene ligger i ro long-side. Dette for å slippe at fendrene eventuelt tvinner seg i hverandre. Til slutt suplerer man med egne fendere og legger nye på utsiden klar for neste båt Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Det er lett for den ytterste båten å ønske velkommen, men det blir vel litt på den innerste eierens bekostning. Det er ikke den nest ytterste båten som får syv andre familier travende over dekk. Om det i tillegg er slik at alle henger på den innerste sin fortøyning blir det skikkelig ille. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Syv båter utenpå er jo svært sjelden da. Som regel er tre-fire maks. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Alt under 20 båter utenpå er da helt greit.. Etter Færdern i fjor var det mer enn 20 båter mellom min og brygga, det tok litt tid å komme seg i land til regattakontoret som hadde stengt mange timer før det som stod i alle papirer. (Ja, vi var en av de aller siste båtene inn, og regattakontoret hevdet at de hadde pratet med ALLE som var igjen der ute.. Telefonen min hadde vært stille hele kvelden og natta) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Det blir noe annet min kjære venn. Dere er alle allierte, dvs seilbrødre. Om enn noe forskjellige hensikter til kveldens opphold. På våre Hortenstreff stuer vi også ganske tett, og der er også alle allierte. Det blir noe annerledes når seilfolk og motorbåtfolk skal ligge hulter til bulter i en rølpete gjestahavn. Noen med småbarn som skal sove og noen som ved ett-tiden annetrstid starter festen. Ikke fullt så alliert forsamling? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Anonym Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Tåler man ikke litt liv i ei gjestehavn bør man vel helst holde seg til uthavnene. Det ryktes at det også går an å kommunisere med folka både innenfor og utenfor egen båt, samt foran og bak. En høflig angrepsvinkel er ofte alt som er nødvendig, som da jeg i sommer kom til Stavern, totalt utslitt etter 11 timer bak roret, kom inn og møtte på meget hyggelige båteiere i båtene innenfor, vi pratet sammen, og jeg fikk vite når de skulle dra (Det var ca 2 meter forover, og 2 meter bakover til nærmeste båter, alle lå longside), slik at jeg kunne være klar når de skulle gå. Det er faktisk veldig enkelt, men det virker som mange her er mer opptatt av seil vs motor-krigen, folka som startet den på 80-tallet bør helt alvorlig brenne i skjærsilden til evig tid. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 En annen ting er at når du legger deg f. eks. ved Bryggen i Bergen må en godta at det finnes en annen generasjon båtbrukere som ikke innehar den erfaringen som mange her har. De prøver på beste måte å vise god folkeskikk, men tabber seg litt ut fordi de ikke vet bedre. Sikkert til irritasjon for mange, men dette er faktisk noe en må regne med når en legger seg slike sentrale steder. Dette er noe en vil se mer og mer til på alle områder innen båt og båtbruk. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 det er ikke OK ! tyder på dåligt sjömanskap! :nono: (om det ikke er havnkapten som hengt den der!) häromåret var det en båt i Göta kanal som hengde opp en slik skilt.........han 'hengdes ut' i Båtnytt med bild.... Og i Skagen hadde en venn av meg bestilt plass der det er skiltet "båter over 25m". Der lå det en svenske (Sorry, Gunga Din" med en 40 fots båt som ikke ville flytte seg. Han fikk da klar beskjed om at han ikke kunne nekte de annkommende båtene å legge seg på ham. Greit for svensken. New Zealand Endeavour og La Poste kom. 84 fot og med 30 mann ombord i hver båt. Alle skal jo strekke på beina, så med 60 mann er det en hvert minutt. Og så skal alle tilbake. Og på byen osv. Jeg har selv flere ganger hvert med disse båtene og mange har heldigvis forstått at "if you can`t beat them, join them" og har flyttet seg og lagt seg på oss. Og har såklart vært med på litt party og omvisning. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Det er en selvfølge. Det var hvordan de som allerede ligger ved brygga oppfører seg jeg kommenterte.Det kom en ut til oss og fortalte at eieren av den innerste båten tydeligvis var i ferd med å pådra seg hjerteinfarkt eller nervesammenbrudd på grunn av alle båtene som lå utenpå. Sikkert ikke sånn i din situasjon, men jeg prøver å sjekke innerste båt. Er den på 24 fot er det ikke hyggelig å få 100 tonn (sammenlagt) med båt på utsiden av seg. Små båter har ofte små fendre! Ellers er det rimelig irriterende å se nevnte 24 fots båt ligge midt i mellom to andre båter med 5 meter foran og bak seg i en overfylt havn. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Det blir noe annerledes når seilfolk og motorbåtfolk skal ligge hulter til bulter i en rølpete gjestahavn. Noen med småbarn som skal sove og noen som ved ett-tiden annetrstid starter festen. Seil eller motor har ikke noe med dette å gjøre. Det finnes både småbarnsfamilier og festløver begge steder. Litt verre er det med rølpete gjestehavner hvor regler om nattero ikke respekteres, men den absolutte tystnad får man ikke i en full havn. Sånn er det bare. I tillegg til fortøyningstau og fendere bør man huske på å ta med seg matter som kan legges på dekksluker og på strategiske steder på dekk. Da blir tassende føtter dempet og noen sandkorn eller svarte såler er til mindre irritasjon. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Ligger vi utenpå, så langt det lar seg gjøre bæer vi skoene. Godt sjømanskap er vel å hjelpe hverandre. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 .................. Godt sjømanskap er vel å hjelpe hverandre. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Espen C Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Hva vist det ligger en 22 foter ytterst kommer det store båter å legger seg på utsiden av den også Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Hva vist det ligger en 22 foter ytterst kommer det store båter å legger seg på utsiden av den også Why not? opplever at de med 22 fot kaprer 12 meter bryggeplass.. så da må de forvente å få en støre båt utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Du snakker om "de" med 22 fot, som en homogen gruppe . aAlvito, men det er de vel ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Hva vist det ligger en 22 foter ytterst [...] Godt spørsmål. Nå er det ikke sånn at båtfolk som skal legge til er stumme som østers når de skal legge til utenpå en annen båt. De vil først og fremst kommunisere med folk i den ytterste båten. Spørsmålet ditt er avhengig av hvor stor båt som ligger innenfor 22-foteren, hvor stor båt som ønsker å fortøye, hvor mange båter som ligger i de andre radene og hva slags båter som ligger i de andre radene. De som legger til med båtene har også gjerne et ønske om at det ikke skal være for stor forskjell på båtstørrelse og dekkshøyde. Nå er det ganske upraktisk å ligge to store båter med en mye mindre båt mellom seg, i tillegg til at det kan bli ganske ubehagelig for den lille båten. Hvordan en samtale mellom båtførerne og eventuelt havnesjefen forløper er høyst situasjonsbetinget. Større fritidsbåter har som regel ikke noe ønske om å mose mindre fritidsbåter i en havn. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Nå er det ganske upraktisk å ligge to store båter med en mye mindre båt mellom seg, i tillegg til at det kan bli ganske ubehagelig for den lille båten. Hvordan en samtale mellom båtførerne og eventuelt havnesjefen forløper er høyst situasjonsbetinget. Større fritidsbåter har som regel ikke noe ønske om å mose mindre fritidsbåter i en havn. Enig, alt handler vel i hovedsak om å bruke hodet og å utvise vanlig høflighet. Dersom værforholdene tilsier det, kan en legge svært mange båter utenpå hverandre, men prøver å sikre og avlaste trykket på de inderste båtene ved ekstra fortøynig i land eller hjelp av anker der det er mulig. For øvrig synes jeg at mange av problemstillingen i denne tråden er knyttet til dårlig kommunikasjon og kanskje noe lokale og private tradisjoner= uvaner som en må regne med å justere når en kommer ut i verden. Derfor kan SE OG HØR ha noe for seg i denne sammenhengen Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 En gylden regel er at man skal ha tamp til land når man ligger longside. Dette er dessto viktigere jo lengere ut i rekken. Skulle det blåse opp, vil de ytterste båtene i en slik rekke kunne bevege seg flerfoldige meter. Tamp til land vil forhindre bevegelsene, men ikke alltid nok. Da bør den ytterste båten også sette ut anker. Ligger det en liten båt innerst ved bryggen med små fendre og får en rekke med større båter på utsiden bør også den ytterste ankre opp hvis det er meldt vind som kan presse rekken sammen. Insister på at longside båter utenfor deg i rekken fortøyer med tamp til land. Synes selv grensen går ved båt nummer 3 andre vil kanskje mene 4-5? Har de ikke langt nok tau kan du jo eventuelt tilby dem å låne ditt eget? En av grunnene til at mange legger seg longside kan være at de ikke gidder eller ønsker å ankre opp. Har selv i en trang havn omtrent pådratt meg kink i ryggen etter å ha hånd halt opp mitt 15 kg anker med kjetting + et annet anker med 30m kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Jeg har ofte gjennom mange år ligget longside med ulike båttyper utenpå min, både i innhavn og i uthavn. Men jeg må bare innrømme...jeg liker det ikke, ikke i det hele tatt. Sikkert ikke sånn i din situasjon, men jeg prøver å sjekke innerste båt. Er den på 24 fot er det ikke hyggelig å få 100 tonn (sammenlagt) med båt på utsiden av seg. Små båter har ofte små fendre! Ellers er det rimelig irriterende å se nevnte 24 fots båt ligge midt i mellom to andre båter med 5 meter foran og bak seg i en overfylt havn. Har 20 fots båt (!) og må innrømme at jeg ikke liker båter "utenpå". Tramping over dekk om natta, snubling i fylla +++ er erfaringer jeg har. Nei, da forhaler jeg heller til et annet sted, eller kaster ut dregg m/daumann! Kanskje jeg er usosial?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bliss X Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Hvertfall mye bedre enn å sitte å sture slik jeg har intrykk av at enkelte gjør Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Insister på at longside båter utenfor deg i rekken fortøyer med tamp til land. Synes selv grensen går ved båt nummer 3 andre vil kanskje mene 4-5? Båt nummer tre er egentlig ganske passe, og helst annenhver båt etter det. Når båtene som ankommer sist ikke har lange nok liner er det vel på tide å diskutere om rekka er lang nok. Når ytterste båt legger ut en anker er det også et tegn på at nå nærmer det seg fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 (redigert) Her dukket det opp et spørsmål.... HVIS du ligger innerst med en (eller flere) båter utenfor deg, og du drar... Er du da ansvarlig for å stramme opp fortøyningene til de andre? (Spør i uvett!!) Eller for å sette det på spissen: Du eier en liten flytebrygge; Den rommer kun EN båt. DIN. Så har noen lagt SIN båt ved DIN brygge og "stukket til skogs".... Blir du da saksøkt hvis du slepper løs "den uvellkomne" og legger deg til??? Redigert 5.Mars.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtummel Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Blir du da saksøkt hvis du slepper løs "den uvellkomne" og legger deg til? Dersom båten som ligger utenfor ikke har mannskap på dekk så er det du som har ansvaret for at den er tilstrekkelig godt fortøyd når du drar. Det er god skikk å varsle havnesjefen om slikt, så vet han eller hun beskjed om hva som har skjedd. Dersom noen fortøyer sin båt ved din private brygge er det ikke urimelig at du forhaler den, men du setter aldri en båt i drift uansett hvor irriterende det er at den har fortøyd på feil plass. Da kan den skade andre båter og i verste fall forårsake en helt unødvendig redningsaksjon med søk etter mennesker. Det kan bli en meget kostbar affære, og ansvaret vil ligge på den som med overlegg satte båten i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Det er lett for den ytterste båten å ønske velkommen, men det blir vel litt på den innerste eierens bekostning. Det er ikke den nest ytterste båten som får syv andre familier travende over dekk. Om det i tillegg er slik at alle henger på den innerste sin fortøyning blir det skikkelig ille.Hvis man legger seg longside innerst ved brygga midt i fellesferien i en populær havn, så må man nesten regne med at det kommer noen på utsiden av deg. Du kan ikke kreve å få ha plassen alene bare fordi du kom først. Hvis du er uenig i det får du finne på noe annet i ferien. Men at utenforliggende båter skal ha eget tau i land ser jeg på som en selvfølge. Mine kryssholt er designet for å holde MIN båt, ikke min + 5 andre. HVIS du ligger innerst med en (eller flere) båter utenfor deg, og du drar... Er du da ansvarlig for å stramme opp fortøyningene til de andre? Det ser jeg på som en selvfølge. Blir du da saksøkt hvis du slepper løs "den uvellkomne" og legger deg til??? Saksøkt blir du nok, hva domstolene sier vet jeg ikke. Men du vet jo ikke årsaken til at båten ligger der. Kanskje de måtte til land fort pga en ulykke eller skade? Det du imidlertid KAN gjøre er å låse båten fast til brygga, og legge igjen en lapp om hvem de kan kontakte for å få låne nøkkelen. Alt dette krever selvfølgelig at brygga er tydelig merket med "privat brygge" el.l. Men det antar jeg at den er. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.