sailor Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 (redigert) Link til Ålesund Båtfestival Litt ned på førstesida ser de korleis det ser ut i Ålesund havn når det er båtfestival, og tildels enkelte andre finevershelger om sommaren. Havna er delt inn i ei familiesone og ei "partysone". Men uansett - det finnast stillere nattehavner enn Ålesund under båtfestivalen.......... Elles - det er utruleg kor greitt det går både med forhaling og fortøying. Båtfolket her på nordvestlandet er vande med "longside", og er jamt over positive og imøtekomande. Redigert 5.Mars.2007 av sailor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Men at utenforliggende båter skal ha eget tau i land ser jeg på som en selvfølge. Mine kryssholt er designet for å holde MIN båt, ikke min + 5 andre. Det ser jeg på som en selvfølge. Men hvor vanlig er egentlig dette. I ferien sist sommer lå vi med noen få unntak longside alle netter, med flere (opptil 9-10) båter utenpå hverandre i Danmark og Sverige. Kun en natt var det en av disse båtene som hadde egen tamp i land, og da etter oppfordring fra den innerste båten fordi vinden skiftet til litt lei retning. Ellers var vi alle kun fortøyd i båten innenfor oss. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Men hvor vanlig er egentlig dette. I ferien sist sommer lå vi med noen få unntak longside alle netter, med flere (opptil 9-10) båter utenpå hverandre i Danmark og Sverige. Kun en natt var det en av disse båtene som hadde egen tamp i land, og da etter oppfordring fra den innerste båten fordi vinden skiftet til litt lei retning. Ellers var vi alle kun fortøyd i båten innenfor oss. mvh tuffff Jeg er enig i at det kan være som så med å ta tamp i land. Havnene tar havneavgift og dersom det skjer skader fordi de slipper for mange båter inn og ikke sjekker om båtene er forsvarlig fortøyd regner jeg med at det kan bli en ansvarsdeling ved skader. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 (redigert) I tillegg til fortøyningstau og fendere bør man huske på å ta med seg matter som kan legges på dekksluker og på strategiske steder på dekk. Da blir tassende føtter dempet og noen sandkorn eller svarte såler er til mindre irritasjon. En svært god ide!! Når diskusjonen nå er i gang, i både Norge og Sverige-tråden, så maler vi det vel svartere enn nødvendig. Vi frykter det værste og håper det beste. Stor sett går møte båtfolk i mellom helt greit. Noen velger fellesferien med den trengselen det innebærer. Jeg har tidligere valgt august. I år drar vi rett fra Hortenstreffet til svenskekysten. Her kan vi velge og vrake på de beste plassene. Det gleder rett og slett å innordne seg. Redigert 5.Mars.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Regina III Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Alt dette krever selvfølgelig at brygga er tydelig merket med "privat brygge" el.l. Men det antar jeg at den er. En kan da ikke legge seg til ved hvilkensomhelst brygge som IKKE er merket med "Privat", "Forsvinn" eller tilsvarende! Slik skilting er ikke hverken vakker eller hyggelig, og de som eventuelt måtte tro at det er en offentlig brygge så snart en ikke ser et skilt som sier noe annet, har nok et visst behov for grunnleggende opplæring i elementær folkeskikk! Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Har ikke noe problem at noen ligger uten på meg i gjestehamn. Tar det som en selvfølge at disse viser hensyn og fortøyer til land og ikke tramper rund på dekk. Noe som selvfølgelig endel ikke gjør. Disse gir jeg beskjed så går det som regel bra. I uthamn vil jeg enkelt og greit ligge i fred. At noen lider av overdreven positivitet og sosial overkåthet for bli deres problem. Vi har en så lang kyst at det skulle være helt unødvendig at man kliner seg opp i andre. Da er vel campingferie og anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Er enig Astor, med den fritidsflåten vi etterhvert har fått, er det bare å innordne seg som best man kan. Velger man populære gjestehavner i fellesferien så blir det trangt. Det er bare å utstyre seg med godt med fendere, tauverk og hørselsvern først som sist. De mest populære får Larkollen Camping til å minne om en ødemark for einstøinger. Tettere går det neppe an å feriere. Det kan være ok som en avveksling, men slitsomt i lengden. Fellesferien er forresten den beste tiden innenfor Drøbak når brorparten av flåten ligger og fendergnisser i svenske og danske havner. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 (redigert) ...Saksøkt blir du nok, hva domstolene sier vet jeg ikke. Men du vet jo ikke årsaken til at båten ligger der. Kanskje de måtte til land fort pga en ulykke eller skade? Det du imidlertid KAN gjøre er å låse båten fast til brygga, og legge igjen en lapp om hvem de kan kontakte for å få låne nøkkelen. Alt dette krever selvfølgelig at brygga er tydelig merket med "privat brygge" el.l. Men det antar jeg at den er. AhAaa... Så i Olsofjorden er det bare å fortøye til den første og beste brygge (uten skilting), og ingen kan gjøre deg fortred? Jøss!! Høres ut som den STORE ydyllen. Skjønt, jeg tviler...!! :nono: Men jeg TROR at hvis du prøver no´ slikt andre steder, kan du risikere å finne igjen båten midtfjords. Advokat i omegnen her gjorde nettopp DET: Kuttet fortøyningen! Riktignok etter at han hadde advart båteier (som gav f@en).... Redigert 5.Mars.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Fellesferien er forresten den beste tiden innenfor Drøbak når brorparten av flåten ligger og fendergnisser i svenske og danske havner. Da kun du faktisk ligge longside i Sandspollen uten at noen ergrer seg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Suzuki Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 artig at " garvede båtfolk" mener det er greit å legge seg til i en gjestehavn med " reservert" plakater på siden. Viser vel at man ikke nødvendigvis for mer vett selv om man får mer erfaring.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
giver Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Hei Det er ikke noe problem å ha båtfolk på utsiden. Men når han som har lagt skøyta på utsiden har 5 "fjortiser" ombord som traver frem og tilbake og han selv stikker hodet inn i salongen og spør om han kan gå gjennom her, da er grensen nådd for min del. Dette har jeg faktisk opplevd i gjestehavn i Norge. I Sverige stikker de bare hodet inn for å kikke, men går rundt ute på dekk. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 (redigert) HeiDet er ikke noe problem å ha båtfolk på utsiden. Men når han som har lagt skøyta på utsiden har 5 "fjortiser" ombord som traver frem og tilbake og han selv stikker hodet inn i salongen og spør om han kan gå gjennom her, da er grensen nådd for min del. Dette har jeg faktisk opplevd i gjestehavn i Norge. I Sverige stikker de bare hodet inn for å kikke, men går rundt ute på dekk. mvh giver Noen er bare slik, andre mangler litt høflighet, andre mener at de er mittpunktet her i verden. og vil gjerne vise seg frem. Takk og pris så er vi alle ikke helt like. Å snakke til hverandre i en fin tone, er det også flere som ikke kan. Men sommeren kommer hvert år. Ta et bilde , film litt i sommer, så har vi noe å se på til neste vinter Redigert 5.Mars.2007 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Herman Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 En kan da ikke legge seg til ved hvilkensomhelst brygge som IKKE er merket med "Privat", "Forsvinn" eller tilsvarende!Helt enig, men det at noen andre har gjort noe kritikkverdig/ulovlig, forsvarer ikke at du kapper fortøyningene hans. AhAaa... Så i Olsofjorden er det bare å fortøye til den første og beste brygge (uten skilting), og ingen kan gjøre deg fortred?Selvfølgelig ikke, men det betyr ikke at det er fritt fram for å kappe fortøyninger i tide og utideAdvokat i omegnen her gjorde nettopp DET: Kuttet fortøyningen! Riktignok etter at han hadde advart båteier (som gav f@en).... DET blir noe annet. Gjentatte advarsler, prøve med det gode først osv, da er drastiske tiltak på sin plass. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sjøtummel Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 En kan da ikke legge seg til ved hvilkensomhelst brygge som IKKE er merket med "Privat", "Forsvinn" eller tilsvarende! AhAaa... Så i Olsofjorden er det bare å fortøye til den første og beste brygge (uten skilting), og ingen kan gjøre deg fortred? Jøss! Nå er det vel ikke slik at det er noe klart enten/eller her. Vanligvis ser man at det er en privat brygge ut fra omgivelsene, andre ganger er det kanskje ikke så lett å se, og så har vi dem som tar feil av flere mulige brygger. Jeg tror det vil være en fordel for god tone i denne tråden at vi antar at det er snakk om tvilstilfellene her og ikke brygger som helt åpenbart er private selv om de ikke er skiltet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Jeg har hentet et utdrag fra friluftsloven, men jeg vet ikke hvor enkelt det er å praktisere denne i Oslofjorden. § 7. (Landsetting og fortøyning av båt.) Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Det er kanskje ikke alltid lett å få samtykke i forkant, mens dersom eier er nagativ i etterkant er det vel bare å "tusle" avgårde videre. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Men jeg TROR at hvis du prøver no´ slikt andre steder, kan du risikere å finne igjen båten midtfjords. Advokat i omegnen her gjorde nettopp DET: Kuttet fortøyningen! Riktignok etter at han hadde advart båteier (som gav f@en).... Hvor mye måtte advokaten til slutt betale. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mar Brecha Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Jeg har funnet en plass for meg selv som uten untak har vært ledig når jeg kommer. Plassen er nær ubrukbar fordi fjellet er veldig kuppert med noen spisse steiner stikkende ut. Jeg fant en tømmerstokk som hadde blitt skyllet på land og to euro-paller. Tømmerstokken ble lagt på fjellet og bundet fast i et par kiler og pallene ble hengt på tømmerstokken med tau..Nå er det blitt den fine plassen med svaberg , utsikt og man ligger greit for de fleste vindretningene. Problemene har oppstått idet plassen ''min'' har blitt tatt to helger på rad nå. Hva gjør jeg, Fjerner alt sammen eller gjør krav på byggverket mitt for det er vel lov å slå ned et par kiler i fjellet og henge opp i tau en tømmerstokk og et par paller som noen har mistet/kastet? Ingen vil bruke plassen hvis ikke tømmerstokken og pallene hadde blitt hengt opp? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hva gjør jeg, Fjerner alt sammen eller gjør krav på byggverket mitt for det er vel lov å slå ned et par kiler i fjellet og henge opp i tau en tømmerstokk og et par paller som noen har mistet/kastet? Ingen vil bruke plassen hvis ikke tømmerstokken og pallene hadde blitt hengt opp? Smiler og tar det med godt mot. Du kan da ikke gjøre krav på noe som ikke er ditt og som er anrettet på offentlig grunn? Finn deg en ny plass og sats på at ingen oppdager plassen med det første. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Framtia Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Fest tømmerstokken og europallene på båten din i stedet, så har du ditt på det tørre.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mar Brecha Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Derfor jeg spør er at hvis vi sammenligner litt med livet i de større byene( Oslo) hvor det for tiden er akutt behov for parkeringsplasser. Privatpersoner går ut på offentlig grunn og setter opp skilt med reservert parkering for seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Reportasjen på NRK var fra Trondheim Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hva gjør jeg, Fjerner alt sammen eller gjør krav på byggverket mitt for det er vel lov å slå ned et par kiler i fjellet og henge opp i tau en tømmerstokk og et par paller som noen har mistet/kastet? Er det noen som sier at dette er ulovlig da? En passelig gretten byråkrat vil sikkert kalle det en ulovlig oppført brygge, men det er vel ikke her problemet ditt ligger uansett. Du må nok bare finne deg i at andre er i sin fulle rett til å legge seg akkurat der, dette er ikke din private eiendom, og hadde det vært det ville du nok hatt fint lite du skulle sagt da også. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Angående det med å ligge utenpå hverandre - og ofte uunngåelige forhalinger i forbindelse med det. En litt morsom selvopplevet episode fra Skagen - ca. 25 - 30 år siden.(ja - det var mange båter da også). 6-7 båter i bredden. En tysker som lå innerst skulle ut en tidlig morgen. Det blir en del baksing -for det ligger jo like mange i bredden både foran og aktenfor. Men - med en del felles innsats av andre oppskremte seilere seilere med sukat i øynene gikk det greit - som det vanligvis gjør. Bråket begynte da samme tysker kom tilbake om ettermiddagen - han hadde bare vært på dagstur på sjøen. Bråk fordi han forlangte å få plassen innerst ved bryggen tilbake -han gadd ikke skritte over en masse båter. Det nyttet ikke - ingen var innstilt på å hjelpe ham med den manøvren. Han ble sint - hjalp ikke stort det heller. Til sist innså han at han nok likevel måtte ta til takke med den ytterste plassen og kastet tampen over til folkene på den. Da var imidlertid innstillingen mot mannen blitt så amper at de bare kastet tampen tilbake til ham igjen. Noe slukøret fant han seg noen andre båter å ligge utenpå ....... Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
erlinghm Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Hadde en fin episode på Gullholmen iår - fikk anvist plass av havensjefen på utsiden av restauranten. Lå på vent utenfor fordi to båter skulle gå - dermed kommer det en P58. Han spurte Havnesjefen om plass samtidig som han la seg slik at jeg ikke fikk lagt meg inn. Havnesjefen ga klar beskjed om at jeg hadde fått plassen. Matrosen på P58'en spurte meg om vi kunne ligge utenpå, men jeg godtok ikke det fordi jeg ikke hadde med klatre sele og at de ikke hadde en leider vi kunne benytte. Da kom Fruen om bord og spurte om det samme, men vår kommentar var da dere kan ligge utenpå oss - svaret var da at det var så langt ned til oss at det greide hun ikke - hmm er det forskjell på ned og opp. I tilegg kom med uttalelser som ikke egner seg på trykk. Hadde de henvendt seg på en annen måte - litt annen manövering - litt hyggeliger tone og ikke denne mentaliteten at her skal vi ligge så hadde nok vi kunnet blitt enig om dagens klatretur. I resten av ferien ble det mange utenpå plasser fra nr 1 til nr. 8 både ved siden av motor- og seilbåter. Mange herlige kommentarer om tillegging, hyggelig båtprat og til og med en ekstra ankerdram - alt i en gemyttelig tone. Det som irriterer meg mer er i havner hvor noen ligger longside og har både fem og ti meter til neste båt. Da bör de skjönne at de ikke har supertanker - särlig når andre båter pröver å legge seg mellom. Så de havnene som har aktive havne sjefer får nok inn en del mer kroner per sesong iogmed de pakker bedre f.eks. Lykkans slip. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Om det er litt klaring for og akter mellom båter som ligger til kai så er det vel ikke bare negativt. Tror det er inne i vågen i Bergen at det er angitt minimum avstand. Antar det har noe med sikkerhet og brann å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.