Jump to content

Teleskop davitere og vekt

Ankermann

Recommended Posts

Bruk av Teleskop Davitere...

Hvor mye kan slike davitere belastes?

Tenker på en RIB som veier 75 KG og mulig motor på 50 KG, dvs 125 KG. I tillegg kommer bensinkannen og evt annet som måtte være ombord i jollen.

Mener å ha sett at noen Teleskop Davitere har en maks belastning på 110 KG, men er dette da pr arm eller den totale vekten.

Er det noen med erfaring her?

Hei,

Det er ikke så mange med erfaring fra teleskopdaviter her. Jeg vet det ut i fra at jeg selv har spurt om det et par ganger. MS Victoria har en Nidelv 320 med teleskop daviter tror jeg - kanskje en IM til han kan gi svar?

Jeg har blitt fortalt av Nidelv og Windy at det er ganske vanselig å få festet båtene skikkelig på telesop daviter - det blir fort hengende og dingle. J

Båten som har teleskop davitere er en Fairline Targa 37. Vurderer å bytte ut dagens rib med 10 HK (som jeg har brukt med snapdavitere), med en med styrekonsoll og 20HK... Men vet ikke om dette blir for tungt og vinglete...

Håper noen har litt mer erfaring...

Ellers, hva er det dere har erfaring med - snapdavitere har jeg hatt i flere år og er lei av å ta av motoren. Fungerer vel ikke så bra med styrekonsoll og snapdavitere heller... Landgang hadde vært passende, men båten har ikke det pt.

Hallo!

Bare litt tilleggsinfo:

Jeg har hatt teleskopdavitere på den forrige båten min. Må bare opplyse om at den teleskopiske delen på disse, var bare "støtter" for den delen av jolla som blir hengende ytterst. (Noen som skjønner hva jeg mener? Litt vanskelig å forklare på tastaturet!) Det jeg mener er at det spiller ingen rolle om det er teleskop eller ikke.

Hilsen Chiba

• 10 måneder senere...

En gammel tråd som jeg løfter :smiley:

Vi har snap daviter på båten vår - men jolla er ny, og før jeg eventuelt limer nye fester på jolla vil jeg tenke meg litt om :smiley:

Har i mange år fundert på å ha teleskop daviter på båten i stedet for snap davit. Har blitt fortalt både at det er bra og at det ikke er så bra.

g141.jpg

Jolla er en Zodiac Yacht Line RIB

ylrib.jpg

Tror den er 275 cm lang, vekt 45 kg. Motoren som skal henge på er en Jonson 6 hk på 25 kg.

Noen som har erfaringer med teleskop daviter å dele?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

På mine Ilas daviter i syrefast stål er det spesifisert en arbeidsvekt på 150 kg pr. par.

At det der leketøyet i aluminium skal tåle mer tviler jeg på.

Det er snakk om enorme krefter ute å går i litt sjøgang.

Jeg spenner i tillegg jolla fast oppunder davitene med jekkestropper rundt jolla, slik at ikke

winch stroppene må ta belastningen alene.

Nå er nok ikke jeg den føtte "hjemmemekanikeren" så jeg foretrekker kjøpte løsninger :smiley:

Pratet med Vollen Båtservice - dommen herfra var at teleskopdaviter er fullstendig ubrukelig :eek: så da får jeg tenke en gang til :yesnod:

ILAS har kommet med en ny løsning - mer info her

Teleskopisk%20Plattformdavit%20hovedbilde_nyhet.jpg

forstår ikke helt hvordan dette fungerer - ser for meg ut til at det blir tungt å løfte jolla opp på badeplatformen?

Noen som vet mer om denne løsningen?

En annen løsning jeg har sett annonser for - og som jeg så på en Bavaria motorbåt i fjor - er denne

Hurley

Davit_Lights.jpg

3-CradleDavit.gif

Crystal8.jpg

Vet ikke hvordan den fungerer i praksis.

Eller kanskje løsningen er en motorbrakett som denne

WeaverLeaver.jpg

$576.46 - $619.42

Weaver Leaver dingy motor bracket is for leaving the motor attached to the dinghy when stored on Weaver Davits. This allows your dingy to be raised on the davits while keeping the motor vertical.

Includes everything that is needed to install on your dinghy

To Order:

Weaver Leavers are handed, which side of the dingy are the davit mounts on? (Port or Starboard)

Minumum 13" of transom width

Maximum 1-5/8" (tight) transom thickness, designed for 1-1/2" thick transoms

Weaver Leaver adds 1" to the height of the motor on the transom

Maximum weight of outboard, 85 lbs

Up to and including all 15 Hp motors

Maximum weight of dingy and outboard, 250 lbs

Use the Standard Weaver-Lever where the top of the transom is no more than 4" below the top of the inflatable tubes.

Use the Weaver-Leaver 3 where the top of the transom is 4"- 6" below the top of the inflatable tubes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Pratet med Vollen Båtservice - dommen herfra var at teleskopdaviter er fullstendig ubrukelig :eek:

Det vil nok fungere greit med teleskopdaviter også hvis det kun er jolla du skal henge opp.

Jeg har en 310 rib med 9,9/15 Hk med 20L tank hengende i Ilas davitene mine, ca vel 100kg vekt.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på denne ekvipasjen hengende i disse teleskopdavitene. :nonod:

Men kun jolla burde vel gå greit ?

Men litt av vitsen med daviter faller jo bort hvis en må av og på med motoren da.

• 11 måneder senere...

Løfter denne igjen, vurderer å kjøpe davitene hos nettbaat.no "daviter 125 kg" Er det noen som har erfaring med disse, ser de har ett hakk større modell også "175 kg", men syntes disse blir litt vel overdimensjoner for min 26' båt.

Det jeg vil henge i dem er en Quicksilver 240 sport enduro gummibåt på 42 kg, denne vil ha påmontert en 2,5 hk suzuki på 14 kg inkludert full tank :yesnod:

Totalvekt altså 56 kg, takler "daviter 125" kg dette, eller brekker dem i stykker i litt sjø?? Båten er en planende hurtiggående.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...