Jump to content

Redningsbøye - hestesko eller rund?

ter-av

Recommended Posts

Jeg la inn dette spørsmålet i en annen tråd, men uten å få svar. Prøver derfor igjen:

Skal kjøpe livredningsbøye - og lurer litt på hva jeg skal velge. Såvidt jeg har kunnet registrere synes det som om seilerfolket foretrekker hesteskoutgaven, mens motorbåtfolket (de få som har) ofte har valgt den runde utgaven.

Bare smak og behag? Hva ville dere valgt og hvorfor?

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Hestesko, og det er sikkerhetsutstyr, da skal fargen være synlig på havet i dårlig vær. Orange.Rød, ikke hvit eller blå.

Markeringbøye, kasteline, er noe som også motorbåtfolket burde hatt.

Kasteline har jeg hatt noen år. Markeringsbøye er selvfølgelig en god ide.

Men når det gjelder farge: Er egentlig rød/orange lettest å se? Er klar over at det er standard på mye sikkerhetsutstyr, men min erfaring er at hvitt faktisk er lettere å se i sjøen - ikke minst dersom det er litt dårlig lys. For eksempel mener jeg det er lettere å få øye på de hvite markørene eller dunkene som er festet til fiskerutstyr - og de er det mange av nedover Oslofjorden.

Flere som vil dele sin erfaring her?

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Skal du inn i ein rund bøye, trykker du sida som er nærast deg ned, og bøyen vippar over hovudet. Enkelt som berre det når du veit det.

I båten har eg gul hestesko, uvisst av kva grunn, men det er sikkert fordi denne passer til stativet på hekken, og fordi alle andre har hesteskobøye.

Hvit hestesko Ter-av ! På Slagskibet kan jeg gå for hvit eller rød/hvit,men aldri oransje eller gul. Det blir stygt med sikkerhetsfargene selv om jeg veldig godt skjønner tanken bak det . Ville nok også vurdert å ha et røyksignal innen rekkevidde til å henge på bøya. Finnes det forresten noen brukbare

oppheng til motorbåt med kalesje ? Er antagelig ikke særlig smart å ha den på fordekket heller.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...