Jump to content

Ukjent seilbåt, With 18 fot bygd i 1979? (løst: Vitvind)

seilærn

Recommended Posts

Har letet en del etter noe om båten på internett.

Men har desverre ikkje funnet ut någen ting... :nonod:

Det e produsert så på eksemplarer av denne båten at det e vanskelig å finna någe. Men leide du lenge nok, så dukke det vell opp någe. Husk bare å være kreativ når du skriver inn søkeord :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Kom på at dersom du har ein snille onkel, far eller bestefar som samler på båtblader kan du jo bla litt i bladene fra 75-85. Det tar nok litt tid, men då e du nok garantart napp før eller siden! Dessuten finner du masse aent løye som kan vere nyttig og kjekt å vida.

Du som bor på østlandet har sikkert tilgang til mange "bruktbuer" også som kan ha någen gammle båtblader på lur... Lykke te! :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

• 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Denne båten er ganske sikkert min fars gamle båt. Skroget er pluggen som ble brukt til støpeformen for Vitvind-båtene. Det har nesten dobbel tykkelse og er svært solid. Han kjøpte pluggen i 77/78, kjøpte orginalt dekk/overbygg/innredning og monterte dette sammen selv. Vinduene av pleksiglass var en spesiell løsning han fant på, inspirert av maxibåtene. (Har ikke sett dette på andre vitvindbåter). Det samme gjelder den faste støpejernskjølen. Han solgte båten i 1981 til en kar i Østfold. Båten ble satt sammen i Froland. Fars båtplass var i Arnevik på Flosta utenfor Arendal. Artig å se at båten fremdeles er hel og fin. Jeg har selv hatt mange fine seilturer i denne båten. :smiley:

Redigert av Sirius l (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Tusen takk for bilder av artikkelen!

Kjæresten min har nemlig en slik båt, og er ikke lett å finne informasjon om disse.

Kanskje ikke så lurt å kjøpe den når vi ikke vet noe om seiling, egentlig¸for vi ville gjerne visst mer om den fysisk og i bruk - som for eksempel om den er mulig å kullseile med i normal vind eller ei. :p

Har seilt litt med den dog, og den virker ikke til å være særlig kantrevillig, men heller stødig og snill! Likevel, når man ikke er vant til å seile, og båten er såpass stor at man må få hjelp til å rette den opp om man kantrer, så føles det ganske skremmende når den legger seg godt på siden..!

Er senkekjøl på denne. Når den ble kjøpt satt kjølen fast i halveis låst stilling takket være saltvann og blåskjell, men ved bruk av brekkjern, ferskvann, lirking og masse tålmodighet er kjølen løs og kan heises og senkes igjen :)

Ellers er båten helt strøken, så tyder på at det er båter som er robuste og varige. Og denne er nok godt vedlikeholdt i tillegg.

Fint med litt mer info om den, ihvertfall!

Kanskje det går an å finne ut hvor mye som skal til før den kantrer, så man har en viss anelse om det går an å seile i normal vind uten at vi ender i vannet :D

• 8 år senere...
  • 5 måneder senere...

Hei på dere. Nå har også jeg fått en sånnher båt. 

På min, er det plass til en ekstrakjøl, men denne mangler. 

Har dere noen formening om hvordan man fjerner vann som kommer inn mellom skråget og setene? 

Jeg har laget en egen tråd for dette her:

Hvis dere skulle ha noen videre tips om båten, så del det gjerne! :-) 

Redigert av Guddis
Endret/spesifikk årsak (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...