Navaho Startet 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2007 Hei Folkens. Ny bruker på forumet , med nyinnkjøpt Draco 21 SC med 3,7L Mercruiser 165hk bensin (forgasser). Har et rart problem med motoren som ingen helt forstår. Håper noen her har tips eller har vært borti samme problem. Problemet er altså at tennpluggen på sylinder 4 (den innerste) "brenner" opp etter kun 15-20 minutter på marsjfart. Hele elektroden forsvinner og proselenet sprekker. Dette medfører seffølgelig at motoren fusker. Alle de 3 andre pluggene er helt fine. Motoren holder konstant 60 grader. Bruker Denso plugger. Tips noen??? K. Sitér dette innlegget Link to post
boort Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Ta en kompressjonstest av alle sylinderene.Tror det kan hvere noe med ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Mulig en brent eksosventil Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Brent eksos ventil var også min første tanke. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mitsu Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Velkommen til forumet forresten. "Viste" gammel eier om problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Navaho Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 "Viste" gammel eier om problemet? Nei. Problemet eksisterte ikke i fjorårsesongen ifølge selger. Båten har stått vinterlagret i hall. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Ok,få tatt en sylinderlekkasje-test på alle sylindre. Gir en grei oversikt over motorens tilstand. Vi er bare i mars så dette fikser du før sesongstart Sitér dette innlegget Link to post
Navaho Svart 7.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Ok. Da er problemet funnet. Det viste seg at det var kommet en sprekk i eksosmanifolden mellom 3 og 4 sylinder. Dette medfører at små mengder sjøvann suges inn i 4 sylinder og skaper kortsluttning og overslag på pluggen. Dette vises også tydelig ved at eksosløpet på 4eren er mye renere enn på de 3 andre. Har funnet reservemanifold på nettet fra USA og selger sier han vil dekke over halvparten av ekstrautgiftene. Håper bare det ikke tar for lang tid å få delene over. K. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Enkelt og greit. Bare du ikke dumper borti useriøse speditører, skulle du være godt i rute og vel så det. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SF Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Sprekk i manifolden?? Interessant at det var årsaken. Sjekket du kompresjonen? Har du sett ned i sylinderen om du kan se tegn etter korrosjon i denne sylinder. Antar at det er en saltvannskjølt manifold. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
power Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 (redigert) Ok. Da er problemet funnet. Det viste seg at det var kommet en sprekk i eksosmanifolden mellom 3 og 4 sylinder. Dette medfører at små mengder sjøvann suges inn i 4 sylinder og skaper kortsluttning og overslag på pluggen. Dette vises også tydelig ved atHer er det noe som ikke stemmer .................. hvordan er det mulig og suger vann inn via eksosen da det som regel er trykk her ? Mulig årsaken til at eksosløpet på 4eren er mye renere enn på de 3 andre er fordi er sansynlig fordi bensinen vasker eksosløpet rent. Redigert 7.Mars.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Dette går greit ann, heter reversjon og kan forekomme uten at det er sperkker i manifoil også hvis bla. motor går for lavt på tomgang. Reversjon hender nå og da på trimmede v8motorer med performance eksos. Vannet kommer inn etter eksostrykk har stoppet og stempel går ned(blir suget inn) Sitér dette innlegget Link to post
Navaho Svart 7.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Sjekket du kompresjonen? Har du sett ned i sylinderen om du kan se tegn etter korrosjon i denne sylinder. Antar at det er en saltvannskjølt manifold. Nei har ikke sjekket kompen. Har kikket ned på stempel uten å se tegn til korrosjon. Fikk hjelp av en bekjent som jobber som motormekaniker på båtverksted, han sa med en gang at vi måtte sjekke manifolden for sprekker. Og ja manifolden er saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 (redigert) Har kikket ned på stempel uten å se tegn til korrosjon. Så lenge det ikke er korrosjon så tror jeg ikke du har funnet alle feil . Når det gjelder din tennplugg som smelter så tyder mye på at det er rimelig varmt her så jeg tipper på att du har en def innsugsventil på syl 4 . Redigert 7.Mars.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Dette går greit ann, heter reversjon og kan forekomme uten at det er sperkker i manifoil også hvis bla. motor går for lavt på tomgang. Reversjon hender nå og da på trimmede v8motorer med performance eksos. Vannet kommer inn etter eksostrykk har stoppet og stempel går ned(blir suget inn) Jeg er klar over at det er mulig og få vann inn via eksosen men jeg tror ikke at dette er hovedfeilen her. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Kompressjonstest er vel og bra,men en sylinderlekkasje-test er mer nøyaktig. (4-takter). Kjøres et viss trykk i sylindern når stemplet står på topp med ventiler lukket. Er det mer enn 20% lekkasje bør det utbedres. Fordelen med dette er at du kan se\høre hvor evt lekkasjen er. Er det en brent ex-ventil syl 4 vil du merke det kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Jeg er klar over at det er mulig og få vann inn via eksosen men jeg tror ikke at dette er hovedfeilen her. Nei er nok ikke det men ang vann i olje/sylinder og sprukket manifoil har jeg selv opplevet. Kjøpte en nyere v8 blokk, satte på eksos jeg hadde og startet. gikk greit i 5 min i benk før det begynte å komme mye damp fra veivhus. Tenkte da at jeg hadde greid å sprekke blokk i vinteren, lette så etter ny blokk å bygge opp motor på men endte med å kjøpe en ferskvannskjølt komplett motor med dårlige risere . Kjørte den i benk med lukket annlegg og motor fungerte greit uten problemer. Satte så på eksosmanifoilene fra andre motor som var for mere hp og kjørte på nytt i benk ... vips så var det vann i oljen her og Resultat nå to stk funksjonelle motorer og masse hodebry da jeg først feilsøkte på motor 1 før jeg kjøpte en til mens feilen hele tiden var sprekk i manifoil vil tro kompressjon er lavere på noen av sylindere og motor er justert inn etter best gange og så blirt det altfor varmt grunnet mager blanding og tar tennplugg kombinert med manifoil. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 (redigert) Jeg holder på bygger nytt selv for tiden , men brukte topp uten sprekker er mangelvare . Problemet er at du ser ikke sprekken før man plukker toppen ren og glassblåser den . Denne blokka var helt fin sa selger Redigert 8.Mars.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Sett gjennom sveisebriller har han rett i det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.