Jump to content

Driftsproblemer på Mercruiser 3,7l- 165hk.

Navaho

Recommended Posts

Hei Folkens.

Ny bruker på forumet , med nyinnkjøpt Draco 21 SC med 3,7L Mercruiser 165hk bensin (forgasser).

Har et rart problem med motoren som ingen helt forstår. Håper noen her har tips eller har vært borti samme problem.

Problemet er altså at tennpluggen på sylinder 4 (den innerste) "brenner" opp etter kun 15-20 minutter på marsjfart. Hele elektroden forsvinner og proselenet sprekker. Dette medfører seffølgelig at motoren fusker.

Alle de 3 andre pluggene er helt fine. Motoren holder konstant 60 grader.

Bruker Denso plugger.

Tips noen???

K.

Ok. Da er problemet funnet. Det viste seg at det var kommet en sprekk i eksosmanifolden mellom 3 og 4 sylinder. Dette medfører at små mengder sjøvann suges inn i 4 sylinder og skaper kortsluttning og overslag på pluggen. Dette vises også tydelig ved at eksosløpet på 4eren er mye renere enn på de 3 andre.

Har funnet reservemanifold på nettet fra USA og selger sier han vil dekke over halvparten av ekstrautgiftene. Håper bare det ikke tar for lang tid å få delene over.

K.

Ok. Da er problemet funnet. Det viste seg at det var kommet en sprekk i eksosmanifolden mellom 3 og 4 sylinder. Dette medfører at små mengder sjøvann suges inn i 4 sylinder og skaper kortsluttning og overslag på pluggen. Dette vises også tydelig ved at
Her er det noe som ikke stemmer .................. hvordan er det mulig og suger vann inn via eksosen da det som regel er trykk her ?

Mulig årsaken til at eksosløpet på 4eren er mye renere enn på de 3 andre er fordi er sansynlig fordi bensinen vasker eksosløpet rent.

Redigert av Ingar (see edit history)
Sjekket du kompresjonen? Har du sett ned i sylinderen om du kan se tegn etter korrosjon i denne sylinder. Antar at det er en saltvannskjølt manifold.

Nei har ikke sjekket kompen. Har kikket ned på stempel uten å se tegn til korrosjon. Fikk hjelp av en bekjent som jobber som motormekaniker på båtverksted, han sa med en gang at vi måtte sjekke manifolden for sprekker. Og ja manifolden er saltvannskjølt.

Dette går greit ann, heter reversjon og kan forekomme uten at det er sperkker i manifoil også hvis bla. motor går for lavt på tomgang.

Reversjon hender nå og da på trimmede v8motorer med performance eksos.

Vannet kommer inn etter eksostrykk har stoppet og stempel går ned(blir suget inn)

Jeg er klar over at det er mulig og få vann inn via eksosen men jeg tror ikke at dette er hovedfeilen her.

Kompressjonstest er vel og bra,men en sylinderlekkasje-test er mer nøyaktig. (4-takter). Kjøres et viss trykk i sylindern når stemplet står på topp med ventiler lukket. Er det mer enn 20% lekkasje bør det utbedres. Fordelen med dette er at du kan se\høre hvor evt lekkasjen er. Er det en brent ex-ventil syl 4 vil du merke det kjapt.

Jeg er klar over at det er mulig og få vann inn via eksosen men jeg tror ikke at dette er hovedfeilen her.

Nei er nok ikke det men ang vann i olje/sylinder og sprukket manifoil har jeg selv opplevet.

Kjøpte en nyere v8 blokk, satte på eksos jeg hadde og startet. gikk greit i 5 min i benk før det begynte å komme mye damp fra veivhus.

Tenkte da at jeg hadde greid å sprekke blokk i vinteren, lette så etter ny blokk å bygge opp motor på men endte med å kjøpe en ferskvannskjølt komplett motor med dårlige risere .

Kjørte den i benk med lukket annlegg og motor fungerte greit uten problemer.

Satte så på eksosmanifoilene fra andre motor som var for mere hp og kjørte på nytt i benk ... vips så var det vann i oljen her og :lol:

Resultat nå to stk funksjonelle motorer og masse hodebry da jeg først feilsøkte på motor 1 før jeg kjøpte en til mens feilen hele tiden var sprekk i manifoil :headbang:

vil tro kompressjon er lavere på noen av sylindere og motor er justert inn etter best gange og så blirt det altfor varmt grunnet mager blanding og tar tennplugg kombinert med manifoil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...