roaldbj Startet 4.Mars.2007 Del på Facebook Startet 4.Mars.2007 Jeg har registrert at flere fritidsbåteiere nå får navigasjonsinstrumenter ombord som de knapt nok aner rekkevidden av. Jeg vet ikke hvor mange timer og hvor mange personer jeg de siste 10 - 15 årene har forsøkt å forklare hvorledes navigasjonsmidlene virker. Forklaringene gjelder ikke så mye hva som er GPS, men hvordan kartplotter kan settes opp og videre styre autopilot. Videre er det i alminnelighet - slik jeg har vurdert situasjonen - meget begrenset forståelse av radar. Man kjenner knapt nok til gain og clutter - og overhodet ikke til rain og FTC. Jeg lurer på hvordan vi kan bygge ut et miljø her på BP hvor nye navigasjonsbrukere kan få bistand. Desverre er mange av manualene til utstyrene på engelsk - og vi kan ikke forutsette at alle har et like greit forhold til engelsk informasjon. Dessuten må jeg si at endel av utstyret er meget komplisert. Jeg har Raymarine E-serien og Raytech RNS 6.0 , og jeg tror at jeg kan bruke en hel dag på å gå gjennom alle de mulighetene jeg har for forskjellige oppsett ombord. Jeg er ikke redd for å trykke feil - jeg kan alltid komme tilbake til utgangspunktet. Men for nye brukere må alle "opsjonene" være forferdelige. Jeg oppfatter selv at det nye navigasjonsutstyret har gitt meg en enorm mulighet for å nyte båtlivet. Jeg har alarmer for dybde og radarsektor - i tillegg har jeg minst 2 alternative ruter for hvor jeg skal kjøre. Jeg har mange bilder som viser hvordan havneforholdene ser ut før jeg anløper havnene. Jeg har autopilot med rate gyro som styrer meg mer effektivt mot målene enn hva jeg klarer med roret. Å følge forhåndsoppsette ruter skjer mer effektivt enn hva man kan klare selv under vanskelige værforhold. Jeg ønsker at andre fritidsbåtførere skal kunne dele denne gleden, men skjønner at flere mangler endel kunnskap om hvordan man skal kunne bruke navigasjonsinstrumentene ombord. Hvordan håndterer vi dette? Jeg synes alltid at det er hyggelig å informere båtvenner om navigasjonsinstrumenter ombord - men vi bør nok tenke på et mer pedagodisk system. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Hei Roaldbj Er enig i det du her skriver. Jeg finner det dessuten merkelig at mange ikke ønsker å utnytte sine investeringer (ofte til mangfoldige tusner av kroner) fullt ut. Vanligvis er det relativt enkelt å sette seg inn i hvordan apparatene virker dersom man leser brukermanualene. Det er ikke vanskelig, men en del er nærmest alergisk mot å lese de veildninger som følger med. Siden apparatene er avanserte vil det nærmest være umulig å unytte disse fullt ut uten å ty til lesing. Når det gjelder GPS, er jeg også helt enig i at man bør lære seg i det minste å legge inn Way-points og lage ruter. Dette bør man gjøre på forhånd slik at man slipper å tukle med dette underveis. Husker at jeg en gang ble overrasket av svært dårlig vært med store bølger. Måtte avbryte planlagt rute og så etter alternativer på kartet. Forsøkte å legge inn WP for å lagre ny rute i GPSen. P.g.a. de rådene forholdene måtte jeg gi det opp. Hadde nok med å manøvrere båten. I dag legger jeg inn mange ruter på GPSen slik at jeg har alternativene klare når jeg trenger dem. Til slutt vil jeg anbefale å holde de gode gamle navigeringskunster ved like. Dette gjør man best ved å navigere manuelt ved siden av å bruke plotter/GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 (redigert) Skjønner ikke helt greia her, hvis noen vil tyte båten full av elektronikk som de ikke gidder å lese bruksanvisningen på fordi den er på engelsk!!! ja da får de bare seile i "uvitenhet". Det er helt riktig at dagens båtelektronikk gir uante muligheter men en trenger ikke å benytte alle mulighetene til bunns hvis en ikke har behov for det. Svært mange benytter f.eks. en PC uten å kunne så all verdens om mulighetene som er i boksen. Eller for den saks skyld applikasjonene på en PC som de færreste kan med enn 10-15% av... Vi har forskjellig utgangspunkt og de som vil lære, lærer, enten ved å lese manualen eller ved prøve og feile metoden. Dette blir litt som å lære å bruke båten, egen erfaring er det som gjelder.. Redigert 5.Mars.2007 av Alvito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 (redigert) Hei roaldbjørn. Som Mathilde... er jeg helt enig i innlegget ditt! Og som SRA enkelt svarer med OK... Alvito har en annen vinkling på det, og jeg er ikke helt uenig i det HAN skriver heller. Men hvor vil du hen? Hvor vil du starte? Hvilket emne? Er det ikke dette Bp handler om? Med en database som begynner å anta store dimmensjoner. På en måte kan man svare "søk i tidligere innlegg". "Problemet" er at det nesten ikke finnes to båter med samme utrustning eller samme type instrumenter. Alle er de forskjellige; I størrelse, utrustning, hastighet, farvann, bruk og ikke minst kunnskap (OG interesse) til eier/fører. Men for å vri litt på det, ikke mange tar oss tid til å sette oss skikkelig inn i manualene som følger instrumentene. Litt engelsk kan vel de fleste av oss, men TEKNISK engelsk er ikke alltid lett å forstå. For å ta eksempel på MIN situasjon: (Mange kjenner seg kanskje igjen?) Har en eldre Apelco LCD-radar av enkleste utgave; DEN kan jeg rimelig godt. GPS Furuno GP50 kan jeg "slå på" og etter mye strev fikk jeg den koblet til navigatoren, autopiloten OG VHF-en. Men alle de sikkert flotte mulighetene den ellers har, har jeg ikke hatt tid til å sette meg inn i.... Furuno ekkolodd LS6200 har jeg aldri fumlet meg til å få til å lese dybder under 300 meter, til tross for Suzukis mange forsøk! SUUNTO-magnetkompasset KAN jeg! Kompensere, tegne deviasjonskurve for osv. Peilekompasset også. Samt den håndholdte radiopeileren (men DEN er jo av antikvarisk verdi i dag...) Wallas 1600 har en feil jeg ikke har klart å fikse enda, så den brukes etter "manuell-metoden" (Lukker tilførselen manuellt for å få slått den av...) Den nye VHF-en brukte jeg noen timer på å få programmert og få kontakt med utenverdenen på. (Komplex programmering og feil i antennekabel.) TelChart kartprogram har jeg ikke tatt tid til å lære meg skikkelig; Kan bruke det til visning osv. men samspillet mellom den og autopiloten (type 5000) har jeg ikke fått til å funke skikkelig. Og autopiloten styrer ikke godt på rett nord- eller sør-kurser. Ellers brukes DEN til styring på faste kurser, som justeres litt når jeg SER at det bærer litt feil avsted. Kort sagt, er ikke dette situasjonen for mange av oss? SÅåhh, HVOR vil du starte? Redigert 5.Mars.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Tjond Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Hei Roaldbj Du verden. Raus tanke og et forslag til ettertanke. Er alt for mange innlegg som dømmer i en eller annen retning. Virker på meg som du er en riktig båtvenn som har forstått at de aller fleste av oss båteiere har enorm glede av båten vår. Enten om vi har båt i blodet eller "ramler" inn i det. Selv ble båtgleden vekket en sommer i 2002. Kjøpte båt 2003 , et typisk "impulskjøp. Ikke prøvekjøring og antakelig alt for dyr. Men gud hvor kjær denne plastklumpen er blitt. Men er jo langt frem til jeg tørr kalle meg båtmenneske. Tviler på at forrige eier ville kjenne igjen båten. Dette tør jeg si med en smule stolthet. Handler jo mye om hobby også. Og utstyret som nå er ombord, vil jeg tro mange vil kalle helt unødvendig. Lær deg å bruke båten er veldig ofte svar på innlegg eller spørsmål en måtte legge inn. Mange innvesteringer gjøres jo gjerne etter en sessong hvor man har hatt problemer, slik som i mitt tilfelle, en baugpropel. Ble jo opplyst av selger, at båten kunne være ugrei å manøvrere i enkelte situasjoner. Joda, etter 2 sessonger, ble det hull i baugen, og hvilken forskjell! Og plutselig hadde vi det hyggelig i solgangsbrisen når man skulle til lands. Sånn er det vel for de fleste vil jeg tro. Så ditt forslag synes jeg er flott og bør sees på som et kjempepositivt bidrag til at alle kan ha mulighet til å få et herlig og sikkert båtliv. Dette gavner vel alle som ferdes på vannet. Men har desverre ikke selv noen fomening hvordan det skal legges opp. Men der er det vel mange på forumet som har kunnskap vil jeg tro. Synes den ruten på en nattseilas som ble lagt ut er en god start. Her er det bare å sette seg ned med kart og en "lille" og forberede seg ved stuebordet. Undertegnede skal i hvertfall prøve den. Dette er jo en glimrende måte å dele med sin visdom og kunnskap overfor oss "grønnskollinger" på. Vel, nå er det snart messe igjen. Har planer om å igjen innvestere. Denne gangen en VHF, og ja jeg SKAL avlegge VHF prøven nå i mars. Men det er vel kanskje også et unødvendig hjelpemiddel kanskje....... Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Kosmix Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Interessant forslag. Jeg vil gjerne lære mer - også om instrumenter jeg ikke har selv. Ser også poenget til Alvito, ...men de som ikke er interessert i det, er jo ikke pålagt å lese oversettelsene/manualene. Synes dette er et godt forslag (da jeg får et spark bak for å sette meg inn i min Garmin 72). Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
olpi Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 (redigert) Det er ganske mye jobb å lage et læringsopplegg som skal dekke alt dette. Har selv undervist en del, og vet hva som kreves av forberedelser for å være en god instruktør. I.f.m. en tidligere jobb jeg hadde for mange år siden tok jeg i samarbeid med et par båtforeninger initiativ til et par temakvelder i båtforeningene der jeg underviste i bl.a. GPS-systemet, om ekkolodd etc. Det er kanskje en god ide å få istandnoe slikt også nå. Kontakt importører/forhandlere av det aktuelle ustyret og be dem på temakveld der de underviser og svarer på spørsmål fra dere båtbrukere. De har med seg et utvalg apparater der de vha av simultorfunskjoner kan vise bedre hvordan ting fungerer. Dere stiller med lokale (+ kaffe og vafler), og de får markedsført seg og sine produkter. Ofte kan det vanke kursrabatter på utstyr også i slike sammenhenger. En vinn - vinn situasjon ! Redigert 5.Mars.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.