Yankee Startet 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2007 Noen som har lagd noen bra patent for snappdavitere? Skal henge en plastjolle på dem. Synes de som er i handelen er dyre, og de er farlige for både voksne og barn. Kjenner tilfeller på at folk har skadet seg på dem ved bading fra plattformen. Lurte på å lage noen, men spekulerer litt på hvordan jeg skal få dem greie. Noen som har lagd noe greit som jeg kan få se bilde av? Må jo også tenke på plass til vinsjen, noen som har erfaring med hvor høyt over vannflaten man kan ha dem før det blir vanskelig å få på jolla? Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 På forrige båt laget jeg festene til gummibåten selv. Grunnen til dette var at plattformen var så høy at jeg ikke fikk orginale snappdaviter til å passe. Jeg laget to fester på badeplattformen som gikk så langt ned at gummibåten låg med ett lett trykk i festene , slik at det ikke var nødvendig med låsemekanisme. Bøylene på gummien bøyde jeg til av 10 mm syrefaste tykkveggede rør , så det eneste jeg trengte å kjøpe var festene på gummibåten Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Dette var kanon-smart løsning! Jeg kjenner også til flere historier om barn som har skadd seg stygt på snap-davitere. De er jo som "spyd" bak der som det ofte er både glatt og lett å trå feil. Disse burde du søke patent på spør du meg! Har du laget dem selv eller fått dem laget? Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Takk for det Jeg laget dem selv ja , men det blir ikke noe patentsøknad , så det er bare å sette igang å kopiere Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 ! Jeg kjenner også til flere historier om barn som har skadd seg stygt på snap-davitere. De er jo som "spyd" bak der som det ofte er både glatt og lett å trå feil. Avtagbare snap daviter som vist over er løsningen på det. Vil ikke hatt noe annet jeg i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Med fare for å virke negativ; Uten noen form for låsing av bøylene på jolla, vil det ikke da være fare for at denne blir vippet ut av holderen om man får inn en stor sjø i hekken? (bortsett fra det var jo både tanke og utforming flott!) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Yankee Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Ingen som har laget noe som går andre veien, oppover...... Skal ha plass til ankervinsj også. Har tenkt på å bare lage en brakett med litt grove carabinkroker på, vil det virke tro Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Avtagbare snap daviter som vist over er løsningen på det. Disse er ikke avtagbare Uten noen form for låsing av bøylene på jolla, vil det ikke da være fare for at denne blir vippet ut av holderen om man får inn en stor sjø i hekken? Når jeg vippet opp gummibåten og strammet den fremover mot pullertene på begge sider , ble pontongen presset mot plattformen , slik at bøylen ble presset fra båten og ned / inn i bøyen på festet. Dette gjorde at båten kjentes veldig fast og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 (redigert) Ingen som har laget noe som går andre veien, oppover...... Skal ha plass til ankervinsj også. Har tenkt på å bare lage en brakett med litt grove carabinkroker på, vil det virke tro Joda, det funker med carabinkroker, montert opp-ned. Jeg har brukt liknende denne "taukroken" med tanke på at den kanskje bevarer fjæringen i lukkemekanismen lenger enn en carabinkrok med fjær, dessuten har disse ikke skarpe kanter som en carabinkrok kan ha. Hos meg er de sveiset på et avstandsstag for å få krokene lenger ut fra badeplattformen. Fordelen med denne løsningen er at jeg kunne bestemme akkurat hvor langt ut fra badeplattformen jeg ville ha jolla. Men det er klart, de stikker jo ubeskyttet ut på utsiden av badeplattformen når ikke jolla henger der, så noen kan skade seg på dem. Redigert 6.Mars.2007 av Havbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 Jeg laget en egen patent for festing av en River 290. Utfordringen var å få benyttet de orginale bærehåndtakene, samt å få båten så langt ut at anker ikke kom i berøring. Her er bilde av løsningen, og den har fungert utmerket. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 (redigert) Ingen som har laget noe som går andre veien, oppover...... Skal ha plass til ankervinsj også. Har tenkt på å bare lage en brakett med litt grove carabinkroker på, vil det virke tro Å joda - det er ikke grenser for hva vi til sammen har vært innom her på Baatplassen nidelv løste snap daviter på vår Nidelv 300 slik: den nærmeste daviten var festet i et beslag på ankerrulla. Den på andre siden var forhøyd. Fungerte meget bra for oss Festet i badeplatformen var de for avtagbare snap daviter slik at hele stasen kunne tas av ved behov - feks når vi skulle bade. Redigert 6.Mars.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.