Jump to content

Snappdavitere - home made.

Yankee

Recommended Posts

Noen som har lagd noen bra patent for snappdavitere? Skal henge en plastjolle på dem. Synes de som er i handelen er dyre, og de er farlige for både voksne og barn. Kjenner tilfeller på at folk har skadet seg på dem ved bading fra plattformen. Lurte på å lage noen, men spekulerer litt på hvordan jeg skal få dem greie. Noen som har lagd noe greit som jeg kan få se bilde av?

Må jo også tenke på plass til vinsjen, noen som har erfaring med hvor høyt over vannflaten man kan ha dem før det blir vanskelig å få på jolla?

På forrige båt laget jeg festene til gummibåten selv.

Grunnen til dette var at plattformen var så høy at jeg ikke fikk orginale snappdaviter til å passe.

Jeg laget to fester på badeplattformen som gikk så langt ned at gummibåten låg med ett lett trykk i festene , slik at det ikke var nødvendig med låsemekanisme.

Bøylene på gummien bøyde jeg til av 10 mm syrefaste tykkveggede rør , så det eneste jeg trengte å kjøpe var festene på gummibåten :smiley:

Picture_115.jpg

Dette var kanon-smart løsning! Jeg kjenner også til flere historier om barn som har skadd seg stygt på snap-davitere. De er jo som "spyd" bak der som det ofte er både glatt og lett å trå feil. Disse burde du søke patent på spør du meg! Har du laget dem selv eller fått dem laget?

! Jeg kjenner også til flere historier om barn som har skadd seg stygt på snap-davitere. De er jo som "spyd" bak der som det ofte er både glatt og lett å trå feil.

Avtagbare snap daviter som vist over er løsningen på det. Vil ikke hatt noe annet jeg i hvertfall.

Med fare for å virke negativ; Uten noen form for låsing av bøylene på jolla, vil det ikke da være fare for at denne blir vippet ut av holderen om man får inn en stor sjø i hekken? (bortsett fra det var jo både tanke og utforming flott!)

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Avtagbare snap daviter som vist over er løsningen på det.

Disse er ikke avtagbare

Uten noen form for låsing av bøylene på jolla, vil det ikke da være fare for at denne blir vippet ut av holderen om man får inn en stor sjø i hekken?

Når jeg vippet opp gummibåten og strammet den fremover mot pullertene på begge sider , ble pontongen presset mot plattformen , slik at bøylen ble presset fra båten og ned / inn i bøyen på festet.

Dette gjorde at båten kjentes veldig fast og fin.

Ingen som har laget noe som går andre veien, oppover...... Skal ha plass til ankervinsj også. Har tenkt på å bare lage en brakett med litt grove carabinkroker på, vil det virke tro :confused:

Joda, det funker med carabinkroker, montert opp-ned. Jeg har brukt liknende denne "taukroken" med tanke på at den kanskje bevarer fjæringen i lukkemekanismen lenger enn en carabinkrok med fjær, dessuten har disse ikke skarpe kanter som en carabinkrok kan ha. Hos meg er de sveiset på et avstandsstag for å få krokene lenger ut fra badeplattformen. Fordelen med denne løsningen er at jeg kunne bestemme akkurat hvor langt ut fra badeplattformen jeg ville ha jolla.

Men det er klart, de stikker jo ubeskyttet ut på utsiden av badeplattformen når ikke jolla henger der, så noen kan skade seg på dem.

Redigert av Havbris (see edit history)
Ingen som har laget noe som går andre veien, oppover...... Skal ha plass til ankervinsj også. Har tenkt på å bare lage en brakett med litt grove carabinkroker på, vil det virke tro :confused:

Å joda - det er ikke grenser for hva vi til sammen har vært innom her på Baatplassen :smiley:

nidelv løste snap daviter på vår Nidelv 300 slik:

nidelv_300_snap_davit.jpg

nidelv_300_snap_davit_med_jolle.jpg

den nærmeste daviten var festet i et beslag på ankerrulla. Den på andre siden var forhøyd. Fungerte meget bra for oss

Festet i badeplatformen var de for avtagbare snap daviter slik at hele stasen kunne tas av ved behov - feks når vi skulle bade.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...