Allan E Startet 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2007 Er det lov å låne sikkerhetsutstyr av andre. Jeg tenker på epir nødpeilesender. Den er jo programmert på eierens navn. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Det er vel neppe regulert med lov, men Teledirektoratet har sikkert en mening om det. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 I utgangspunkytet er nødpeilesenderne programmert med MMSI nummer og kallesignal, det mener jeg at min TRON 45S har, som er en nødpeilesender i GMDSS-systemet. Dersom den aktiveres antar jeg at hovedredningssentralen i Stavanger eller Bodø raskt får oversikt over kallesignal - og dermed båttype. Imidlertid er det vel slik at man bruker de nødsystemer som er tilgjengelig om ulykken først har inntrådt. Det er ganske kostbart å omprogramere nødpeilesenderne, selv om det visstnok utføres ganske kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Jeg tenkte på under en regatta og da vil en jo kunne gi info om at denne er lånt f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Jeg hadde lånt utstyr og gitt bedskjed til regattakontoret. Regner med at det ikke er Danskebåten du har lånt av Litt leit om HRS trodde det var danskebåten med 1000 mann ombord og ikke Gladiator med noen få Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Imidlertid er det vel slik at man bruker de nødsystemer som er tilgjengelig om ulykken først har inntrådt. Jeg vil vel ha gått etter det prinsippet i stedet for ingen nødpeilesender. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Jeg hadde lånt utstyr og gitt bedskjed til regattakontoret. Jeg hadde vel også sørget for at den du lånte av var tilgjengelig på telefon mens du låner den. Det første som skjer hvis den blir løst ut, er at det sjekkes om det er en reell alarm. Det kan for eksempel gjøres ved å kontakte eieren. Det går jo også an å kontakte HRS "anonymt". Spørre hva som vil skje hvis du låner deg en EPIRB uten å programmere den om. En programmering koster typisk 1500-2000 kroner. Og så må den jo programmeres tilbake etter lånet. Uansett er det et stykke igjen til prisen for en ny. Og den må jo også programmeres. Er det inkludert i prisen når du kjøper ny? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
avmønstret5 Svart 5.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2007 Er det inkludert i prisen når du kjøper ny? Vanligvis,ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.