Jump to content

Seilas med lånt utstyr

Allan E

Recommended Posts

I utgangspunkytet er nødpeilesenderne programmert med MMSI nummer og kallesignal, det mener jeg at min TRON 45S har, som er en nødpeilesender i GMDSS-systemet.

Dersom den aktiveres antar jeg at hovedredningssentralen i Stavanger eller Bodø raskt får oversikt over kallesignal - og dermed båttype.

Imidlertid er det vel slik at man bruker de nødsystemer som er tilgjengelig om ulykken først har inntrådt.

Det er ganske kostbart å omprogramere nødpeilesenderne, selv om det visstnok utføres ganske kjapt.

Jeg hadde lånt utstyr og gitt bedskjed til regattakontoret.

Jeg hadde vel også sørget for at den du lånte av var tilgjengelig på telefon mens du låner den. Det første som skjer hvis den blir løst ut, er at det sjekkes om det er en reell alarm. Det kan for eksempel gjøres ved å kontakte eieren.

Det går jo også an å kontakte HRS "anonymt". Spørre hva som vil skje hvis du låner deg en EPIRB uten å programmere den om. En programmering koster typisk 1500-2000 kroner. Og så må den jo programmeres tilbake etter lånet. Uansett er det et stykke igjen til prisen for en ny. Og den må jo også programmeres. Er det inkludert i prisen når du kjøper ny?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...