Leif-Are Startet 5.Mars.2007 Del på Facebook Startet 5.Mars.2007 Er det noen som har vær borte i dette problemet før ? Jeg leverte båtmotoeren min (Johnson 50 hk kort stamme fra 1978) inn til et båtmotorverksted. som skulle ta et lite overblikk for å finne ut hva som var feil med motoren min. Se tidligere tråd Det første de fortale var at det ikke var kompressjon på den nederste sylinderen (fant ut dette ved å rotere på svinghjulet) Noe som jeg forøvrig viste om. Det var jo derfor jeg leverte den inn.... Men så ringte de meg i dag og fortalte at problemet var nedsmeltet stempel, mest sansylig foråsaket av mager blanding (luft/bensin) Jeg har lite (eller ingen) peiling på motor og slikt så dette var ukjent for meg. Han anbefalte meg å kjøpe meg en annen motor. (som egentlig høres fornuftig ut)) Men hvis jeg ville kunne jeg prøve å skaffe en "ny brukt " blokk til denne motoren for å så bytte den, kunne de gjøre det. Det ville nemlig ikke garantere resultatet hvis det bare ble boret opp og byttet stempel/ringer etc. Men.... det jeg egentlig lurer på om det er noen som har erfaringer med tilsavrende motorproblem -og eventuelle løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Nedsmeltet stempel pga mager blanding høres lite sannsynlig ut. Siden det er snakk om nedre sylinder antar jeg at vanninntrengning er årsaken. Uansett er det ulønnsomt å reparere hvis man skal betale noen for å gjøre det. Spørs også hvor enkelt det er å få tak i en bra blokk til en så gammel motor. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Du kan ringe til Kvikk Batteriservice i Tønsberg. En av de ansatte der har som hobby å reparere eldre Johnsen og Evindrude motorer. De ser ut akkurat som nye. Navnet hans husker jeg ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Bensin har den egenskapen at den også bidrar med kjøling av stempeltoppen. For mager blanding kan derfor gi defekter på en motor. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Leif-Are Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Nedsmeltet stempel pga mager blanding høres lite sannsynlig ut. Siden det er snakk om nedre sylinder antar jeg at vanninntrengning er årsaken. Jeg har hørt at hvis det er vanninntrenging/vann i sylinderen skulle man kunne finne ut av dette ved å ta ut den pluggen som det er mest sannsynlig er problemet, og at vannspruten da "står" rett ut av plugghullet når motoren startes. Mulig jeg hørt feil, men det kan være greit å få stedfestet det. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Hadde en 1986 Mercury 60 hk med samme problem. Jeg satte bort jobben, kostet tilsammen ca 6k. De sa at den hadde fått for lite bensin på ene forgasseren og stempelet hadde smeltet. Ett stempel og fjærer ble byttet og sylinder ble honet. Dette skjedde i 1995, og motoren gå fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 **Men hvis jeg ville kunne jeg prøve å skaffe en "ny brukt " blokk til denne motoren for å så bytte den, kunne de gjøre det. Det ville nemlig ikke garantere resultatet hvis det bare ble boret opp og byttet stempel/ringer etc. Men.... det jeg egentlig lurer på om det er noen som har erfaringer med tilsavrende motorproblem -og eventuelle løsninger. Hvor ille er sylinderen egentlig ??, er det dype riper ?? eller er det bare litt alluminium klint utover sylinderveggen. Hvis det er hull i stemplet, kan det ha gått bra med sylinderen, litt avløps rens til å fjerne alluminium, en lett honing, sjekking av sylinder ( spessielt om den har blitt urund ). Hvis det ikke er verre kan du bytte det ene stemplet ( under $120.- tror jeg, tørr ikke sjekke pris her i landet ). Uansett en motor som har blitt borret opp, med nytt stempel/ringer + et paknings sett .... gjort riktig så er den like god som ny . Før motoren blir starte opp etter overhaling må du finne ut hva som var problemet, hvis forgasser.... en god rens gjør nytten + en sjekk av tenning. Men hvis du tenker på en ny motor... trenger et undervannshus til en Evinrude 50 . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ingar Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 at vannspruten da "står" rett ut av plugghullet når motoren startes.Dette trenger ikke å være tilfelle, les det som står i den linken jeg oppga ang. diagnose. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.