Jump to content

Nedsmeltet stempel, Johnson 50hk 1978


Leif-Are

Recommended Posts

Er det noen som har vær borte i dette problemet før ? :confused:

 

Jeg leverte båtmotoeren min (Johnson 50 hk kort stamme fra 1978) inn til et båtmotorverksted. som skulle ta et lite overblikk for å finne ut hva som var feil med motoren min. Se tidligere tråd

 

 

Det første de fortale var at det ikke var kompressjon på den nederste sylinderen (fant ut dette ved å rotere på svinghjulet) Noe som jeg forøvrig viste om. Det var jo derfor jeg leverte den inn....

 

Men så ringte de meg i dag og fortalte at problemet var nedsmeltet stempel, mest sansylig foråsaket av mager blanding (luft/bensin)

 

Jeg har lite (eller ingen) peiling på motor og slikt så dette var ukjent for meg. Han anbefalte meg å kjøpe meg en annen motor.

(som egentlig høres fornuftig ut))

 

Men hvis jeg ville kunne jeg prøve å skaffe en "ny brukt " blokk til denne motoren for å så bytte den, kunne de gjøre det. Det ville nemlig ikke garantere resultatet hvis det bare ble boret opp og byttet stempel/ringer etc.

 

Men.... det jeg egentlig lurer på om det er noen som har erfaringer med tilsavrende motorproblem -og eventuelle løsninger.

Link to post
Nedsmeltet stempel pga mager blanding høres lite sannsynlig ut. Siden det er snakk om nedre sylinder antar jeg at vanninntrengning er årsaken.

 

Jeg har hørt at hvis det er vanninntrenging/vann i sylinderen skulle man kunne finne ut av dette ved å ta ut den pluggen som det er mest sannsynlig er problemet, og at vannspruten da "står" rett ut av plugghullet når motoren startes. Mulig jeg hørt feil, men det kan være greit å få stedfestet det.

Link to post
**

Men hvis jeg ville kunne jeg prøve å skaffe en "ny brukt " blokk til denne motoren for å så bytte den, kunne de gjøre det. Det ville nemlig ikke garantere resultatet hvis det bare ble boret opp og byttet stempel/ringer etc.

 

Men.... det jeg egentlig lurer på om det er noen som har erfaringer med tilsavrende motorproblem -og eventuelle løsninger.

 

Hvor ille er sylinderen egentlig ??, er det dype riper ?? eller er det bare litt alluminium klint utover sylinderveggen.

 

Hvis det er hull i stemplet, kan det ha gått bra med sylinderen, litt avløps rens til å fjerne alluminium, en lett honing, sjekking av sylinder ( spessielt om den har blitt urund ).

 

Hvis det ikke er verre kan du bytte det ene stemplet ( under $120.- tror jeg, tørr ikke sjekke pris her i landet ).

 

Uansett en motor som har blitt borret opp, med nytt stempel/ringer + et paknings sett .... gjort riktig så er den like god som ny .

 

Før motoren blir starte opp etter overhaling må du finne ut hva som var problemet, hvis forgasser.... en god rens gjør nytten + en sjekk av tenning.

 

Men hvis du tenker på en ny motor... trenger et undervannshus til en Evinrude 50 :wink: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...