Jump to content

Nedsmeltet stempel, Johnson 50hk 1978

Leif-Are

Recommended Posts

Er det noen som har vær borte i dette problemet før ? :confused:

Jeg leverte båtmotoeren min (Johnson 50 hk kort stamme fra 1978) inn til et båtmotorverksted. som skulle ta et lite overblikk for å finne ut hva som var feil med motoren min. Se tidligere tråd

Det første de fortale var at det ikke var kompressjon på den nederste sylinderen (fant ut dette ved å rotere på svinghjulet) Noe som jeg forøvrig viste om. Det var jo derfor jeg leverte den inn....

Men så ringte de meg i dag og fortalte at problemet var nedsmeltet stempel, mest sansylig foråsaket av mager blanding (luft/bensin)

Jeg har lite (eller ingen) peiling på motor og slikt så dette var ukjent for meg. Han anbefalte meg å kjøpe meg en annen motor.

(som egentlig høres fornuftig ut))

Men hvis jeg ville kunne jeg prøve å skaffe en "ny brukt " blokk til denne motoren for å så bytte den, kunne de gjøre det. Det ville nemlig ikke garantere resultatet hvis det bare ble boret opp og byttet stempel/ringer etc.

Men.... det jeg egentlig lurer på om det er noen som har erfaringer med tilsavrende motorproblem -og eventuelle løsninger.

Ingar skrev:
Nedsmeltet stempel pga mager blanding høres lite sannsynlig ut. Siden det er snakk om nedre sylinder antar jeg at vanninntrengning er årsaken.

Jeg har hørt at hvis det er vanninntrenging/vann i sylinderen skulle man kunne finne ut av dette ved å ta ut den pluggen som det er mest sannsynlig er problemet, og at vannspruten da "står" rett ut av plugghullet når motoren startes. Mulig jeg hørt feil, men det kan være greit å få stedfestet det.

Leif-Are skrev:
**

Men hvis jeg ville kunne jeg prøve å skaffe en "ny brukt " blokk til denne motoren for å så bytte den, kunne de gjøre det. Det ville nemlig ikke garantere resultatet hvis det bare ble boret opp og byttet stempel/ringer etc.

Men.... det jeg egentlig lurer på om det er noen som har erfaringer med tilsavrende motorproblem -og eventuelle løsninger.

Hvor ille er sylinderen egentlig ??, er det dype riper ?? eller er det bare litt alluminium klint utover sylinderveggen.

Hvis det er hull i stemplet, kan det ha gått bra med sylinderen, litt avløps rens til å fjerne alluminium, en lett honing, sjekking av sylinder ( spessielt om den har blitt urund ).

Hvis det ikke er verre kan du bytte det ene stemplet ( under $120.- tror jeg, tørr ikke sjekke pris her i landet ).

Uansett en motor som har blitt borret opp, med nytt stempel/ringer + et paknings sett .... gjort riktig så er den like god som ny .

Før motoren blir starte opp etter overhaling må du finne ut hva som var problemet, hvis forgasser.... en god rens gjør nytten + en sjekk av tenning.

Men hvis du tenker på en ny motor... trenger et undervannshus til en Evinrude 50 :wink: .

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...