Jorg-1 Startet 5.Mars.2007 Del på Facebook Startet 5.Mars.2007 Har byttet ut min gamle Sleipner til en QL BP 600 og skal bruke den gamle bryteren som bare er en "Carlingswith" på dashen. Denne ga + inn på en terminal på trusteren for å gå babord og en annen terminal for å gå styrbord. Ser på vedlagte koblingsboks og på koblingsskjema på trusteren at her kan det bli problemer. Vil ikke montere originalt panel. Vet noen på BP om hvilke terminaler som skal brukes og hvilket signal som skal inn? Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
roaldbj Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Jeg har en QL BP 800 og skal senere i dag se litt mer på koblingen. Hvor mange ledere har du på den orginale QL-kabelen som går fra kontrollenheten til baugpropellen? Jeg minnes å huske at den orginale kontrollenheten har et innebygd system med tidsforsinkelse slik at du ikke kan reversere propellretningen før etter en viss tid. Dersom du bruker to-polet Carlingswitch (på - av - på) må du vel være forsiktig å unngå å reversere baugpropellen for hurtig, eller så kan messingsplinten gå. Dersom du har mer enn tre ledere i ledningen til kontrollpanelet (som jeg har) er noen av ledningene knyttet til denne forsinkelsesfunksjonen. Du kan jo koble deg opp slik at du utelukkende lukker releene for hhv høyre og venstre rotasjon av baugpropellen. Dersom du har en kontrollenhet til ca 3 - 4.000 kroner er det sannsynligvis innebygd denne tidsforsinkeren jeg snaker om. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Hei...ja tror nok denne forsinkelsen ligger innebygd i en svart kontrollboks med trusteren. På denne går det inn 3 ledninger fra manøverpanelet. den ene heter "common" og de to andre heter "signal".... Og da kommer 1000,- kroners spørsmålet....er det vanlig + 12 volt som skal inn på disse "signal" for å trigge truster i hendholdsvis babord og styrbord? Kan ta et bilde senere ikveld og legge ut. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Mix Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Dette er POC Jorg. Sleipner har 4 ledere på signalkablene opp til panelet. Rød,svart,grå,blå. Rød +12V Svart - grå er trigging rele babord. blå er trigging rele styrbord. Bruker du uorginalt panel f.eks vanlig carlingbrytere, er det bare å kople slik at du legger på +12V enten til grå eller blå leder. Enklere kan det ikke bli. Svart -, brukes da ikke, den er kun hvis orginalt panel. Om grå eller blå er styrbord eller babord kommer litt ann på hvordan motoren er montert, blir det feil, bytter du bare om. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Ja ikke sant....der har vi løsningen....på Sleipner og det var slik det var koblet også.... Men nå har jeg satt inn en QL BP 600 og der har vi noe nye ledninger å ta hensyn til. Disse skal kobles rett inn i en liten søt boks som har 5-6 ledninger fra trusteren...og som har plass til 3 fra manøverpanelet. Manøverpanelet har jeg ikke og den skal derfor erstattes med en "Carlingswitch" (på-av-på) variant. Fargekoder kommer sammen med bilde senere i kveld. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Mix Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Mulig jeg er litt treig men, jeg sjønner ikke problemet ditt. Du har nå 3 ledninger. Common er +12V Signal styrbord Signal babord. Legger du +(common) til signal styrbord via bryteren din trigger du styrbord rele. Legger du +(common) til signal babord via bryteren din trigger du babord rele. Peace Of Cake ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Det er ikke sikkert det er noe problem. På QL baugbpropellen min har jeg tilkoblingsboks som vist nedenfor. Her går styresignalene inn på hhv tilkobling 6 og 7, og pluss 12 volt til bryteren er 5 dersom jeg husker rett. Jeg vet ikke om du har tilsvarende kontrollboks på din QL baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Det er ikke sikkert det er noe problem. Vel, det burde ihvertfall ikke være det. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 (redigert) Hehe....nei jeg pleier ikke å ta ting litt tungt men ville bare være sikker så jeg ikke lagde kinaputt av hele boksen men da har jeg forstått at det skal +12 volt inn på henholdvis terminal 6 grønn eller 7 hvit for drift....og det er samme boksen som deg Roaldbj. Takker for hjelpen. Redigert 5.Mars.2007 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Jorg-1 Svart 10.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 Mulig jeg er litt treig men, jeg sjønner ikke problemet ditt.Du har nå 3 ledninger. Common er +12V Signal styrbord Signal babord. Legger du +(common) til signal styrbord via bryteren din trigger du styrbord rele. Legger du +(common) til signal babord via bryteren din trigger du babord rele. Peace Of Cake ! Peace of cake=NOT :nono: Faktisk så var Common minus.......QL BP600 er styrt av minusledningen og skal trigges med minus til henholdsvis termin 7 eller 8 avhengig av retning. Problemet mitt nå er at det kostet meg nesten en ny styringsboks men siden jeg hadde koblet opp dette med sikringer inn på carligswitchen for styring av +12 volt så var det kun sikringen som gikk. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Mix Svart 10.Mars.2007 Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 (redigert) Faktisk så var Common minus....... Tragisk Og uten merking ??? Slikt er jo direkte dårlig av Engbo ! Vel, selv måler jeg nesten alltid polaritet med multimeteret før jeg kopler noe. Men dette var elendig, hvis det ikke var merket noen plass at det var negativ trigging. En annen ting er at det burde ikke ha noe å bety koplingsmessig for deg. Så lenge feed/common er negativ, og trigging er negativ, må det jo være deg selv som har introdusert +12 V en eller annen plass. Har du feilkoplet i Carling bryterne kanskje ? +12 V til lyset i bryterne eller noe slik ? Redigert 10.Mars.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 10.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 (redigert) Slettet av amtøren selv.... Redigert 10.Mars.2007 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Mix Svart 10.Mars.2007 Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 Jeg introduserte + 12 volt som hadde vært på Sleipner Den forklaringen kjøper jeg ikke. Sleipner introduserer ikke noen spenninger fra andre kilder enn selve thrusteren. Her må du ha introdusert +12V fra sikringstavla eller lignende selv. Hadde du holdt deg til de 3 lederene fra koplingsboksen som du selv refererte til, hadde dette funket fint. Om det er negativ eller positiv trigging betyr i så henseende ingenting. Dette viser vel bare at en elektronikk ingeniør skal holde seg langt borte fra å forklare en amatør noe som helst her på BP. Og i så måte, er det siste gang for mitt vedkommende. Her kan det plutselig bli flere ukjente enn man rår over. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 10.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 (redigert) Slettet av amatøren selv..... Tips til de som ønsker å hjelpe andre: Les spørsmålet nøye og la vær og svar om du ikke er sikker på hvordan det gjøres. Redigert 10.Mars.2007 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Mix Svart 10.Mars.2007 Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 (redigert) Dette viser vel bare at en amatør skal holde seg langt borte fra å høre på en elektronikk ingeniør som tror han har en løsning. Jepp, og som jeg har sagt skal elektronikk ingeniøren holde seg langt borte fra å svare noen om noe som helst i fremtiden. Det skal jeg love...... Man vet aldri hvilke ukjente parametere som dukker opp. Og hvilke sprell amatører finner på å gjøre. Og derfor er min munn lukket om alt av teknisk art fremover. Redigert 10.Mars.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Tips til de som ønsker å hjelpe andre: Les spørsmålet nøye og la vær og svar om du ikke er sikker på hvordan det gjøres. Herregud, du hadde 3 ledere her. Feed/common skulle enten legges via bryter til "direction styrbord" eller via bryter til "direction babord". Polaritet har ingenting med saken å gjør. Det får da være grenser til idioti ! Får man ikke til dette uten å drite seg ut, så må jeg si du fortjener ikke bedre. Makan ! Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 (redigert) Herregud, du hadde 3 ledere her. Feed/common skulle enten legges via bryter til "direction styrbord" eller via bryter til "direction babord".Polaritet har ingenting med saken å gjør. Det får da være grenser til idioti ! Får man ikke til dette uten å drite seg ut, så må jeg si du fortjener ikke bedre. Makan ! Nå må du slutte.....Les tråden og finn spørsmålet mitt: "er det vanlig + 12 volt som skal inn på disse "signal" for å trigge truster i hendholdsvis babord og styrbord?" Dette spurte jeg fordi jeg kun hadde en 2 leder opp til styreposisjon. Hadde jeg hatt 3 eller 4 leder så hadde saken vært grei og common hadde fått kontakt med signalterminalen. Her får ikke jeg lyst å drite meg ut så man stiller spørsmålet på forumet og får feil svar. Hvorfor i all verden skal du gnage videre når jeg har slettet innleggene av "amatøren"..... Hadde noen her på BP sagt at her er det minusstyring så hadde det ikke vært noen sak. Øm du ønsker noe mer fordypning her så kan du bruke IM så slipper vi å belaste andre brukere. Viser til etikette her på BP. Redigert 11.Mars.2007 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Mix Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 (redigert) Nå må du slutte.....Les tråden og finn spørsmålet mitt: "er det vanlig + 12 volt som skal inn på disse "signal" for å trigge truster i hendholdsvis babord og styrbord?" Dette spurte jeg fordi jeg kun hadde en 2 leder opp til styreposisjon. Hadde jeg hatt 3 eller 4 leder så hadde saken vært grei og common hadde fått kontakt med signalterminalen. Her får ikke jeg lyst å drite meg ut så man stiller spørsmålet på forumet og får feil svar. Hvorfor i all verden skal du gnage videre når jeg har slettet innleggene av "amatøren"..... Hadde noen her på BP sagt at her er det minusstyring så hadde det ikke vært noen sak. Øm du ønsker noe mer fordypning her så kan du bruke IM så slipper vi å belaste andre brukere. Viser til etikette her på BP. Herregud, du hadde 3 ledere her. Feed/common skulle enten legges via bryter til "direction styrbord" eller via bryter til "direction babord". Jeg skjønner jo nå at dette ble litt vanskelig for deg. Og det kan jeg jo bare beklage. At releene dine var negativt trigget, og at dette ble uovekommelig avansert for deg er jo kanskje forståelig. 3 ledere er jo en smule avansert å holde rede på. Jeg beklager virkelig at jeg forsøkte å hjelpe deg. Det skal aldri skje igjen. Redigert 11.Mars.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Problemet mitt nå er at det kostet meg nesten en ny styringsboks men siden jeg hadde koblet opp dette med sikringer inn på carligswitchen for styring av +12 volt så var det kun sikringen som gikk. Dette er en påminnelse om hvor viktig det er å ha som hovedregel alltid å benytte sikringer - uansett hvor enkel en tilkoblingen synes. Du er ikke den første som har støtt på utfordringer ved skifte av gammelt til nytt elektrisk utstyr, eller ved oppkobling av nytt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 (redigert) Hmmm det var da en uvanlig "sterk tone" da JOLO. Er ellers enig i at man skal vite hva man driver med når man skal koble elektrisk utstyr. Forstår man ikke hvordan ting fungerer så bør man aldri forsøke å koble selv. Det kan bli dyrt. Det bør imidlertid ikke være noe i veien for å spørre, og kanskje lære seg å forstå ting man i utgangspunktet ikke kan. Da er det et poeng at man forklarer ting godt, og at spørsmålstilleren ikke gir seg før han er helt sikker på at har forstått rett. Kan vi ikke prøve å lære av denne hendelsen istedet for å grave skyttergraver? I noen tilfeller kan faktisk begge tildels ha rett, eller begge ha feil. Jeg prøver å leve etter : man lærere så lenge man har "elever", og ingen spørsmål er dumme. Redigert 11.Mars.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.