Jump to content

Hvilke alarmer er FG godkjent?

Hydrox

Recommended Posts

At alarmen må være tilsluttet et vaktselskap er en rein skrøne. Jeg har FG Godkjennt alarm i bilen min og den er over hodet ikke knyttet opp mot noe vaktselskap. Den er av typen DEFA. Våpenskapet mitt er FG godkjennt det og og jeg har heller ikke noen vekter som kommer å kikker inni skapet mitt.

Å få noe FG godkjennt er som å få en båt godkjennt av veritas. Det er rett og slett en kvalitetskontroll av produktet som forteller forsikringselskapet at du har en dokumentert god alarm i båten din.

Nå ser det jo ut som bare alarmer FOR BÅTER som er tilknyttet en vaktsentral er FG godkjente.

Her gjør nok forsikringsselskapene som de vil.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nå ser det jo ut som bare alarmer FOR BÅTER som er tilknyttet en vaktsentral er FG godkjente.

Her gjør nok forsikringsselskapene som de vil.

Det er riktig at FG godkjenning trenger varsling til vaktsentral. Gjensidige sa derimot at rabatten var den samme. Mente

båt-eiere var like raske på tiltak ved varsling som vaktselselskapene.

Bruker NB nå, har ikke sjekket der.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

• 2 år senere...

FG godkjenning er nok ganske kompliserte saker. Utstyre en kjøper kan nok være FG godkjent. Men for at en FG godkjenning skal være komplett, skal istalasjonen være utført av godkjent istalatør, utstyret skal ha det en kaller en årskontroll osv. Sentralen som mottar alarmen skal også være FG godkjent. Selv når det gjelder bolig alarmer, og mindre bedriftsalarmer er ofte utstyret FG godkjent. Men mange av de andre FG kvitteriene mangler.

Dette forhindrer ikke at forsikringsselskapene gir rabatter når alarm er istalert, og at istalatør dekker egenandeler ved skade osv.

Enn skal nok ikke henge seg for mye opp i dette med FG.

Spør forsikringsselskapet om hvile rabatter de innrømmer ved de forskjellige løstningene. Og velg den løsningen en føler seg mest konfetabet med selv :smiley: .

Joda, er forsåvidt enig med deg der, men...........hadde tlf. samtale med en forsikr. agent fra IF. for 2 dager siden. Han ga rabatt på FG godkjent alarm båten.

Jeg har sjekket ut lista til FG og det er kun FG godkjent sporing. Ingen båtalarmer som jeg kan se...... Det er det derimot på bil.....

Scenario: Båten blir stjælt. Båten funnet igjen. Avkortning i forsikring fordi man finner ut i etterkant at alarmen ikke var FG godkjent. (Da driter de i at det satt en forsikr. selger å ga deg rabatt på den alarmen du hadde.

???????

I "broremann" sin båt så har vi puttet inn "Seatracking" men der har de hatt masse tull. Siste svaret fra firmaet var at de ikke hadde råd til å drifte annlegget i små havner på et skikkelig vis pga. "finanskrisen" så de vurderte å legge det ned i de små havnene......

Var ikke den beskjeden jeg fikk for 14 dager siden da de ville selge meg alarm til min båt.

.......

Seatracking har jeg svært liten tillit til; de tekniske løsningene på alarmsystemene Deres ser jo ut til å være fra steinalderen (les: 90-tallet.)

Jeg vurderte en rekke systemer til/fra, og valget falt på Redknows. C-pod ble rett og slett for dyrt.

Redknows fungerer derimot ikke optimalt, men greit nok. Det virker som om det er noen "bug" i softwaren på denne; den er veldig ustabil ifm oppringning/sjekk av status. Noen ganger "svarer" denne på forespørsel om status - andre ganger ikke. Noen ganger går alarmen mens man er ombord - andre ganger ikke når man selv opptrer som "innbruddstyv".

• 1 år senere...

Jeg løfter opp denne tråden igjen.

Gjensidige har laget oversiktlig side over alle forsikringer osv og der ser jeg at jeg kan få følgende rabatter:

Tyverialarm (gir 5 % rabatt)

FG-godkjent gjennfinningssystem (gir 10 % rabatt)

FG-godkjent gjennfinningssystem med tyverialarm (gir 15 % rabatt og ingen egenandel ved tyveriskader)

På siden FG-godkjente søke og gjenfinningssystemer virker det som det fortsatt bare er systemer med abonnement fra vaktselskap som er aktuelle for rabatt, slik at for eksembel Maritim sin nye lille enkle tracker ikke gir noen fordel.

Er det noen som har oppdatert erfaring?

Når det gjelder innbrudsalarm for næring og bolig så er det eurpeiske regler som FG må forholde seg til.

Her kan det være forsjellige krav til løsninger.

Vaktselskapene er flinke til å presse på forsikringselskapene for å få mest mulig tilknytninger.

Det ser man på prisene på utstyret. De subsidierer utstyret, men tar i gjenn på abonnementet (noe av utstyret leies også bare bort).

Når det gjelder sporingssystemer så er jeg litt usikker på om det er laget noe felles europeisk (CENELC) regelverk for dette. Hvis det er det så bør andre aktører enn vaktselspeene sjekke opp om deres leverandører har serfikater på utsyret sitt og søke om godkjenning.

Det står mye om dette på FG sine sider.

En anbefaling jeg har er å ha et system med flere innganger så man også kan legge inn flere tekniske alarmer (beregn at utstyret har nok innganger for dette + noe ekstra). NB hvis du har tilknytning til vaktselskap så hender det de krever ekstra for dette.

For enkle pakke løsninger for alarmer så leveres det ofte dårlige detektorer som kan gi en del feil alarmer (husk at det er et tøft miljø om bord i en båt, detektorene er egentlig ikkke beregnet for båt).

Dyreste detektor er nødvendigvis ikke best. De skal passe til montasje stedet og plaseringen må man være nøye med.

Kunskapen hos forsikringsselskapene er ikke alltid bra, så sjekk med de som har fagelig/daglig erfaring med dette.

Hvis du skriver at du har noe annet montert enn det som du har i dine vilkår så er de raske med å gi deg avkorting.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

• 3 år senere...

Hei.

Hiver meg med her. Jeg vil anbefale Yachtsafe gps alarm/sporingsenheter - den er riktignok heller ikke FG godkjent (må som tidligere nevnt da være knyttet til ett alarm selskap) - men jeg gadd se det alarm selskapet som rykker ut for å redde båten, raskere enn en fortvilet båteier som har fått beskjed via sms at båten hans ikke ligger der han la den sist.

Les mere om Yachtsafe her: http://baatkonsulenten.no/yachtsafe-alarm-og-kontroll-losninger/

Redknows står på listen til Atlantica over alarmer/ trackere som de godkjenner og dermed gir rabatt for. Jeg tar da for gitt at Tryg også gir "godkjent" rabatt for Redknows da Tryg er samme selskap (les: Tryg eier Atlantica).

At en alarm ikke er FG-godkjent betyr da tydeligvis at det enkelte selskap likevel kan velge å gi egne rabatter når de finner systemet godt nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...