Jump to content

Hvilke alarmer er FG godkjent?

Hydrox

Recommended Posts

hei, sett på det samme, her er en link til Gjensidige butikk

alarm

Vet ikke hvor mye rabatt, men helt klart burde de være flinkere til å gi rabatt. Sett på sporingsystem til båt, men det som gir rabatt koster det mere for eier å ha. Mao eier taper på å ha sporingsystem i båten, når man må betale 2-300 pr,mnd i abo, og rabatten pr. år på min båt var 1200,- :sad:

Bransjen burde skjerpe seg

FG godkjente alarmer:

Se link: FG - Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd

Det er vel FG godkjente søke- og gjenfinningsystemer som er listet opp der.

En ren alarm med magnetkontakter og ekstern sirene er vel godkjent så lenge innstallsjonen er korrekt?

Jeg har kjøpt båtalarm som de selger HER. De leverer FG godkjente installasjoner.

Redigert av OLPI (see edit history)
Det er vel FG godkjente søke- og gjenfinningsystemer som er listet opp der.

En ren alarm med magnetkontakter og ekstern sirene er vel godkjent så lenge innstallsjonen er korrekt?

Jeg har kjøpt båtalarm som de selger HER. De leverer FG godkjente installasjoner.

Ja, det stemmer at dette er FG godkjente søke- og gjenfinningsystemer. Forsøkte diverse selskaper i fjor vår for å finne ut hvilke systemer som gav avslag på forsikringspremie, uten noen direkte suksess. De henviste til denne tabellen, uten at jeg tror de viste hva de snakket om. GSM/ Radio basert gjenfinningssystem/ lokal alarm osv...

Bør nok prøve igjen for å få ett klart svar fra forsikringsselskapet.

Ja, det stemmer at dette er FG godkjente søke- og gjenfinningsystemer. Forsøkte diverse selskaper i fjor vår for å finne ut hvilke systemer som gav avslag på forsikringspremie, uten noen direkte suksess. De henviste til denne tabellen, uten at jeg tror de viste hva de snakket om. GSM/ Radio basert gjenfinningssystem/ lokal alarm osv...

Bør nok prøve igjen for å få ett klart svar fra forsikringsselskapet.

Ja jeg prøvde også det samme i fjor, og sitter igjen med det samme inntrykket.

Dette er en liten brannfakkel, det virker som om forsikringsselskapene kun er interessert i de store selskapene med egne 24 timers bemannede varslingssentraler. De tråkker vel ned dørterskelen til hverandre daglig, og er godt kjent med hvordan man skal få FG-godkjent utstyr.

Jeg har inntrykk av t forsikringsselskapene ikke har egen kompetanse på dette, kommer man med spesielle spørsmål så har de ikke har egne fagfolk som kan besvare spørsmål.

De henviser bare til denne FG-godkjente tabellen.

Jeg mener forsikringsselskapene har en utfording i å tilrettelegge for bruk av ny teknologi.

Den nye teknologien er så enkel å installere at man i mange sammenhenger (les sporingssystemer) bare trenger å godkjenne produktet og ikke selve installasjonen.

:)Sverre Olav

Når det gjelder alarmsystemer og innvirkning på forsikringspremien er dette kanskje et område hvor "sakkyndige" medlemmer på BP kan komme med synspunkter som kan legge et press på forsikringsbransjen.

Jeg ville tro at den kompetanse som er representert på BP bør kunne påvirke selskapene.

Utfordringen er åpenbart å uttrykke medlemmenes erfaringer på en enhetlig måte.

Slik jeg kjenner båtfolk, er det like mange meninger som det er medlemmer, om ikke flere, av hvert eneste tema vi tar opp -

slik at vi trolig ikke klarer å gi noe råd til forsikringsbransjen.

Innser med dette at tanken var uklok.

Jeg tror

1. <Forhandlere må være flinkere til å få godkjent sitt sporingssystem/alarm system hos forsikringsselskapene.

2. <Hadde forsikringsselskapene ment at det virkelig var verdt pengene, så hadde rabatten blitt mye høyere.

Et eksempel på dette er jo at kunden betaler mer pr.år for abonnement hos vaktselskapene enn det man får i rabatt, kunden er svarteper her. Meg bekjent så er det ingen godkjente systemer uten abonnement, altså må man ha en ordning med et vaktselskap. Dette trenger man ikke på biler? Hvorfor er det slik? Uten tvil noe for en båt organisasjon å ta fatt på. Nemlig å påvirke bransjen og leverandører av systemer som kun varsler til privat mobil via sms, altså ingen binding og ingen årlig kostnad for forbruker, men klart høyere sikkerhetsnivå, og dermed mindre risiko for forsikringselskapet.

Forstår ikke helt hva kriteriene er for å få en alarm FG godkjent. Da jeg kjøpte nåværende båt var det montert Guard System peilesystem. Greit nok, men eneste gangen den ga melding av seg selv var hvis den passerte Drøbak. Jeg har båten i Skjebergkilen og den passerer Drøbak bare en gang hver vår og høst. Hvis noen stjeler den fra Skjeberg tviler jeg på at de drar innover Oslofjorden slik at de passerer Drøbak. Hvis det er dårlig vær i 3 uker slik at jeg ikke er i båten, ville den jo kunne havne hvor som helst før jeg oppdaget at den var borte.

Nå har jeg RedKnows og er meget fornøyd med det. Varsler meg hvis den flyttes, tenningen slås på eller hvis noen bryter seg inn etc. slik at jeg kan varsle politiet og veilede dem dit båten befinner seg.

Bra Kristian,

jeg har opp gjennom årene forsøkt flere alarmsystemer, men har aldri blitt helt komfortabel.

Vi har flere tråder her på BP hvor vi har drøftet effektive alarmsystemer uavhengig av FG godkjenning.

For min egen del er jeg komfortabel med et alarmsystem som forteller meg hva som skjer ombord, og jeg har forstått at flere er fornøyd med RedKnows.

Dersom dette systemet ikke aksepteres av forsikringsbransjen kan det være et dilemma.

Jeg har forsøkt å se på flere tester, men er enda ikke overbevist om gode systemer.

Vil flere henge seg på denne diskusjonen, og ikke utelukkende argumentere for "sitt system",

men forsøke å betrakte styrker og svakheter ved alarmsystemet de har montert ombord?

IF tracker har i hvertfall vist seg gjentatte ganger å ikke fungere. Det skal varsle når båten forlater havnen hvis den ikke er avslått vha SMS. Det har i flere tilfeller som jeg vet om ikke skjedd.

Systemet er ikke spesielt rimlig. Det koster hver gang man slår av på vha SMS. Når det heller ikke er til å stole på er det ikke noe jeg hadde brukt penger på.

Jeg mener det er best å ha en ren innbruddsalarm med lokal og med sms-varsling, gjerne med sporingssystem i tillegg.

Redigert av OLPI (see edit history)

Vel, den muligens søte fruen jeg snakket med hos gjenstridige sa følgende. "Vi går ikke ombord i båtene å skjekker hvilken alarm du har montert". Ergo så kan man vel bare ta i mot den rabatten man får for å ha sporing og alarm, forsvinner båten så forsvinner den. Finner man den igjen pga. alarmsystemet så skulle man tro at forsikringsfolkene var fornøyd.

Tror faktisk jeg skal satse på RedKnows. Hva om Maritim som forhandler den får den FG godkjennt da, skulle vel ikke være noe problem.

Jeg sjekket med både IF og Gjensidige. Når det gjaldt aktive sendere, som sier ifra med en gang båten forsvinner

utenfor et definert område, trengte ikke den gå via et vaktselskap. Vaktselskap kreves ved FG.

Begge selskaper mente eiere var like "kjappe" på foten som et vaktselskap til å sette igang tiltak. Men det krevdes et produkt som hadde normene til å bli godkjent. Om de praktiserer dette ennå er jeg ikke sikker på.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Ifjor var Maritim positiv til å undersøke med deres leverandør av RedKnows angående FG-godkjenning.

Dette resulterte i at representanten for produktet ringte meg.

Han fortalte at produktet ikke var FG-godkjent, men at forsikringselskapene allikevel ga reduksjon i premiene.

Mitt forsikringsselskap skiller på sporingssystemer og innbruddsvarslingssystemer (det siste må være FG-godkjent). Begge systemene gir forskjellige reduksjoner i premien.

Så lenge leverandørene/distributørene får solgt systemene sine, så bryr de seg tydeligvis ikke om å godkjenne dem. Det samme gjelder vel også forhandlerene.

:)SVerre

Redigert av Sverre Olav (see edit history)

Hei,

Jeg fikk kopi av epost som er sendt til oss hos Maritim.

FG godkjenning er ikke så enkelt, det virker som om forsikringsselskapene ser på både godkjenning og salg som en inntektskilde for seg selv. Kombinert med et slags abonnement på spesielle vakttjenester er det jo slik at forbruker selv betaler for rabatten han får. Dersom der er noen fra forsikringsbransjen på Båtplassen så tar jeg gjerne imot argumenter i motsatt retning.

RedKnows og andre alarmer som varsler til din egen mobil synes jeg er helt topp, og det burde ikke være noe krav om at man i tillegg til dette skal betale i dyre dommer for utrykking fra vaktselskap når man selv kan rykke ut, eller ringe til noen som kan bistå. Det bør heller ikke være nødvendig om vi som forhandler eller importør skal behøve å betale i dyre dommer for en godkjenning, der synes jeg forsikringsselskapene blir litt "bukken og havresekken" når de krever FG godkjenning for å gi rabatt, og deretter forlanger betaling for å godkjenne.

Jeg skal sjekke hva som forlanges for å få godkjenning, følg med! :fishing:

mvh

Øyvind / Maritim

Her er det svaret fikk fra importøren da vi oversendte forespørselen fra Baatplassen:

Hei Øyvind

Vedrørende FG godkjenning av Redknows alarm.

Vi har den erfaring fra IF, Vesta og Gjensidige at de gir 10 % rabatt på forsikringen dersom det er montert et sporingssystem f.eks. Redknows.

Vi har ikke FG godkjenning på den pr. dags dato og det er ikke noe i veien for at den skal kunne godkjennes. Det som er kravet for å godkjenne den er at kunden må ha en avtale med et vaktselskap f.eks. G4S slik at Redknows alarmen er knyttet opp mot en vaktselskap og man må betale da et årlig abonnement. Vi har forsøkt å gjøre det så billig som mulig for kunden og har da valgt så langt å ikke ha noe FG godkjenning. Men tror du at det er noe salgsfremmende å FG godkjenne den?

Bjørn

Det som er kravet for å godkjenne den er at kunden må ha en avtale med et vaktselskap f.eks. G4S slik at Redknows alarmen er knyttet opp mot en vaktselskap og man må betale da et årlig abonnement.

Hva er forsikringsselskapenes begrunnelse for at alarmen må være tilsluttet et vaktselskap?

Sverre

At alarmen må være tilsluttet et vaktselskap er en rein skrøne. Jeg har FG Godkjennt alarm i bilen min og den er over hodet ikke knyttet opp mot noe vaktselskap. Den er av typen DEFA. Våpenskapet mitt er FG godkjennt det og og jeg har heller ikke noen vekter som kommer å kikker inni skapet mitt.

Å få noe FG godkjennt er som å få en båt godkjennt av veritas. Det er rett og slett en kvalitetskontroll av produktet som forteller forsikringselskapet at du har en dokumentert god alarm i båten din.

Til Hydrox (og andre...).

Kan det være at selskapene skiller på kravene til en bilalarm og til en båtalarm?

I Godkjenningsnemda ligger vel som en her påpekte bare FG-godkjente søke- og gjenfinningssystemer, og If sier at de krever et slikt system innmontert, vel og merke dersom båten har en verdi på over 1,5 mill. Ellers er det vel ikke noe krav om alarm?

Redigert av nimbuster (see edit history)
At alarmen må være tilsluttet et vaktselskap er en rein skrøne. Jeg har FG Godkjennt alarm i bilen min og den er over hodet ikke knyttet opp mot noe vaktselskap. Den er av typen DEFA. Våpenskapet mitt er FG godkjennt det og og jeg har heller ikke noen vekter som kommer å kikker inni skapet mitt.

Å få noe FG godkjennt er som å få en båt godkjennt av veritas. Det er rett og slett en kvalitetskontroll av produktet som forteller forsikringselskapet at du har en dokumentert god alarm i båten din.

Til Nimbuster,

Det kan så være at det ikke er krav om alarm på båter under 1.5mill. Men for alle båter får man redusert premie og egenandeler. Dette gjør sikkert forsikringsselskapene for å oppmuntre til å investere i alarm- og sporingssystemer.

Da er det et paradoks at noen av de beste systemene ikke er FG-godkjente og heller ikke gir rett til 100% fradrag på premien. Men systemene selges i butikkene og distributørene gidder ikke å godkjenne dem?!?.

/Sverre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...