Jump to content

Ankervinsj med fritt fall

Espen C

Recommended Posts

Det er nettopp slik det fungerer på Lofrans vinsjen min. Jeg har riktig nok vært usikker på hvor godt den tåler disse bråstoppene, men den må jo være konstruert for det. Så vidt jeg vet står det i manualen at man ikke skal stoppe kjettingen før ankeret har nådd bunnen. Har også forsikret meg om at enden på kjettingen er festet til bunnen av kassen. Mener å huske at noen her på BP oppdaget at kjettingen på enkelte vinsjer ikke var festet i enden...

kjettingen bør festes med bindsling.

Skjer det noe, kan det noen ganger være nødvendig å forlate ankerplassen i en fei. Et kapp, og du er fri. Å sitte fast i bunnen, eller få vinsjehavari samtidig som en brennende båt, en uansvarlig båtfører, en løpsk lekter eller noe annet driver nedpå deg, må være ganske frustrerende.

Alternativet:

et kapp; og du er fri.....

Suzuki

No boat needed..

Dette har heller ikke jeg tenkt på som noe problem. Når ankeret treffer bunnen, "raser" tauet/kjettingen ikke lenger ut. Så sant man har dratt av på gassen da...

Jeg lar ankeret falle, og justerer opp når jeg har tampen i land, eller låser vinsjen hvis jeg bare skal ligge der og se pen ut.

Har forresten alle husket å sikre ankeret med dertil egnet krok under gange? Det kan bli ubehagelig om noe skjer med vinsjen når du ligger der i 30 knop og ankeret raser ut...

Ben Sin

kjettingen bør festes med bindsling.

Skjer det noe, kan det noen ganger være nødvendig å forlate ankerplassen i en fei. Et kapp, og du er fri. Å sitte fast i bunnen, eller få vinsjehavari samtidig som en brennende båt, en uansvarlig båtfører, en løpsk lekter eller noe annet driver nedpå deg, må være ganske frustrerende.

Alternativet:

et kapp; og du er fri.....

Suzuki

Greit med tau da vet du :wink: .

En karabinkrok slik Roald har må da være greit hvis den er liten nok til å passere gjennom frikobling.

Fort gjort å kjøre ut resten av kjettingen da.

Redigert av OLPI (see edit history)

Hvis det er relativt grunt stopper kjettingen min når ankeret når bunnen. Er det dypt - og kjettingvekten mellom båt og bunn blir stor nok - fortsetter min å rase ut. Ganske irriterende. Som nevnt stoppes dette med å ta inn litt frem til vinsjen tar igjen - men det høres ikke veldig sunt ut. Enden har jeg ikke festet, men har laget en knute av kjettingen. Har ute kjettingen om høsten for å skylle den før vinteren, og knuten er ikke bare-bare å få opp, så jeg satser på at den ikke kommer seg forbi kjetting-hullet og vinsjen.

Dette med å skulle kunne kutte kjettingen har heller ikke jeg tenkt så mye på. Kanskje på tide å fundere på det...

Men jeg tror vi har krefter til å å komme oss unna med ankeret på slep om vi må. Men pent blir det ikke

Tiltredes ! Ser innmari dumt ut når du har dradd hele vinsjdriten ut gjennom akterspeilet eller at vinsj med kasse og badeplattform begynner dykking sånn helt uinvitert. Jentungen løste ut vinsjen i Hankøsundet og det stoppet ganske momentant selv i små 5 knop.

Har faktisk ikke tenkt på det Suzuki skriver her. Vi har Bruce med 50 m kjetting foran. Bak er det Engbo med blytau. Men jeg tror vi har krefter til å å komme oss unna med ankeret på slep om vi må. Men pent blir det ikke

Nei, pent blir det ikke, når halve baugen ligger avrevet igjen og dupper i vannflaten!! :eek:

Blir det for komplisert er det bare å fyre opp vinkelsliperen og kutte kjettinger og tau!!!

Det er lett å si for deg, som har trykkluft og allting!! :lol:

Den enkle løsningen er selvsagt å spleise en lengde tau på den innenbordske enden av kjettingen, og feste dette tauet til øyet i kjettingkassen. Tauet må være så langt at de kommer opp til kabelaret på vinsjen når alt er ute. Skulle det da oppstå en nødsituasjon hvor man må kutte hele stasen av, :eek: er det bare å slippe alt ut og så ta kniven fatt. UTEN å måtte bruke tid og krefter på å krype rundtomkring i baug eller hekk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Nei, pent blir det ikke, når halve baugen ligger avrevet igjen og dupper i vannflaten!! :eek:

Tror vi nøyer oss med innfestingen til vinsjen og muligens lokket over. Men det er jo nok det. Men må man så må man.

Den anekdoten med kniven - :eek: minnet meg om han som brukte støvsugern og ikke visst at det var roternede kniver inni munnstykket. Snakk om å kappe toppen av egget.

Omtrent slik ser det ut før vi har prøvd å komme løs

Bitteliten_IV_i_Arendal.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bruk hva slags tau som helst, egentlig. Best kanskje med en dim som går i kabelaret og er sterkt nok til å holde båten hvis alt ruser ut ved et uhell. Spleis mot kjetting er muligens en heksekunst, men jeg har da sett det hist og her så det er fullt mulig å få til. Pointet er at spleisen ikke blir en klump som er større enn hva kabelaret kan takle, en vanlig tau/kjetting spleis som brukes når man har ankertau med kjetting lengst ut mot ankeret.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Derfor er det en meget god ide å sikre ankeret med wire eller tau under gange. Da unngår man slike uforutsette og ubehagelige stopp.

Ben Sin

Been there - done that :headbang::headbang:

Omtrent sånn:

Eehhh..... for en del år siden skulle vi en gjeng på guttetur til Bluesfestivalen på Notodden. Da vi kom til Brevik var det tid for en matbit og vi går inn mot en flytebrygge rett på nedsiden av et spisested. Jeg hadde løst ut sikringslinen til dreggen, så denne bare hang på automatutløseren. Det var imidlertid god plass på bryggen, så vi la oss longside. Etter et bedre måltid på restauranten - og muligens et par øl - dro vi videre opp mot Porsgrunn/Skien. Under Breviksbrua la jeg sleiva i parketten og vi suste oppover med ca. 30 knop. Så ropte plutselig en av guttene: "DREGGEN!!!". Et skarpt smell fulgte før jeg rakk og slå av på gassen. Vi bråtørnet og rakk nesten frem til ti kilo dregg, ti meter kjetting, femti meter dreggtau og halve badeplattformen i teak, samt kassen til dreggtaut forsvant på 80-90 meters dyp i Frierfjorden.

Nei!! Vi hadde ingen reservedregg

mvh tuffff

Derfor er det en meget god ide å sikre ankeret med wire eller tau under gange. Da unngår man slike uforutsette og ubehagelige stopp.

Tidligere eier av min båt lar styrestrømmen gå over en vanlig bryter i tillegg - mao skjer det ingenting om noen skulle komme borti spaken for vinsjen når denne bryteren er slått av. Enkelt og greit - så slipper man å krype bak for å løsne på tauet først - det er bare å trykke på "sikkerhets"bryteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...