Jump to content

Ankervinsj med fritt fall

Espen C

Recommended Posts

En av grunnene til at jeg ikke har fritt fall ankervinsj er at jeg ved ett tilfelle opplevde at dekslet som dekker kjettingfestene på kjettingkabularet dreide seg tilstrekkelig til at ankeret raste ut. Heldigvis var vi på dypt vann ute i Oslofjorden.

Etter dette ble jeg alltid påpasselig med å sikre ankeret med ekstra sikring.

Dersom man ikke har frittfall system er det jo nesten mer enn greit å gjøre som nordan family 27 forklarer.

Blir det for komplisert er det bare å fyre opp vinkelsliperen og kutte kjettinger og tau!!!

Alternativt å fyre opp kompressoren og bruke trykkluftsaga!!!

Begge verktøyene er selvfølgelig ombord. Dette er jo alminnelige sikkerhetsredskaper!!

Pentyl......då går det fort :smiley:

nej i ditt fall en liten kort nylonlina typ flagglina som man tar några varv !

(se på hur en langseglare fester mantauet wire'n till pushpit, för att enkelt kunne kappe det, några varv blir oerhört starkt)

själv har jag tau i slutet på kjettingen.......funker med brödkniv eller vad jag finner.... :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Det var vel et forsøk på svar i innlegg #2 og #3.

Ved fritt fall vil kjettingen gli ut med et antall meter per tidsenhet, la oss si per 10 sekund.

Jeg målte en gang hvor fort kjettingen rant ut k vår forrige båt, men har glemt verdiene nå.

I praksis er det ofte slik at man glir sakt mot land mens kjettingen glir ut, og starter vinsjen et stykke fra land slik at man får strekk i kjettingen.

Dersom vinsjen startes for tidlig og man ikke kommer helt til land, er det bare å utløse fritt-fall mekanismen påny.

Med trening får man oversikt over hvor fort kjettingen renner ut.

Noen maler en kode på kjettingen for hver 10. meter slik at de får inntrykk av hvor mye som raser ut.

8 mm kjetting er ganske tung og man vil kunne få strekk i kjettingen uten at selve ankeret får godt tak.

Ja, all kjetting raser ut helt til du stopper på vinsjen ettersom den synker. Når du har lagt ut det du trenger legger resten segi spiral på bunnen rett under båten. Jeg synes ikke det er noen god løsning - derfor har jeg kjettingvinsj der jeg kjører kjettingen ut - og meterteller. Legger da gjerne ut 4 ganger dybden når vi ligger på svai.

Det er ingen gunstig løsning å ha en vinsj du må kjøre ut bak heller. Jeg er fornøyd med vår løsning som er frittfall med blytau bak og "utkjøringsvinsj" med kjetting og meterteller foran.

Kjettingen renner ut til du trykker på knappen for opp. Det kan være litt vanskelig å beregne i starten, men etterhvert får man en følelse av hvor mye kjetting som er lagt ut. Jeg bruker noen ganger å bremse opp siget noen meter fra land, få godt feste, for så å slippe ut de siste meterene.

Siste finjusteringen før jeg legger meg, gjør jeg gjerne ved å løfte kjettingen av kabularet og justere for hånd. Da får jeg bedre følelse med tilstanden der nede.

Er ikke helt sikker på om jeg har fått svar på mitt opprinnelige spørsmål om all kjettingen vil gå ut når man slipper dreggen men går vel utifra det :smiley:

dette virker jo litt tungvint da man vanligvis utløser dreggen og går inn til land for så å måtte kjøre inn 30 meter kjetting som er til overs :confused:

På de vinsjene jeg har hatt har kjetting / blytau sluttet å gå ut når det ikke er mer belastning på kabelaret, men det låser seg ikke før jeg har begynt å hive inn på vinsjen.

Når ankeret er på bunnen og du ligger stille vil ikke vinsjen slippe ut mer kjetting før det blir belastning igjen på kabelaret.

Så virke dei eg he våre borti.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Er ikke helt sikker på om jeg har fått svar på mitt opprinnelige spørsmål om all kjettingen vil gå ut når man slipper dreggen men går vel utifra det :smiley:

dette virker jo litt tungvint da man vanligvis utløser dreggen og går inn til land for så å måtte kjøre inn 30 meter kjetting som er til overs :confused:

Et enkelt svar på det:

Er det 50 meter dypt, og du har 50 meter ankerkjetting vil alle 50 meterne gå ut når du slipper dreggen.

Er det 10 meter dypt, vil ikke 50 meter gå ut så sant du ligger i ro.

.. min erfaring er i tillegg: har du 50 meter og det er 30 meter dypt, vil alle 50 forvinne ut da 30 m blir tung nok til å dra resten ut av kassa.

Den samme erfaringen har jeg. Kjettingens tyngde gjør at den drar seg ut og legger seg på bunnen helt til alt er ute, dersom ikke vinsjen låses med kort trykk på OPP-knappen.

- Og dette skjer selv om dybden er bare 4-5 meter.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Hva med feste, er det godt nok feste i selve ankervinsjen om det blåser opp? Eller er det noen som binder fast kjettingen til båten i tillegg?

Om vinsjen er skikkelig festet bør det holde. Men det har en tendens til å smelle i kjettingen mot ankerrullen. Derfor har vi en kjettingkrok i en taustump på ca 1 meter der jeg huker kjettingen fast pullerten. taustumpen har en gummifjær.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...