Jump to content

Slede eller vogn i fjæra ved Ullsfjorden

pekilege

Recommended Posts

Vi har naust over rullesteinstø på østsida av Reinøya med Ullsfjordens vær rett på. Har trukket båt med håndmakt men vi blir eldre og båtene blir litt større. Ikke mye større, vi har en ny Rana Fisk med 30 hester 2-takt, max blir nok 20 fot. Tenker investere i nytt/utvidet naust og ønsker innspill for hvordan båtene kan trekkes opp. Fjæra er slak og lang (50 meter fra nauset ved fjære sjø), støa må ryddes for mye stein hver vår.

Har noen erfaring med skinnegang evt slede med meier, eller noe helt annet? "Kommersielle" løsninger i aluminium virker for spinkelt for denne beliggenheten.

Tips om folk som kan bygge naust tas også imot med takk.

Jeg har selv laget meg en båtvogn med store gummihjul til samme båt. Har samme type stø ca 30 meter lang med 15meter gressparti som går over i knyttnevestore steiner. Hellingsvinkelen er 7-15 grader. Vogna er relativt lettbygget av 60mm syrefaste hulprofiler og veier ca 60 kg. Jeg får båten ut med håndemakt, (330kg båt+ 90kg motor) pleier å planlegge det ved flo sjø. Inn igjen bruker jeg en selvbygget vinsj av spilltype, drevet av en Suzuki mopedmotor. Benytter den integrerte girkassen på denne i tillegg til spillet. Dette gir en total utveksling på 362:1 som gir god kraft til opptrekk. Motoren arbeider på ca. 1500 o/min. Store luftfylte hjul i bakkant av vogna gir imidlertid oppdrift. Vogna legger seg dermed oppunder skroget ved sjøsetting da den er lettbygget. Hekter derfor på to stk 15kg lodd i bakkant av denne ved vannkanten. Vogna har vinsjtårn med vinsj og ruller/kjølruller til støtte og håndtering og er i prinsippet lik Brenderup opphalervogn type 503.

Dette fungerer greit selvom skepsisen var stor i starten.... utsettet, altså....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Har du bra underlag å legge på kan du skru sammen autovern som hjulene triller i, trenger vel da hjul av trillebårstørrelse. Veivesenet bytter stadig ut autovern så kjenner du noen i systemet der skulle disse la seg ordne. Dette har jeg sett i praksis og funker som bare det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Autovern løsningen har jeg sett brukt med hell. Alternativt kan du også legge ut noen 2x4 på tvers og noen 2x6 oppå som du kan trille ei vogn på. Vogn kan bygges vha båtvanger som du f.eks. kjøper på Biltema eller Clas Ohlson. Clas har også luftfylte hjul i diverse størrelser som kan benyttes. Selv har jeg bygget ei vogn med båtvanger og 40cm hjul fra Clas. Ulempen er at luftfylte hjul gir en del oppdrift, alternativt kan hjula selvsagt fylles med vann, eller du kan ha lodd på vogna.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...