Jump to content

Båtkort- identitetsbevis

avmønstret5

Recommended Posts

Skal en til utlandet er et nødvendig å ha et identitesbevis på hvem som er båteier. Innmelding i skipsregistret NOR vil dekke det og mer til - noe som jeg ikke trenger. Det er også en stor kostnad for å få et bevis på at båten er din. (Se tråd om NOR)

Spørsmålet er følgend:

Har noen erfaring med utstedelse av "bare et identitesbevis" for en gammel båt hos Sjøfartsdirektoratet?

Hva trenges av dokumentasjon m.m. ?

Når det gjelder SSRs båtkort har de mailet meg at dette ikke er et eier-/identitetsbevis, men et registreringskort i RSSR. Dvs i denne sammenheng har ikke SSRs båtkort noen betydning, beklageligvis. De tidligere båtkortene fra tolldir. hadde både norsk og engelsk tekst samt løven.

Jeg har ikke mye kunnskap om dette.

Men da jeg ba NOR om argumenter for å melde meg inn i NOR,

ble jeg fortalt at dette var det eneste nasjonale registreringssystemet som internasjonalt ble akseptert for å dokumentere hvem som eide fartøyet og at fartøyet var registrert.

Jeg har tidligere vært i utlandet med båt som ikke var registrert i NOR, men da bare i Sverige, Danmar og Tyskland, uten at dette har skapt ubehageligheter.

Jeg vet ikke om de "nye" sikkerhetssystemene for havner omkring i Europa har medført innskjerping av kravene om identitetsbevis ombord.

Sikkert lurt å spørre i forkant fremfor å vente på tilgivelse.

Det sies at Baltikum, Nederland, Spania, Frankrike er opptatt av et "godkjent" reg. Har ikke sett det viktig for meg. Har båten reg i RSSR.

RSSR er vel og bra men båtkortet deres duger ikke til så mye. Manglende sikker identifikasjon på eierskap er et problem som vil øke fordi mange båtforeninger forlanger sikker identifikasjon hvem som er båteier før en tildeles båtplass. Kort og reg. nr fra RSSR duger dårlig denne sammenheng, og er ikke til noe hjelp som som identifikasjon i utlandet.

RSSR er vel og bra men båtkortet deres duger ikke til så mye.

men det duger til å ferdes i Norge, Danmark og Sverige. Det duger lenge for meg.

Hvis jeg ønsker å utvide fartsområdet, vil jeg registere båten i NOR. Som eneste eier vil ikke det by på utfordringer.

Vi sees!

Jeg har sjekket inn i en god del "bananrepublikker" (bl.a. Kapp Verde, Trinidad, Haiti og USA) med dette laminerte kortet jeg fikk fra Småbåtregisteret. Det hendte at de så litt rart på meg, men det ble godtatt uten unntak. Det morsomme er at de mange steder tok kortet i pant som sikkerhet for at jeg ikke skulle stikke av. Det de ikke visste, var at jeg har TO kort, et til meg og ett til kona... Jeg er allikevel i ferd med å få registrert båten i NOR for å være på den sikre siden før neste tur.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har seil en del i Middelhavet og der er ofte kontroll - vi kalte det "stempelavgift", stempel og 2 euro takk! Jeg har laminert kort fra min tidligere båt, Hero 101 - hva om jeg bruker det og døper Kelten om til Hero 101 ? ;-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...