Jump to content

Forsterkning av akterspeil osv. v/ "for stor motor" ?

Puma 420

Recommended Posts

Hei!

Lanserer sikkert et litt kontroversielt tema her med mitt andre innlegg, men jeg ser at her inne kommer man i kontakt med vannvittige mengder kunnskap og ERFARING.

På min Nor-Dan Puma 420 har jeg til og med i fjor benyttet en gammel yamaha 50 uten powertrim. Byttet i vinter til en nyere suzuki 75 m/powertrim. Dette gjorde jeg av bekvemmelighetshensyn; For å unngå å ligge på max turtall ved f.eks. vannskikjøring. Skal jeg et lite stykke oppfører båten seg best i sjøen ved ca 35 knop, noe som tilsvarte full pinne med yamahaen.

Med den nye motoren har jeg et håp om å kanskje kunne marsje ved 35 knop, uten å få øresus, stor motorslitasje og tom tank.

Legger til at jeg ikke har noen ambisjoner om 60 knop og vågale stunts, kun lettere gange, lettere opp i plan osv.

Båten min har "maks anbefalt motor 50 hk", og er relativt tungt bygd til å være en så liten båt.

Så til spørsmålet;

Er dette en forsvarlig motorisering til cruising på stille dager, litt vannsport osv sånn som båten står nå? Bør jeg forsterke akterspeil og innfestinger vesentlig? Som sagt har jeg ikke planer om å herje balja i stykker, kun få en bedre utnyttelsesgrad av den.

Ber om færrest mulig anmodninger, kun saklige betrakninger om hvorvidt disse 25 ekstra knutene vil være et problem til pent bruk:)

sikkert riktig. har dog hørt at båten båten oprinnelig ble produsert av Nidelv og så Nor-Dan og at den i siste fase gjennomgikk en omfattende forsterkning pga tidvis delamineringsproblemer i bunnen men dette kan jeg ikke verifisere.

Kan ha medført at de nyeste modellene ble godkjent for 90 hk men dette vet jeg ikke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...