Jump to content

Joker i boken 500 båter i test

Suzuki

Recommended Posts

Låner denne tråden litt, står Wauquiez Gladiator 33 nevnt der?

Har ikke '500 båter i test', men seilmagasinet har et par tester av Gladiateur. IM hvis du er interessert. Seilsport har stort sett bare pent å si og karakteriserer båten som 'et lite landsted på sjøen'.

Redigert av HaHa (see edit history)

Såvidt jeg vet har Jokeren et ubalansert ror - dvs. at rorakselen sitter i forkant av rorbladet - noe som gjør den tung på roret. Men dette er ikke i seg selv noen dårlig egenskap. Hvis du på kryss må seile med stort rorutslag hele tiden, har du et problem med seil- og riggtrim. Gamle utblåste seil kan være en syndebukk.

Redigert av HaHa (see edit history)
Ikkje undervurder deg sjølv. Mange "turseglarar" er dyktigare å segle enn kva dei trur sjølve. Eit tidelsknop frå eller til, er ikkje det som skiller ein god frå ein dårlegare "seglar".

Jeg trodde stikk motsatt for 4 år siden, jeg var en sjølgod turseiler med 15-20 års erfaring. Så kjøpte jeg mer potent båt, og tenkte at nå begynner jeg med regatta....

Resultater Færdern; 2004: 23, 2005: 19, 2006: 17

Jeg har iallefall lært at tur og regatta er 2 forskjellige ting. Den desimalen eller 2 i farten utgjør mye...eller 3 grader mindre på kryssen...

For ikke å snakke om fri vind, styrbord båt, vindskift og alt det greiene der som jeg ikke kunne noe om.

Men det går iallefall riktig vei. Og mye man lærer med regatta er nyttig til tur, tenker særlig bevisstgjøring på seiltrim, logiring mm.

Mvh.

Barsk II :sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...