HaHa Startet 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2007 Jeg har brukt mye tid på å finne en gummijolle som får plass på dekk på min gamle 70-talls racer. I grunnen litt fantasiløst av meg... se bare her: Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Nei, nei og atter nei. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
HaHa Svart 7.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Den var myntet på deg, Suzuki! Jokeren klarer da en RIB på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Før skal jeg senke båten i Norskerenna. Skjebne værre en døden det der. FYSH ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
HaHa Svart 7.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 (redigert) Forøvrig er den avbildede Shipman 28 til salgs for SEK 120 000. Redigert 7.Mars.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 avbildede Shipman 28 Ifølge annonsen er det en CHIPMAN som selges. Om det er en feit kar, eller en datanerd vites ikke.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
HaHa Svart 7.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 (redigert) Det er jo en velkjent sak at svensker har problemer med å uttale 'stemte' konsonanter... f.eks. jeans -> jins istedenfor djins, chip -> ship, etc. Dette virker tilsynelatende i revers også.... Redigert 7.Mars.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 7.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 En del mindre seilbåter har jo allerede problemer med at de blir baktunge når du sitter none stykker i cockpit. Det blir vel neppe bedre av å ha x-antall kilo gumminbåt hengene på en stang bak. Kraft x arm var det none som sa..... Det så ikke direkte lekkert ut heller Morten Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 7.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2007 Joda kraft x arm ... et kryssprodukt av to vektorer... RIBen vil jo kanselleres av et 50 kg anker hengende fra 'peket'.... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 (redigert) finnes det estetiske akseptable løsninger for å ha jolle i daviter på en seilbåt?. Jeg trenger å ha jolla med, men vet ennå ikke hvordan jeg skal løse dette. Tror jeg vil foretrekke en løsning som ikke krever at motoren må av og på hver gang. Har sett noen andre tåder her hvor det har vært avbildet targabøyler kombinert med davitere, men ikke sett noen med jolle hengende oppe. Bilder hadde vært supert.... Redigert 8.Mars.2007 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Tempest Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Vurder denne løsningen selv: http://www.swingit.net/ Fordelen eg ser er at man bare stuer bort daviteren når den ikke er i bruk, samt at den ikke fører til noen annen ombygging av båten. Enkelt og greit å prøve, og om eg ikke blir fornøyd finner eg sikkert noe annent lurt det kan brukes til Har en lett båt, og regner nok med at motoren bør av ved denne løsningen. Lengre strekk løses nok ved å ha jolla surret på dekk forran masta: Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
"Mathilde" Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Har en lett båt, og regner nok med at motoren bør av ved denne løsningen. Lengre strekk løses nok ved å ha jolla surret på dekk forran masta: ...og kortere strekk løses enkelt og greit ved å ha jolla hengende på slep Hva skal du da bruke daviterne til? Muligens kan de være kjekke å ha når båten ligger fortøyd på båtplassen. For min del vipper jeg da jolla opp på brygga (har plass til det). Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 (redigert) Fra spøk til alvor... En gummijolle i en swingit ser jo ikke helt gal ut på hekken til en bredrompet AWB.... Redigert 8.Mars.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 ...og kortere strekk løses enkelt og greit ved å ha jolla hengende på slep Hva skal du da bruke daviterne til? Muligens kan de være kjekke å ha når båten ligger fortøyd på båtplassen. For min del vipper jeg da jolla opp på brygga (har plass til det). ...joda, du har et poeng, men eg blir ikkje heilt komfortabel med det å få jolla på dekk raskt og enkelt. Bruker spinnakerfallet, men synes likevel det er litt stress og handtering, spesielt når eg er aleine. På korte turer fra gjestehavn til gjestehavn synest eg derfor dette kunne være en fin løsning. Kan heller ikke legge jolla på brygga der eg har båtplass. Jolla på slep er ok iblandt, men det synes eg og er noe herk når en skal manøvrere inne i trange gjesthavner. Den blir liksom i veien uansett kor en fester den... Har samme båt som avbildet over og synes ikkje det ser så værst ut heller... Dessuten er det enkelt å montere uten noen inngripen på båten ellers. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Framtia Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 jeg likte også denne, så jeg skal vurdere mulighetene for montering når nybåten leveres i april. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Divemaster Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Dette ser ut til å fungere.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
"Mathilde" Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Dette var jo ganske smart...selv om det virker noe uvant å slepe jollen på denne måten. Hvordan fungerer dette i grov sjø mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Men hva er problemet med å ha jolla på slep? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Tjaaaa, Lasse. Fortsatt litt usikker. Men kom til å tenke at dette kanskje kunne være et alternativ ved grov sjø og kraftig vind. Muligens har en god kontroll på jolla når man drar den opp i akterkant på denne måten, men jeg er neimen ikke sikker. Hadde jo vært deilig om en kunne slippe å dra jolla opp på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Hvis du tar av motoren, kan feste en blokk i akterstaget. Da står båten på potongene på badeplattformen. FUngerer veldig greit. Ellers i sommerferien henger jolla bak med motor på. Dette gjelder korte strekk innaskjærs. Lengre strekk, jolla opp på dekk. I sommerferien i sommer hadde jeg kjøpt inn ferdig tau beregnet for sleping av joller. Litt bølger utenfor skjærhallen, og dr.... røyk. Har nå overdim tau festet med pålestikk i hver slepekrok. I tilegg har jeg sikkerhetsline i feste i baug. Dette har fungert bra. Er litt mer på å kjøpe Swing-it pga motor av/på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bliss X Svart 8.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2007 Tar alltid av motor, men har slutta å ta opp jolla. Har intrykk av at jolla klarer seg bra selv om det er en god del sjø. Hvor går egentlig grensa? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Tar jolla på dekk foran masta, her surres den fast. har flere kjente som har missta jolla under slep. p.g.a tau som ryker, eller vind øker pluttselig og Vind/sjø flipper denne rundt for såå ryke tau. Borte vekk er den. ------ Sikkert og trykt surret på dekk. Løftes lett opp og ned ved bruk av spinnakkerfall Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.