Jump to content

Daviter på liten havseiler

HaHa

Recommended Posts

En del mindre seilbåter har jo allerede problemer med at de blir baktunge når du sitter none stykker i cockpit. Det blir vel neppe bedre av å ha x-antall kilo gumminbåt hengene på en stang bak. Kraft x arm var det none som sa.....

Det så ikke direkte lekkert ut heller :nonod:

Morten

finnes det estetiske akseptable løsninger for å ha jolle i daviter på en seilbåt?. Jeg trenger å ha jolla med, men vet ennå ikke hvordan jeg skal løse dette. Tror jeg vil foretrekke en løsning som ikke krever at motoren må av og på hver gang. Har sett noen andre tåder her hvor det har vært avbildet targabøyler kombinert med davitere, men ikke sett noen med jolle hengende oppe.

Bilder hadde vært supert....

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vurder denne løsningen selv: http://www.swingit.net/

Fordelen eg ser er at man bare stuer bort daviteren når den ikke er i bruk, samt at den ikke fører til noen annen ombygging av båten. Enkelt og greit å prøve, og om eg ikke blir fornøyd finner eg sikkert noe annent lurt det kan brukes til :rolleyes:

Har en lett båt, og regner nok med at motoren bør av ved denne løsningen. Lengre strekk løses nok ved å ha jolla surret på dekk forran masta:

Har en lett båt, og regner nok med at motoren bør av ved denne løsningen. Lengre strekk løses nok ved å ha jolla surret på dekk forran masta:

...og kortere strekk løses enkelt og greit ved å ha jolla hengende på slep :wink: Hva skal du da bruke daviterne til? Muligens kan de være kjekke å ha når båten ligger fortøyd på båtplassen. For min del vipper jeg da jolla opp på brygga (har plass til det).

...og kortere strekk løses enkelt og greit ved å ha jolla hengende på slep :wink: Hva skal du da bruke daviterne til? Muligens kan de være kjekke å ha når båten ligger fortøyd på båtplassen. For min del vipper jeg da jolla opp på brygga (har plass til det).

...joda, du har et poeng, men eg blir ikkje heilt komfortabel med det å få jolla på dekk raskt og enkelt. Bruker spinnakerfallet, men synes likevel det er litt stress og handtering, spesielt når eg er aleine. På korte turer fra gjestehavn til gjestehavn synest eg derfor dette kunne være en fin løsning. Kan heller ikke legge jolla på brygga der eg har båtplass.

Jolla på slep er ok iblandt, men det synes eg og er noe herk når en skal manøvrere inne i trange gjesthavner. Den blir liksom i veien uansett kor en fester den...

Har samme båt som avbildet over og synes ikkje det ser så værst ut heller... Dessuten er det enkelt å montere uten noen inngripen på båten ellers.

Tjaaaa, Lasse. Fortsatt litt usikker. Men kom til å tenke at dette kanskje kunne være et alternativ ved grov sjø og kraftig vind. Muligens har en god kontroll på jolla når man drar den opp i akterkant på denne måten, men jeg er neimen ikke sikker. Hadde jo vært deilig om en kunne slippe å dra jolla opp på dekk.

Hvis du tar av motoren, kan feste en blokk i akterstaget. Da står båten på potongene på badeplattformen. FUngerer veldig greit.

Ellers i sommerferien henger jolla bak med motor på. Dette gjelder korte strekk innaskjærs. Lengre strekk, jolla opp på dekk.

I sommerferien i sommer hadde jeg kjøpt inn ferdig tau beregnet for sleping av joller. Litt bølger utenfor skjærhallen, og

dr.... røyk. Har nå overdim tau festet med pålestikk i hver slepekrok. I tilegg har jeg sikkerhetsline i feste i baug.

Dette har fungert bra. Er litt mer på å kjøpe Swing-it pga motor av/på.

Vi sees!

Tar jolla på dekk foran masta, her surres den fast.

har flere kjente som har missta jolla under slep. p.g.a tau som ryker, eller vind øker pluttselig og Vind/sjø flipper denne rundt for såå ryke tau. Borte vekk er den.

------

Sikkert og trykt surret på dekk.

Løftes lett opp og ned ved bruk av spinnakkerfall

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...