Jump to content

Admiralinnen vil låne båten!

Hydrox

Recommended Posts

Har du spurt henne hvorfor det er slik? Det vanlige er som regel det motsatte...

Hvis hun ikke er interessert i å lære, ikke har økonomi til å dekke egenandelen. Har du fortalt henne om livets harde realiteter? Du behøver jo ikke ta det så direkte, men å kreve at hun må kunne beherske båten ut/inn av havn, beherske enkel navigering og slike ting er vel ikke så rart.

Kom spørsmålet i dag forresten? Kanskje hun bare tester deg i anledning dagen? Da må du være diplomatisk i svaret ditt.

Hun sier at det kjedelig å kjøre når vi er et lite stykke i fra land, er vel spennende for henne å se om hun krasjer eller ikke. Aner ikke, men logikken min tilsier at man begynner først utpå og deretter lærer vi oss å komme til og fra kai.

Spørsmålet har nok ikke noe med dagen i dag å gjøre, det kom i går. Grunnlaget var vist at en venninne hadde spurt om hun fikk låne båten uten at jeg var med.

For fruen så er en båt en båt, den flyter og har et ratt. Resten gir hun tydeligvis en lang fane i

Minner meg om kona til brutter når han skulle prøve å lære henne litt enkel navigering. Svaret kom ganske kontant: "Jeg driter da i hvor NORD er jeg!" :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei.

Dette virket nesten som et såkalt "troll", men som man sier, jeg biter på jeg...

Hvem innbiller seg at det er mannen som eier båten ? OK, er du alene, singel eller lignende, og eier båt, da er den naturligvis din. Om dere er to om økonomien, ja da mener jeg det skal mye til for å nekte frua å ta roret.

Det handler om å vise interesse for at også hun vil ta båten. Ja, selvsagt må man ha erfaring. Jeg gleder meg til den dagen kona vil/tør å ta båten alene eller sammen med venninner. Da skal jeg med glede passe ungene, og kanskje være en smule misunnelig på båtturen ;-)

Ta utfordringen, lær henne opp til å kjøre båten på en riktig og trygg måte. Press litt på. Tenk hva som skjer om du (piloten) får en eller annen form for illebefinnende underveis ? Ramler overbord eller lignende ? Da er det viktig at andre kan ta roret og være istand til å ta avgjørelser.

Her kan utmerket "hun" og "han" byttes om, i de tilfeller der det er mer passende ;-)

For min egen del, så synes jeg det er et imponerende syn når damene tar roret.

Må jeg ta på meg "flame-suit"'en nå ?

Hilsen

Are

.......Jeg gleder meg til den dagen kona vil/tør å ta båten alene eller sammen med venninner. .....

Helt enig .... jeg har til og med sagt at jeg godt kan offre barnepassen ... slik at hvis hun er litt usikker, så kan jeg ta venninnene med på tur ... :yesnod:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Er det bare mannsjåvinister som er medlem av dette forumet? :fishing:

I denne tråden er det ikke mange mannsjåvinister. Mere 8. mars aktige bløtdyr med høy fotform sko faktor. :yesnod::wink:

Ser jo at forumet er pakkfullt av præktige tøffelhelter,her! :confused:

En ting er manglende angst for skuta, men det som værre er ,de ekke engstelig for kona heller!!! :wink:

Det mysser av tøffelhelter her. Og du vet hvorfor de ikke er redde for kona ? De har ikke fått lov til det enda. :cheers::lol:

Om dere er to om økonomien, ja da mener jeg det skal mye til for å nekte frua å ta roret.

Og når fikk du lov til å bruke symaskinen hennes da ?

For min egen del, så synes jeg det er et imponerende syn når damene tar roret.

Jada. Bare det ikke er ombord i Slagskibet så. Muligens den døpes om til Den Siste Skanse ?

Må jeg ta på meg "flame-suit"'en nå ?

Nei da.

La oss snu problemstillingen:

Sønnen min på 8 behersket båten meget bra, og la både til og fra kai uten assistanse. Når vi kjøper båt igjen, vil det garantert ikke gå lang tid før han gjerne skulle tatt med både kompiser og venninner på sjøen alene...

Dere utlærte machomenn har sikkert en regel som tilsier når jeg kan gi min velsignelse med på dette også?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Når skipperfruen skal ut med båten alene føler jeg meg helt trygg på hun er mere enn komptent nok.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når skipperfruen skal ut med båten alene føler jeg meg helt trygg på hun er mere enn komptent nok.

Helt enig. Problemet er bare at min admiral ikke vil. Hun har båtførerprøven, og hun styrer litt i værste nøden (når jeg må på toilettet oa) men jeg har ordre omm å skynde meg som bare f....

Hun ble presset til å ta den ut med ungene en gang for 10 - 15 år siden. Hun snakker enda om hvor forferdelig hun hadde det på den turen, så hun blir heller hjemme. Hagen ligger jo i ro uansett vær og føreforhold.

Men ha det helt klart. Det står i regelverket at reder og/eller skipper ikke har lov å til å la noen, som ikke har den nødvendige kunnskap og/eller erfaring, til å bruke et fartøy uten oppsyn. Redern har ansvaret.

Da er jo løsningen enkel, først teori, så praksis, så jentetur. Om du mener båtførerprøven ikke er godt nok, foreslå at hun kan bruke båten så mye hun vil når hun har D5L utfyllt i sitt navn i lommen. Da har hun i alle fall den nødvendige kunnskap og praktiske ferdigheter til å føre båten din. Samtidig renner det litt vann i havet, og kanskje hun finner en alternativ løsning du kan akseptere?

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

La oss snu problemstillingen:

Sønnen min på 8 behersket båten meget bra, og la både til og fra kai uten assistanse. Når vi kjøper båt igjen, vil det garantert ikke gå lang tid før han gjerne skulle tatt med både kompiser og venninner på sjøen alene...

Alder / båtstørrelse / fart ... det er begrensninger for hva en person under 16 år lovlig kan føre uten tilsyn.... etter det så er det opp til deg...

Jeg var rundt 10 år når min far lot meg føre båten (Tresfjord 26) alene ... (dvs... med moderen før hun ble trygg med å legge til osv.)..... Stort oppslag i Stavanger Aftenblad en gang husker jeg ("Damer på Fjorden") ... en gang på 70 tallet når et par mødre hadde tatt "ongane i gadå" med på båttur til Rossøy sundet..... med meg til rors... (my early clame to fame...).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Ser ut til at mange av oss må stole på ungene. For sikkerhets skyll bør de fleste ombord håndtere båten til en vis grad. Det lengste jeg har kommet med frua er å peke på diesel stoppen, og terpe på at hun må dra i den, om jeg følger med dreggen ned. Vet at dette er et dårlig råd i mange tilfeller. Men bedre en ikke noen instruks i det hele tatt. :nonod::diving:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...