wave Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Med en åtteåring til rors får vi håpe utfluktene går greit. Er ikke så sikker på at forsikringsselskapene vet å sette pris på skippere i det alderssegmentet. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Selvfølgelig skal hun få låne båten, det er en dau ting .. ja båten altså. Du er vel forsikret , det kommer til å gå så det griner det Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
CB. Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Husk gutter at idag har alle fruentimmene pms, da er det best å ligge lavt i horisonten. Låne ut båten, hmmm, til en blondine, overhodet ikke men kanskje med unntak av reveenka hmm Blondiner gjør seg best på fordekket i en gjennomsiktig bikini underdel En brunette kunne kanskje bli vurdert Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
classic fiberglass Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Når du snakker om blondiner brunetter og lignende, hadde et klistermerke på bilen i min ungdom der stod følgende: Jeg saktner farten for mørkhårede, stopper for brunetter og rygger inntil 30m for blondiner Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
MT. Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Ettersom vi snakker om daycruiser på rundt 22 fot, med mellom 115 og 175 hk, later det til å være bred enighet om at jeg bør vente til guttungen fyller 16 år, og ellers anses som dugelig til å føre skuta, altså? For ingen eldre forumister her inne førte vel båt før de ble gamle nok? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
rogeri Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 8. Marsvise for frustrerte skipperfruer! "Nu tar æ båten å drar min kos; me Volvo Penta å blå eksos; Er lei av mat å vasking i byssen. Nu drar jeg sammens med Ingunn Yssen! I tyve knop å spaken bris; til Sverige vi stevner.Vårt paradis. De staute svensker med glimt i øyet, vil mer enn hjelpe oss av med tøyet. Nu ska vi feste å kose oss; til spriten tar slut,da kaster vi loss. De svenske gubber vi jager i land. Nå drar vi tebars att til unger og mann. Ja sur kan du være ,det kan jeg forstå! Men dette blir gjentatt til neste år ,å! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Når du snakker om blondiner brunetter og lignende, hadde et klistermerke på bilen i min ungdom der stod følgende: Jeg saktner farten for mørkhårede, stopper for brunetter og rygger inntil 30m for blondiner Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Tempest Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Ettersom vi snakker om daycruiser på rundt 22 fot, med mellom 115 og 175 hk, later det til å være bred enighet om at jeg bør vente til guttungen fyller 16 år, og ellers anses som dugelig til å føre skuta, altså? For ingen eldre forumister her inne førte vel båt før de ble gamle nok? Spørsmålet er vel hva om noe går galt? En ting er at forsikringsselskapet fraskriver seg ansvar, men hva om det skjer en ulykke som fører til personskade, i værste fall dødsfall? Vil du ha det bra med at du tillot den turen? Om en er alldri så forsiktig og ansvarlig kan jo uhellet være ute, og at andre har gjort/gjør forsvarer vel ingenting i så måte. La han gjerne føre båten frem til han er 16, men under lovlig oppsyn. Bruk tiden til å gjøre han trygg på manøvrere skuta på egenhånd når den dagen kommer. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Slagskibet Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Husk gutter at idag har alle fruentimmene pms, da er det best å ligge lavt i horisonten. Det er best å ligge lavt hele året spør du meg. Men fra spøk til revolver, jeg er så glad at Ørnhilds båtinteresse ikke strekker seg lengre enn å være passasjer og litt ekstrem vasking en gang i blant. Det passer meg veldig bra at det er sånn så kan jeg få leke med båten og dubbedingsene mine i fred. Og den ordningen syntes Ørnhild er grei også tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Og den ordningen syntes Ørnhild er grei også tror jeg. En god leveregel er at hvis man er redd for å få det svaret man ikke ønsker, så ikke spør! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Båten er min baby. Yngstegutten på 26 låner båten en uke hvert år. Fra søndag ettermiddag til fredag kl. 12.00. Jeg liker det ikke. Og han får en rekke formaninger før avreise. Har ingen kontroll på hva som skjer. For to år siden var han på Vasser på Tjøme med båten. Siste overnatting i Holmstrand. Jeg minnet han på at kl. 12.00 skulle skuta ligge i båsen i hjemmehavna. Jada, fattern! Var svaret. Jeg går fra Holmstrand kl. 10.00. Det han ikke visste var at det står et Web-kamra med oversikt over gjestehavna i Holmstrand som oppdaterers hver halvtime. Også kl. 10.00. Jeg var innom en kunde i Oslo kl. 10.00 og ba om å få låne PCen. Klikket inn på web-kamera i Holmestrand. Og der, fem meter fra gjestebrygga i avgang lå Astor. Det kaller jeg å holde rett avgangstid. Det blir samme ordning i år også. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
CB. Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 hehe, du har full kontroll skjønner jeg Astor. Hyggelig å høre at du låner ut båten til sønnen. Du vet naturligvis at han har kontroll over mannskap og båt. Tenker du er glad for at han er like glad i sjøen som det du er. Som far så sønn Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Kosmix Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Jeg får kanskje legge til at jeg ikke låner bort bilen min - til noen som helst - under hvilken som helst omstendighet. ...Vet det burde vært omvendt med båt og bil, men jeg ofra kino, klær og dyrere mat enn spagetti i 4 år for å betale ned billånet. Bilen har følgelig høy affeksjonsverdi for meg Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Slagskibet Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Hvordan bil er det du har da ? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Ford Explorer 4.0 Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
avmønstret5 Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Var det "frøkensuppa" det stod - jeg trodde det var dattern, men det var vist ikke det. Jeg ser det som en selvfølge at kona mi og barna lærer å føre båten, om ikke annet så av ren egeninteresse, min egen sikkerhet. Og det kan de. Kona har seil alene over lange strekk, og sønnen min har lånt båten på tur med dama. Andre har også lånt båten. Det er tross alt bare en båt. Det er vel for de fleste en selvfølge at en stoler på de en låner båten til og vet at de har de ferdigheter som trenges. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Ben Sin frua får selvfølgelig bruke båten så mye hun vil, men hun vil ikke alene. Hun er flink til å seile/være underveis/føre eller hva dere nå kaller det når båten beveger seg, men vil ikke ta med venninnene på tur. Det synes jeg er litt dumt, men det kommer nok. Hun er nok mest redd for at det skal skje en teknisk leif med ett eller annet. Ellers synes jeg det er viktig at begge/alle ombord kan å betjene båten. Både sikkerhetsmessig og for trivselen og forståelsen for hvordan båten oppfører seg under ulike forhold. Ben Sin Ps. Jeg ser at du også kjører motorbåt Hydrox Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Hvis "frøkensnuppa" er kona di og dere har felleseie, ja da eier hun båten like mye som deg. Og har samme bruksrett. Hvis ikke får hun vise at hun kan håndtere farkosten. Jeg ville vært lykkelig om kona hadde vist mer interesse for å bruke båten alene. Hun er en rev med pussemaskinen, ikke redd for møkk. Men når vi er på sjøen, liker hun best akterdekket. Ben Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Du får løfte hun opp på fanget noen turer, så lærer hun det meste Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 (redigert) Tenk tilbake på hvordan du lærte ... klarte du dette uten å gjøre feil?Er vel litt forskjell på å å feile litt i en liten jolle kontra en 45 foter?For min del er jeg av den oppfatning at det er lettere å lære hvordan båten oppfører seg med styrekult enn med ratt/ror En løsning kan jo være å sette på autopiloten, og la henne tro at hun styrer. Så kan du sitte på et par armlengders avstand med fjernkontrollen til autopiloten.Dette er jo litt vanskelig når han ikke får lov til å være med da. Jeg har inttrykk av at mange her ikke har fått med seg det "lille" vesentlige punktet her; At hun ikke vil lære når han er med. men vil ha båten og lære på egenhånd. Foreslår at du kjøper en liten jolle til henne jeg, så kan hun lære med den. Når hun har lært nok og steget gradene, selger du den lille båten du/hun/dere da har og kjøper både teakdekk og autopilot For ingen eldre forumister her inne førte vel båt før de ble gamle nok?Å nei Men det er litt andre straffer for slikt i disse dager :nono: Redigert 8.Mars.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Ps. Jeg ser at du også kjører motorbåt Hydrox Jeg ble ikke maskinist for å heise seil.... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Du får løfte hun opp på fanget noen turer, så lærer hun det meste Tviler på det hjelper, da blir det nok andre ting som står i hue på henne... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 8.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Foreslår at du kjøper en liten jolle til henne jeg, så kan hun lære med den. Når hun har lært nok og steget gradene, selger du den lille båten du/hun/dere da har og kjøper både teakdekk og autopilot Den tanken har jeg faktisk vært innom, jeg har 25 jo hesteren som jeg brukte på with-jollen min. Kansje jeg burde kjøpe meg en with-jolle for noen tusenlapper å la henne ta seg ut med den. Da får hun fart og spenning, egen båt som hun kan bruke når hun måtte ønske. Klarer hun ikke ta vare på den så klarer hun i hvert fall ikke båten min. Et lite leketøy hadde jo ikke skadet... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Da jeg sjøsatte nå i høst var jeg minst like amatør som din frøken, men lommeboken var tømt mange ganger og det var gått med ett år med forberedelser. For å ikke snakke om alle de tekniske problemene som dukket opp på rekke og rad. Men fast bestemt var jeg på å prøve å feile, er ikke mange ganger jeg har hatt hjelp til å legge til kai enten det er på båsen min eller på Bryggen i Bergen. Litt forsiktighet, respekt og ydmykhet overfor verdier og krefter så går det nok bra. Men en kan jo sette seg ned og lese litt først da om ikke annet. Jeg foreslår at du kjøper boken "veien til båtførerprøven" eller noe sånt og <<glemmer>> den på kjøkkenbordet den dagen du reiser offhore, da tenker jeg du har en med mange spørsmål når du kommer hjem igjen. Stå på Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Var leketøyet mest til henne, eller til deg? Skal se dere ender opp med at sjefa ratter storebåten, mens du hopper rundt på bølgetoppene i din "nye" With 12 med 25 hk. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.