Jump to content

Admiralinnen vil låne båten!

Hydrox

Recommended Posts

Har litt vanskelig for å tro at det er så ille som du skriver Hydrox, men er det virkelig tilfelle, hadde kansje det enkleste vært å finne seg ei ny dame, med flere penger og med mer båtkmpetanse :wink:.

mvh

Ella, som har 50% av aksjene i rederiet men likevel ikke fører båten alene, fordi jeg er redd for å ødelgge andre båter.

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Klart du må si ja!

Og håpe på ett av to:

- At hun er fornøyd med svaret og glemmer hele greien.

- At hun ved å ta kurs og prøve får inn så mye kunnskap at hun selv innser at det er lurest å få litt hjelp i begynnelsen.

Og skulle det være at det blir så gale at hun fortsatt vil ut på sjøen alene, ja da har du god grunn til å klage på kurset :-)

Neida, det går sikkert bra.

Og om hun vifter med båtførerbevis så vil jeg se den som kan anklage deg for å låne ut båten til en ukyndig båtfører.

Hun har ikke noen veninner som har litt erfaring hun kan dra ut med da?

Ofte vanskelig å gi/motta undervisning av dem som står en nærmest.

At vi har mannsjåvinistiske uttalelser i denne tråden, er vel ikke å overdrive. Det var derfor jeg dro eksemplet med barna mine.

Så mens vi er i det mannsjåvinistiske hjørnet, kan vi jo dra en gåte som burde falle i sådan smak:

Hvorfor trakk steinalder-mennene kvinnene etter håret?

:cheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Og om hun vifter med båtførerbevis så vil jeg se den som kan anklage deg for å låne ut båten til en ukyndig båtfører.
Så du mener at man blir en kyndig båtfører med tilstrekkelig erfaring så fort man har båtførerbeviset i hånden?

Hun har ikke noen veninner som har litt erfaring hun kan dra ut med da?

Ofte vanskelig å gi/motta undervisning av dem som står en nærmest.

Det har han sagt tidligere i tråden :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Sorry Daffy og alle andre for at jeg ikke hadde fått med meg den opplysningen.

Nei, jeg mener ikke en blir en kyndig båtfører med tilstrekkelig erfaring med båtførerbeviset i hånden, men jeg mener en har en forbaska god sak om noen skulle anklage en for å ha overlatt båten til en ukyndig person.

følger deg ikke helt nå TJ, men jeg aner kanskje du hinter litt til noen tidligere diskusjoner vedrørende påkrevet båtførerbevis?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Er kanskje ikke veldig overrasket over at det er slike holdninger i båtmiljøet, men nå er det heldigvis balanse i regnskapet også.

Holdninger ? En kan ta alt opp i værste mening hvis en ønsker det. Å sende noen ut i en båt når de har lite interesse,anelse og forståelse om hva som foregår speiler det en god eller dårlig holdning ? Hva er det som gir balansen ? Disse surrehuene som seler jorda rundt alene ?

Hvis dere vil ha henne ute i fjorden sammen med deres egen båt så velbekomme.

Jo takk gjerne det. Forutsatt at jeg er ombord selv.

Flott! Sånn skal det låte :yesnod:

Hvordan skal det låte ? Knusende og knasende kanskje ?

Jeg har prøvd å hjelpe dem også hydrox i ett tidligere innlegg her, men det ser ikke ut til at det hjelper :nonod:

også må jeg le litt :confused::rolleyes:

i det ene øyeblikket sitter noen og rakker ned på de som kjøper stor båt uten erfaring.

I det neste er man mannsjåvinist fordi man ikke sender konemor avgårde alene uten erfaring :crazy::crazy::crazy:

Universalmiddelet heter Båtførerbevis ! En hver med denne lappen i lomma klarer seg bra sev om de har null interesse og null erfaring. Pælm dem på huet ut i båten og send dem avgårde. De har jo Båtførerbevis så hva kan gå galt da ?

Ella, som har 50% av aksjene i rederiet men likevel ikke fører båten alene, fordi jeg er redd for å ødelgge andre båter.

Det er bra en person,uansett kjønn, innser sine begrensninger. Beste losen jeg har hatt var ei russisk dame forresten i Novoryssiysk. Skikkelig bra var hun.

Så du mener at man blir en kyndig båtfører med tilstrekkelig erfaring så fort man har båtførerbeviset i hånden?

Det er slik jeg oppfatter den generelle holdning på dette og andre fora. Båtførerbevis er visst et universalmiddel i manges øyne.

Nei, jeg mener ikke en blir en kyndig båtfører med tilstrekkelig erfaring med båtførerbeviset i hånden, men jeg mener en har en forbaska god sak om noen skulle anklage en for å ha overlatt båten til en ukyndig person.

Så en er både kyndig og ukyndig på en gang da ?

Har ikke alle vært ferskinger en gang?

Det virker ikke som alle har det, nei, men jeg tror mange av oss har lett for å glemme.

Argumentasjonen til trådstarter er en smule forvirrende ettersom båtførerprøven krever et minimum kunnskapsnivå. Den som tar et kurs får dette inn i passe store porsjoner, eller så går man lei og gir opp. Dermed er båtførerbevis et godt stykke på vei. Likevel er det ikke urimelig å kreve et praktisk kurs også, og det å gå på kurs kan være mye greiere enn å lære av sine nærmeste. En instruktør har vanligvis langt bedre nerver enn mange ektefeller eller samboere når det gjelder f.eks. å øve på tillegging. (En nervøs "instruktør" blir lett stressa og er så godt som ubrukelig.)

Problemer trådstarter måtte ha med hensyn til hvor fast forhold han egentlig har til den ivrige båtlåner er egentlig uvesentlig, men det kan skape forvirring i diskusjonen å blande argumenter som bør gjelde for ektefeller/partnere med felles økonomi sammen med forbehold det kan tenkes at par som aldeles ikke har felles økonomi ofte kan ta med hensyn til "mitt og ditt".

Om ikke vil lære før hun bruker så la hun få gjøre som hun vil. Alt kan repareres og om det koster noen kroner så får det så være. Du kan ikke snakke din bedre halvdel til fornuft. Hun må erfare det selv. Om hun drar ut å bruker båten, ikke klarer det å skader båten kan to ting skje. Hun vil aldri låne båten på egenhånd igjen, eller hun skjønner at hun må lære seg mer. En annen sak er at jeg tror at du vil få mer gehør for å legge ned penger og tid i båten når hun selv bruker/ødelegger den. Husk det er bare en båt. Om du er glad i samboeren din så er hun mye mer verdt å ta vare på en båten. Det lettere å finne en ny båt som du trives med enn en ny samboer som du trives med. :boxing:

Egentlig typisk at noen lar dette være snakk om kjønn, mannsjåvinisme osv. Er det ikke heller snakk om hvorvidt man skal ovelate båten til en man ikke stoler på når det gjelder sjømannskap og sikker håndtering av båt og utstyr?

Allerede nå, før jeg har fått båten, har jeg tenkt litt på denne saken og kommet til at ALLE i familien bør lære seg å føre båten. Det er både til min egen og deres sikkerhet. Deretter forbeholder jeg meg retten til å vurdere hvem som (uansett kjønn) er skikket til å dra ut alene. Jeg innser at det da kan være lettå være for påholden og engstelig, men det er jo ikke minst snakk om sikkerhet for dem en er glad i. Båten får da komme i andre rekke.

Og en ting er sikkert: Jentene (3 stk) skal ikke diskrimineres.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ok, for å si det veldig enkelt. Jeg har ikke noe i mot å låne vekk båten til folk jeg VET behandler den som sin egen og med respekt. I mine øyne kommer man veldig langt på sjøen med sundt bondevet. Jeg liker ikke å legge ned masse arbeid i en båt for at andre vimsete og respektløse personer skal påføre meg ekstra arbeid. Og nå skal det vel også sies at jeg er veldig kresen på at ting skal være perfekt.

...Jeg har ikke noe i mot å låne vekk båten til folk jeg VET behandler den som sin egen og med respekt...

....andre vimsete og respektløse personer .....

Her ligger vel det meste av essensen i spørsmålsstillingen vil jeg tro. Jeg ville heller ikke lånt ut båten til en vimsete og respektløs person. Ikke gidder jeg å omgi meg med sånne mennesker heller.

Jeg må også si meg enig med de som mener at et båtførerbevis ikke er en garanti for at man behersker å ferdes på sjøen. Gode holdninger skapes ikke på fem kurskvelder à 3 timer eller på en "privatisteksamen". Gode holdninger er noe som kommer sigende over tid. Og som jeg ellers pleier å si når man skal lære noe nytt som innebærer en viss form for risiko.

"Du starter med to sekker. En sekk full av flaks og en tom, til å fylle med erfaring. Det gjelder å fylle sekken med erfaring før en går tom for flaks."

Egentlig typisk at noen lar dette være snakk om kjønn, mannsjåvinisme osv. Er det ikke heller snakk om hvorvidt man skal ovelate båten til en man ikke stoler på når det gjelder sjømannskap og sikker håndtering av båt og utstyr?

Selvsagt låner man ikke bort hverken båt, bil eller andre ting til folk man ikke har tillit til, men å omtale sin samboer på den måten Hydrox gjør på et nettforum, synes jeg er nokså på tynet for å si det mildt.

Det er kanskje visse ting man bør omgåes med en viss forsiktighet?

Husk at dette som Hydrox har skrevet her om sin samboer blir liggende åpent for hele verden og kan leses av alle.

Om ikke vil lære før hun bruker så la hun få gjøre som hun vil. Alt kan repareres og om det koster noen kroner så får det så være.

:nonod:

Er det ikke heller snakk om hvorvidt man skal ovelate båten til en man ikke stoler på når det gjelder sjømannskap og sikker håndtering av båt og utstyr?

:yesnod:

Vel, egentlig er det vel en mellomting. Jeg har er rimelig stor toleranse med hensyn til riper i lakken og småskader. For meg er en båt en bruksgjenstand, og uansett hvor forsiktig man er vil små uhell og kanskje litt større uhell forekomme.

Dessverre er det bare tull å ikle seg den største sinnsro og si at alt kan repareres. Når du skal legge til med en båt på mange tonn kan det fort gå med både armer og bein om du ikke er forsiktig.

Når jeg seiler med folk som har liten båterfaring er jeg egentlig ikke helt fornøyd før de har fått anledning til å bade fra båten mens vi er underveis. Det er en nyttig erfaring å prøve hva et par knop fart er når du svømmer, og hvor lett eller vanskelig det er å komme ombord. Og, det er veldig behagelig når jeg kan være så trygg på at de andre ombord i båten kan manøvrere at jeg kan ta meg et bad selv.

"Du starter med to sekker. En sekk full av flaks og en tom, til å fylle med erfaring. Det gjelder å fylle sekken med erfaring før en går tom for flaks."

Nei, flaks bør du nok ikke regne med dersom konsekvensene er store. For å komme med et annet flåsete ordtak: Det er av andres feil man lærer, av sine egne feil blir man dum. For å si det på en mer normal måte så kan erfaringer være svært dyrkjøpte, noen ganger så dyre at du ikke får noen nytte av erfaringen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg synes rett og slett denne tråden er blitt full av helt useriøse innlegg og når jeg leser mangen av innleggene skjønner jeg godt hvorfor det er dyrt å forsikre en båt. Som båteier har vi et stort ansvar og det innebærer faktisk at vi skal unngå skade på egen og andres eiendom så langt det er mulig. Hvis det oppstår skade så har vi også et ansvar overfor forsikringselskapet om å prøve å begrense skaden. At båten er forsikret betyr ikke at vi skal utsette båten for større fare enn om vi IKKE hadde forsikret den. Slik ser det dessværre ut til at mange tenker og av den grunn så må de fleste her inne på baatplassen betale dyre penger i årspremie.

Jeg skal faktisk innrømme at jeg har skrevet et og annet useriøst innlegg i denne tråden hvor jeg har smurt litt på. Dette har jeg rett og slett gjort for å terge de som kommer med usaklige innpill i henhold til mitt første innlegg. Jeg har over hodet ikke startet denne tråden for å skape problemer på hjemmebane. Problemer på hjemmebane vil eventuellt komme pga av andres måte å vri denne saken i mot meg og mine meninger. Jeg har rett og slett fremmet et ønske om å høre andres meninger om saken og det har jeg fått. Det som gjennspeiler seg gang på gang er at noen glemmer vesentlige ting og svarer ut i fra forhold som ekteskap, felles eie og mannsdominanse. Jeg har gitt damen min kredit for å være flink å kjøre bil og at jeg har tro på at hun kan klare å mestre en båt. Likevel føler jeg det uansvarlig å sende henne på tur med båten uten erfaring. Og som de fleste her inne vet så finnes det to måter å oppnå erfaring. Prøve og feile(ødelegge), eller å ta del i og lære. På bakgrunn av lærdom kan vi i større grad unngå å feile.

Mine tøffler er blå og kommer alltid til å være det. I det lange løp vil rosa tøffler bare straffe seg. Jeg har mine ting hvor jeg sjefer og "sjefen" har sine områder. Slik skal det være for at jeg skal føle meg som en mann. Jeg lar meg ikke kue for søte bedende øyne og kan ei heller kjøpes med tilgang på sex. Det kalles gjensidig respekt hvor begge tar hensyn til hverandres ønsker. At mange mannfolk er dumsnille, kuede nikkedukker er ikke min feil. Jeg lar heller draken fly på dør enn å overgi meg fullstendig. Kort fortalt om min personlighet. Om en jente løper ut døren i sinne så løper jeg ikke etter, det er nemlig det hun vil at jeg skal.

Jeg synes rett og slett denne tråden er blitt full av helt useriøse innlegg og når jeg leser mangen av innleggene skjønner jeg godt hvorfor det er dyrt å forsikre en båt.

Dette skjønner jeg ikke Hydrox. I følge min eminente spørreundersøkelse karakteriserer over 50 prosent seg som gode til å føre båt. Nesten det samme som middels, og kun 4 prosent seg som ikke så gode......

Altså er det kremen av båtførere som svarer deg her inne.. :wink:

Ben Sin

Jeg lurer egentlig fortsatt på hvem denne personen er? Overskriften din nevner "Admiralinnen", teksten sier "frøkensnuppen" (kan jo like gjerne henspeile på en datter og da blir det en helt annen diskusjon), du er tilsynelatende ikke gift med denne kvinnen det dreier seg om, du påpeker at båten er "helt og holdent din", men jeg har valgt å tro at "person in question" er en myndig kvinne med hvem du har et samboerforhold? Kanskje hun da også må kunne anses å være deleier (50%) i båten?

Uansett så synes jeg du skulle tillegge henne evnen til selv å vurdere hvor lurt det er av å henne å "låne" båten?

Tror egentlig at du selv er litt skyld i at du ikke har fått den seriøse debatten du søker? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Overskriften i denne tråden er blitt endret, uvisst av hvem. Ikke meg i hvert fall. At den er blitt omdøpt til å omhandle Admiralerinnen har nok sikkert gjort sitt til å føre til en mengde misoppfatninger. Vi snakker her om kjæresten min som bor i min kåk, hun får låne bilen min hvis hun trenger det og vi har som sakt ingen økonimiske forpliktelser overfor hverandre. Ikke ennå i hvert fall. Hun vil også få låne båten hvis hun viser interesse for å lære seg de nødvendige ting for å bruke den. Den opprinnelige overskriften gikk ut på om hun fikk låne båten hvis hun tok båtførerprøven. Svaret på det er etter mine begrep nei, hun trenger opplæring i praktisk bruk av båt før jeg tørr å slippe henne av gårde. Det er her det skorter på interessen, og hun vil kun ta del i opplæring ved å starte i feil ende.

Det hele ser faktisk ut til å få en flott og forståelsesfull ende. Vi er blitt enige om at hun skal få en jolle hvor hun kan bruke 25 hesteren jeg har i garasjen. Da kan hun lære seg det grunnleggende uten jeg at jeg være redd for skade på båten min. Men jeg skal selvfølgelig hjelpe henne på vei og dele av egne gode og dårlige erfaringer. Når hun behersker denne båten så skal hun få stige i gradene. Slik var det med meg. Jeg måtte først lære å ro før jeg fikk påhenger, jeg måtte kjøre 9,9 før jeg fikk kjøre 25 hester på with-jollen jeg kjøpte for konfirmasjonspengene. At min far gav meg en myk start på båtlivet hvor bevist kunnskap første til friere tøyler er jeg glad for. Jeg har selv måttet padle med øsekaret for å plukke opp årene som gled ut av åregafflene, en erfaring rikere. Jeg lærte da at jeg måtte passe på å ikke miste årene og at øsekaret var veldig fint å ha i båten. Jeg har også hatt motorstopp og måtte ro hjem, nok en gang var jeg glad for min fars drepende blikk når jeg ville kjøre på tur med båten uten å ha med årer. Å ble ferska i å ikke feste dødmannsknappen straffet seg i null kash til bensin. Jeg lærte å krype før jeg kunne gå og det er jeg glad for den dag i dag. Nå kan jeg ferdes på sjøen å vite at jeg har en god bakgrunn, men jeg vet også at noe nytt lærer man hver dag. Jeg har aldri utpekt meg selv som verdensmester. Kan jeg noe snakker jeg, spør folk om noe jeg ikke har peiling på er jeg ærlig å sier at jeg ikke har snøring.

Syntes det høres ut som du har tenkt grundig igjennom situasjonen Hyrox. Er faktisk enig med deg,

Opplæring er viktig. uansett.

I mine sko, er det et litt annet senario. Kona igjennom snart 15 år kunne godt få låne båten hvis hun vil. Tror faktisk hun kommer seg både til å fra land uten de helt store skader. Hun har kjørt båt i mange år, men i litt mindre målestokk. Ønsker derfor å se at hun mestrer denne båten før jeg er trygg på at det går bra. Så har jeg en datter på 16............... Hun har kjørt båt siden hun kunne stå. Og har vist at hun både takler selve båten og landskap i fart. Men får hun låne "skibet" på 11 tonn og nesten 40 fot??? hmmm,,,,,,,, ........ tja.. ... eller nei... tørr faktisk ikke det. ikke enda..

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...