Jump to content

Admiralinnen vil låne båten!


Hydrox

Recommended Posts

Et fornuftig krav må vel være å bevise at hun behersker båt og navigering med deg ombord før hun slipper ut alene. Ikke bare det å styre, manøvrere og fortøye båten, men også sjekke olje , kjøleveske og helst kunne skifte dieselfilter. Bør også vite hvordan man stenger div gjennomføringer i bunn, dieseltilførsel og hovedstrøm samt vite hvordan man betjener det eventuelle utstyret som trengs.

Greit å sette opp en liste sammen om hva som skal læres, i tillegg til at du kan henge på laminerte lapper på kraner, peilestikke, brytere osv. Lag en sjekkliste med hva du selv gjør før start og når du går fra båten, som hun kan gå igjennom mens du fyller kjøleskapet. Er vel ikke så farlig om hun øver litt i havna i rolig tempo en stille dag så lenge du står klar til å overta. Ellers deler jeg erfaringen til flere her som sier at de lærer "lettere" av andre en sin egen makker. :smiley:

Link to post

Hydrox - ditt siste innlegg var veldig oppklarende, og jeg er i det store og hele helt enig med deg. Har selv gått den samme "skole" som du beskriver og det har jeg videreført til mine barn. De startet med liten pionerjolle fortøyet til brygga med 50 meter tau og når (den gang da, hver gang når) de mistet årene så kunne de, eller vi, trekke dem inn til bryggen.

Neste skritt var gummibåt med 4hk osv osv. De fikk klar beskjed om at ble de knepet i uvettig kjøring eller manglende bruk av dødmannsknappen, lanterner e.l. så var det en uke uten tilgang til båt. Sånt svir (ville ha svidd!) når man sitter på en liten øy uten annen mulighet enn båtbruk hvis man ønsker å gjøre noe eller se noen andre!

Aldergrensen på 16år, 10hk, 8 meter og alt det der må jeg innrømme at jeg aldri har vært nøye på, men forutsetningen har jo hele tiden vært at jeg var trygg på deres ferdigheter!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Om hun drar ut å bruker båten, ikke klarer det å skader båten kan to ting skje. Hun vil aldri låne båten på egenhånd igjen, eller hun skjønner at hun må lære seg mer.
eller hun vil aldri se en båt igjen :cryin: eller i verste fall... Får aldri mulighet til å se en båt igjen :rolleyes:

 

Husk det er bare en båt.
:eek::eek: Hva er dette for utsagn å komme med!?! også her på baatplassen :nono:

 

Egentlig typisk at noen lar dette være snakk om kjønn, mannsjåvinisme osv. Er det ikke heller snakk om hvorvidt man skal ovelate båten til en man ikke stoler på når det gjelder sjømannskap og sikker håndtering av båt og utstyr?
Her har man nok hele poenget NilsPils :yesnod:

 

Dette skjønner jeg ikke Hydrox. I følge min eminente spørreundersøkelse karakteriserer over 50 prosent seg som gode til å føre båt. Nesten det samme som middels, og kun 4 prosent seg som ikke så gode......

 

Altså er det kremen av båtførere som svarer deg her inne.. :wink:

Kan det ha noe med muligheter for alternativer å gjøre Ben Sin?

at jeg karakteriserer meg som god betyr ikke at jeg mener jeg er best men at jeg ikke mener jeg er lite god :wink:

 

Om det er kremen som er her vet jeg ikke men at de fleste av oss er meget interessert i båt er jeg helt sikker på...

 

Jeg lurer egentlig fortsatt på hvem denne personen er?
Nå har du jo forstått hvem denne personen er og som jeg så det sakens kjerne også :smiley:

Men hva slags betydning har det hvem denne personen er?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Men hva slags betydning har det hvem denne personen er?

 

Den var lettere å svare på. :smiley:

 

En admiralinne - da tenker jeg på en ektefelle, eller samboer, i voksen alder som er myndig, i inntekstgivende arbeid, har sertifikat som gir forståelse i å lese trafikkbilde osv osv og kanskje også de facto er deleier i båten gjennom sitt ekteskap/samboerskap da båten er ervervet for felles midler?

 

En "frøkensnupp" - tja, en ekte fjortis som ikke dekker noe av det jeg har skrevet ovenfor og i tillegg ikke har lov til å kjøre denne båten i henhold til norsk lov!

 

Håper du er enig i at det er en viss forskjell? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Uansett hvem samboeren måtte være har jeg vanskeligheter med å tro at hun skulle gå inn for å ødelegge båten. Jeg vil faktisk tro at hun på tur på egenhånd vil skjønne alvoret og være forsiktig. En tur på egenhånd vil være uvurderlig erfaring for henne. Kanskje hun i tillegg har en venninne som kan kjøre båt som kan bli med? Jeg tror faktisk ikke man kan vinne en diskusjon med sin bedre halvdel med gode argumenter. Det spiller faktisk ingen rolle at man faktisk har rett...

Link to post

Eneste gode grunnen til å ikke la sin bedre halvdel benytte båten alene er at den er i dårlig stand at det medføre fare henne og/eller de som er ombord. Minmimumskravene til kompetanse ligger jo selvsagt i bunnen, slik at man holder seg innenfor lovens regler om nødvendig nautisk kunnskap... Og min erfaring tilsier at den nautiske kompetansen ved overtakelse av roret hos kvinner (samme definisjon som mouche har for sin admiralinne) er flere hakk over en manns selvlærte "enorme" :rolleyes: kompetanse.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Håper du er enig i at det er en viss forskjell? :rolleyes:
Ja nå skjønte jeg spørsmålet i utgangspunktet :yesnod:

 

 

Ellers ser jeg at det er mange her som ikke leser tråden før de svarer :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Er du det minste i tvil om at hun vil takle å føre båten på en forsvarlig måte, kan du med god samvittighet holde nøklene unna henne!!

 

Ikke hør på de Judasene som her prøver å fremstille deg og oss andre som mannssjåvinister!

(F@n ikke lenge før de samme karane stiller opp i Marinaen med hofteholder og mascara i trynet i missforstått tolkning av likestilling!)

 

Er virkelig ikke så sikker på at hun egentlig VIL på sjøen alene i båten din.

Skulle ikke forundre meg om det er kun for å teste din "smertegrense" over forventet goodwill fra din side! :yesnod:

Link to post

Hva med å gi henne mer ansvar når dere er på tur :confused: Det er mange måter å gjøre ting på og hvordan man utfører dem på er irrelevant bare man kommer i mål med det hele. Send henne på båtfører prøven det er sundt og hun får kansje gluggene sine litt mer åpen for hva som kreves av henne som båtfører. La henne ta del i alt det praktiske på sjøen, fra førtøyning til planlegging av seilasen og "stikk". Tilslutt er du bare passasjer der hun styrer det hele. Da skulle hun vel være skodd for det som vil møte henne alene på tur. :yesnod: Så lykke til, kvinner er ikke altid motakelig for lærdom av sin nærmeste :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Så lykke til, kvinner er ikke altid motakelig for lærdom av sin nærmeste :wink:

Eller de nærmeste er ikke alltid de beste lærerne.. selv om vi gjerne liker å tro det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Selv har jeg tilbragt det meste av helgen (og forrige helg og neste helg) i Egersund med å gjøre ferdig et D5L-kurs som vi har hatt gående over vinteren. Blant vel 20 kursdeltagere er 3 flotte damer; alle tre høyst ulike på mange måter, men alle tre er så ivrige, flittige og dyktige at jeg ikke ville ha vært det minste betenkt med å sende dem avgårde som skipper på egen skute!

Evnen til å tenke selv, til å lære og til å ta ansvar har slett ikke noe med kjønn å gjøre. Eller kanskje har det det allikevel - men da med motsatt fortegn av hva enkelte her synes å mene :smiley:

 

Jeg har forøvrig hatt en del kvinnelige fritidsbåtskippere også tidligere år; og alle som en har bidratt til å underbygge oppfatningen min. En av dem var sogar den første som førte til at jeg måtte bryte mitt gamle prinsipp om ikke å gi blank 6'er i skriftlig navigasjon :smiley: Senere har det blitt flere og jeg er imponert!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ingen liker å väre utenfor. Da er det fint å slenge rundt seg med litt fagturykk så man viser at man er en av de invidde. Det at det virker ekskluderende på de uinvidde gjör at man föler seg enda bedre selv.

 

Skal man läre noe så må man skjönne hva man skal gjöre. Om det i begynnelsen betyr at jeg må si: "kjör på höyre side av den "pinnen" og "eleven" gjör det uten problemer synes jeg at det er fint. Har eleven interesse så lärer han/hun utrykkene etterhvert. Forövrig så kan jeg de fleste utrykkene selv( jeg har yrkesskippereksamen). En sommer jobbet jeg som "skibsförer"(Det heter så selv om båten bare var 45 fot 2 x 300 hk). Den jeg lärte mest av var også minst opptatt av sjargong. Den störste brieferen(i ord) var den dårligste båtföreren. Han ga alltid meg spakene når det begynte å bli grundt.(Ville vel ikke gå på selv?)

Link to post
Ingen liker å väre utenfor. Da er det fint å slenge rundt seg med litt fagturykk så man viser at man er en av de invidde. Det at det virker ekskluderende på de uinvidde gjör at man föler seg enda bedre selv.

 

Skal man läre noe så må man skjönne hva man skal gjöre. Om det i begynnelsen betyr at jeg må si: "kjör på höyre side av den "pinnen" og "eleven" gjör det uten problemer synes jeg at det er fint. Har eleven interesse så lärer han/hun utrykkene etterhvert. Forövrig så kan jeg de fleste utrykkene selv( jeg har yrkesskippereksamen). En sommer jobbet jeg som "skibsförer"(Det heter så selv om båten bare var 45 fot 2 x 300 hk). Den jeg lärte mest av var også minst opptatt av sjargong. Den störste brieferen(i ord) var den dårligste båtföreren. Han ga alltid meg spakene når det begynte å bli grundt.(Ville vel ikke gå på selv?)

 

Å gjøre det til et poeng å bruke "bilspråk" på sjøen gir etter min mening liten mening!

En kan sikkert finne eksempler på både det ene og andre, men driver en med opplæring er også fagutrykk viktige og bør læres så lenge de har en spesifikk betydning. En kobling av fagutrykk til praksis kan fungere bra for mange, faktisk de fleste, dvs når en er på sjøen prøver en å bruke en de rette ordene på ting uten at noen må kjølhales for å ha "kjørt på høyresiden av pinnen".

Link to post

Personlig har jeg fått de tilbakemeldingene som jeg var på jakt etter. Det viser seg at noen er enige med mine oppfatninger og andre ikke, helt naturlig. Selv om det var meg som startet denne tråden velger jeg å ikke følge den lengre, jeg har fått de svar jeg søkte og takker for mange gode innspill. Kjekt å se at denne tråden skapte litt blest og kuling.... :cheers:

Link to post
Skal man läre noe så må man skjönne hva man skal gjöre. Om det i begynnelsen betyr at jeg må si: "kjör på höyre side av den "pinnen" og "eleven" gjör det uten problemer synes jeg at det er fint.

Ombord hos meg har fortøyningslinen jeg bruker til baugspring en annen farge enn de andre, og dermed går tillegging veldig greit lenge før hele mannskapet har lært seg ord som spring og brest.

 

Å gjøre det til et poeng å bruke "bilspråk" på sjøen gir etter min mening liten mening!

Å jo da. Det viktigste er å bli forstått, og å unngå misforståelser. Språkrøkt kommer etter sikkerheten til sjøs.

Link to post

jeg er ute i båt med båtfolk og landkrabber.. sier jeg venstre vet begge hvilken retning jeg mener.. sier jeg babord er det veldig mange landkrabber som ikke vet sikkert hvilken side det er.. og jeg tror selv det blir noen år til jeg føler det er naturlig å bruke slike båtutrykk.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...