PanPan Startet 7.November.2002 Link til dette innlegget Startet 7.November.2002 Det er ikke min hensikt å innlede en diskusjon om alle håpløse tilfelle av VHF bruk. Poenget er: Hvordan forbedre bruken av VHF? Svakheten i dag er at det er altfor mye "støy" på kanal 16, ergo så lytter man ikke som man burde. Man blir sløv eller rett og slett trett i hodet. Nå tok jeg VHF-sertifikatet anno dengang hvor vi måtte pugge batteri-syrevekter og ble spurt om frekvensen for nødpeilesendere. Eksamen og pensum bar mest av alt preg av at institusjonen Televerket/Teledirektoratet og hva alle disse vesnene nå engang hette, skulle knesette sin autoritet overfor oss gemene som skulle holde kystradioen i gang. Man måtte kunne gjøre rede for de utroligste formaliteter i det bakenforliggende byråkrati. Jeg vet ikke hva pensum omfatter i dag, om det dreier seg om halvparten av for 16 - 17 år siden er det fortsatt ille. Jeg mener pensum kun skal omfatte det vesentlige om bruk av VHF. Drill folk i respekt for kanal 16, pålegg folk å ha kart med arbeidskanaler ombord. Folk bør kunne nødprosedyrene og hvilke oppkallinger og situasjoner som har prioritet fremfor det dagligdagse. Sist sommer var det utrolig mange som satte i gang samtale på kanal 16, som spurte Tjøme Radio etter arbeidskanal, eller som foreslo å opprette båt-til-båt samband på arbeidskanaler eller kanaler reservert for havnetrafikk. Våger å påstå at belastningen på kanal 16 i weekender og i ferietiden kan reduseres med 2/3 - deler om pensum skjæres ned radikalt. Tror at læreboken for VHF kan begrenses til tre tekstsider plus kanalkart for Norge, Sverige Danmark. Men det som da står i dette pensumet skal man også kunne på fingerspissene. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2002 Link til dette innlegget Svart 7.November.2002 Hei. PanPan: Det er ikke min hensikt å innlede en diskusjon om alle håpløse tilfelle av VHF bruk. Poenget er: Hvordan forbedre bruken av VHF?Svakheten i dag er at det er altfor mye "støy" på kanal 16, ergo så lytter man ikke som man burde. Man blir sløv eller rett og slett trett i hodet. Det må være i fellesferien når jeg holder meg langt vekke fra sjøen, før og etter denne perioden lurer jeg ofte på om VHF'en min er død.] Nå tok jeg VHF-sertifikatet anno dengang hvor vi måtte pugge batteri-syrevekter og ble spurt om frekvensen for nødpeilesendere. Eksamen og pensum bar mest av alt preg av at institusjonen Televerket/Teledirektoratet og hva alle disse vesnene nå engang hette, skulle knesette sin autoritet overfor oss gemene som skulle holde kystradioen i gang. Man måtte kunne gjøre rede for de utroligste formaliteter i det bakenforliggende byråkrati. Jeg vet ikke hva pensum omfatter i dag, om det dreier seg om halvparten av for 16 - 17 år siden er det fortsatt ille. Jeg tok sertifikatet for over 40 år siden, pugget en kveld og det var det! Men det er klart at det var lettere for en 17 åring som gikk på ingeniørhøyskole enn for en fisker fra indre Ryfylke å forstå hva alle disse 2182 tusen ''syklene'' (ikke VHf den gang, fiskeribølge) hadde å gjøre inni en radiosender å gjøre. ] Jeg mener pensum kun skal omfatte det vesentlige om bruk av VHF. Drill folk i respekt for kanal 16, pålegg folk å ha kart med arbeidskanaler ombord. Folk bør kunne nødprosedyrene og hvilke oppkallinger og situasjoner som har prioritet fremfor det dagligdagse. Sist sommer var det utrolig mange som satte i gang samtale på kanal 16, som spurte Tjøme Radio etter arbeidskanal, eller som foreslo å opprette båt-til-båt samband på arbeidskanaler eller kanaler reservert for havnetrafikk. Våger å påstå at belastningen på kanal 16 i weekender og i ferietiden kan reduseres med 2/3 - deler om pensum skjæres ned radikalt. Tror at læreboken for VHF kan begrenses til tre tekstsider plus kanalkart for Norge, Sverige Danmark. Helt enig! Men det som da står i dette pensumet, - pluss veiledningen som følger med VHF'en, skal man også kunne på fingerspissene. PS. Jeg er nok litt arvelig belasted da min var far skipsradiokontrollør i Televerket og også hadde opplæringen/oppfriskningen av sertifikatene for telegrafister i hobbyrommet hjemme i kjelleren vår i Stavanger. Vikarierte forresten for ham et halvt år som kontrollør da han lå syk pga. ryggplager. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rhea Svart 7.November.2002 Link til dette innlegget Svart 7.November.2002 Kaskje det bør være litt vanskelig med VHF sertifikatet. Så blir det litt ekslusivt og forbeholdt oss "ordentlige" båtfolk. Her på sørlandskysten har det vært veldig stille på VHF 'n. Har rista litt i røret av og til for å finne ut om den virker eller ikke. De har i allefall ikke blitt overarbeidet på Farsund Radio i sommer. Det har vært mer å høre på Lyngby og Stocholm Radio. Det virker heller ikke som om det er mye trafikk båt til båt i dette området. Er mobilen blitt normal kommunikasjonskanal mens VHF'n kun blir brukt i nød. Mens vi er inne på nød. Kystradiostasjonen har selvfølgelig kjempet mot planene om nedleggelse og sammenslåing til færre kyststasjoner. Ett av argumentene har vært at har vi lokale kyststasjoner så har vi lokalkjente radio operatører. Men med hånda på hjerte så kan vel vi ikke forlange eller forvente at en som f.eks sitter ute på Farsund Radio skal være lokalkjent i skjærgården i Arendal. Det må vel ikke avlegges kjentmannsprøve for å få jobben som telegrafist. Eller er det et av kravene? Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 8.November.2002 Link til dette innlegget Svart 8.November.2002 Hei Enten det gjelder sertifikat på bil, amatørradio eller teori i forb. med skole, vil en alltid føle at en skal lære mye som en ikke har behov/trenger. (Ofte vises det til dette med batteri, men batteri er noe av det viktigste en har ombord i en båt, så jeg skjønner ikke helt at den saken skal være så ille) Det er ikke noe uoverkommelig i å få tatt VHF-sertifikatet idag, men en må ha lest gjennom pensumheftet for å ha en realistisk mulighet til å klare det. Når det gjelder bruk av kanal 16, har også jeg fått mange tilbakemeldinger om at det er så "stille" at mange lurer på om utstyret virker. Men det er jo mulig at i enkelte områder og kanskje er det utstyr i bruk hvor operatøren ikke har VHF-sertifikat hvor en kan oppleve en feil bruk og misbruk av kanaler. Langs kystene i Skandinavia har en vært forskånet mot noe stor misbruk av VHF-kanaler og vi har et system som fungerer utmerket, dette er imidlertid ikke noen selvfølge, og dersom en ser på de land som har åpnet for "friflyt" av VHF-utstyr øker misbruket, og tiltroen til systemet synker dramatisk og en er over på et Walkie Talkie nivå. Jeg er fortsatt for en sertifisering når det gjelder Maritim VHF, men er enig i at dette må gjøres så enkelt, billig og tilgjengelig at alle som ønsker denne type utstyr ombord skal ha muligheter for å anskaffe dette, jeg mener at vi her er begynt å se en klar bedring i forhold til tidligere Stort sett alle operatører på Norske kystradiostasjoner har vært der i 20år eller mer, og i tillegg til en viss geografisk opplæring, har en tilegnet seg mye iløpet av disse årene. Når en nå snart skal til med nyrekruttering vil "kjentmannsprøve" bli obligatorisk. Dette i forbindelse med innføring av et eget sertifikat for de som jobber på kystradio såkalt CSOC-sertifikat, men det sier seg selv at dess større områder en får å overvåke dess tynnere blir denne opplæringen. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Leifen Svart 9.November.2002 Link til dette innlegget Svart 9.November.2002 Hei folkens Her var det mye "synsing" om VHF bruk og ikke bruk opplæring mm. Hvis Jan ikke ble drillet i nødprosedyrer, opkalling båt-båt , båt-kyststasjon bruk av kanal 16 osv, når han tok VHF sertifikat for ca 17 år siden har han "sovnet" i timene, hatt gal bok eller en instruktør som ikke visste hva han holdt på med. Jeg tok selv VHF sertifikatet for 17 år siden og pensum skal være likt for hele landet, der gikk vi nøye inn på bruk av VHF, oppkalling, bruk ( ikke bruk) av kanal 16 mm. Når det gjelder "stillhet" på kanal 16 så er det nettopp det det skal være, oppkall lystbåter i mellom skal foregå på L kanaler, L- 1 = kallekanaler,oppkall på kyststasjon skal skje på arb kanaler, det er i utgangspuktet kun NØD, HASTER og TRYGGING samt oppkall fra kyststasjon som skal foregå på kanal 16. Når dett er sagt er det en rekke personer som selger båter med VHF ombord til personer uten VHF sertifikat og dermed også uten lisens, det er FORBUDT !!!! Det er forøvrig kommet helt nytt pensum på VHF som er veldig bra. Skip o hoi Hilsen Leifen :nono: Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 11.November.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2002 Jo_Eirik: HeiEnten det gjelder sertifikat på bil, amatørradio eller teori i forb. med skole, vil en alltid føle at en skal lære mye som en ikke har behov/trenger. (Ofte vises det til dette med batteri, men batteri er noe av det viktigste en har ombord i en båt, så jeg skjønner ikke helt at den saken skal være så ille) Det er ikke noe uoverkommelig i å få tatt VHF-sertifikatet idag, men en må ha lest gjennom pensumheftet for å ha en realistisk mulighet til å klare det. Ser at du er bosatt i Florø. Bildet jeg tegner av "Situasjonen på VHF" mener jeg er nokså typisk for Oslo-fjorden innenfor Færder i weekend og i fellesferien. At det er langt stillere, og tildels mere "god skikk og bruk", når man kommer ned på Sørlands- eller Svenskekysten har jeg også erfart. Jeg vil tro at om du konfererer de hyggelige menneskene på Tjøme Radio vil du nok få høre at det til tider er mye "ukultur" på kanal 16. For den saks skyld har jeg kun en eneste gang på en 16 - 17 år hørt at Tjøme Radio har gitt en form for "irettesettelse" på VHF. Det gjaldt en som ba om assistanse fra en "illegal VHF" da han forsøkte seg med et fiktivt kallesignal. Mitt ærende er ikke at det skal bli "lett å få seg VHF-sertifikat", men at opplæringen langt klarere må fokusere og konsentrere seg om det som er vesentlig for å oppnå riktig bruk av VHF. Man må gjerne være strengere til eksamen, i den forstand at slike ting som oppkallingsprosedyrer, hvordan man kan og skal bruke VHF, må kunnes til punkt og prikke. Det kan være mangt og meget som er viktig å kunne ombord i en båt som ikke hører hjemme i et VHF pensum. Man bør ikke ta ting med "fordi det er mer eller mindre viktig ombord i båt". Det er ikke å behandle sitt publikum voksent. Den slags fakter er, slik jeg ser det, en overlevning fra "Telenor og Televerkets Monopol og Imperiums-dager". Det bør være et mål for oss alle at VHF-kulturen blir bedre. Og hvis "Sjøassistanse & Kystradioen" vender sitt døve øre til i slike spørsmål så "...don't blame your customers for not listening..". Det er lytteplikt på kanal 16. Å lytte vil si å konsentrere seg om hva som blir sagt på kanalen slik at det oppfattes. Hvis tendensen til skvalder og anarki ikke gjøres noe med, så slutter jeg å lytte på kanal 16 under gang. Jeg har en båt å føre, jeg har sikkerhet å i vareta i forhold til folk ombord og andre i båt nær meg. VHF skal vel ikke komme i veien for dette? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 11.November.2002 Link til dette innlegget Svart 11.November.2002 Dette var sjeldent godt skrevet Jan. Jeg er så enig så enig. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 16.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2003 Har endelig fått ....innen til å interesere seg for det fantastiske båtlivet, og hun har fått det for seg at hun skal ta begrenset radiotelegrafisertifikat (VHF sertifikat) Hun har vært i kontakt med Telenor for å få tak i pensumhefte, men ikke fått noe respons. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i dette pensumheftet? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 16.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2003 Du får det på nautisk forlag i Oslo. mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2003 Heftet leveres fra Læremiddelforlaget. Du kan bestille det på nettet og får det i posten etter et par dager. http://www.lmf.no/ Dette heftet er "gullgjevt" sammenlignet med de prosedyrelefsene vi hadde for noen få år siden. Lykke til med lesingen og sertifikatet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.