TMe Startet 16.November.2003 Link til dette innlegget Startet 16.November.2003 Jeg kom tilfeldig over denne omtalen av Poseidon: POSEIDON ex SØR POSEIDON ex POSEIDON Levert som bygg 57 fra H.C. Christensens Staalskibsværft i Marstal i 1954 for Københavns Lodseri i 1954. Konstruktør var Jacob Westergaard. ”Poseidon” tjente fra 1954 til 1976 som loskrysser og losstasjon, med inntil 4 loser boende om bord. På 70-tallet ble ”Poseidon” mindre brukt og til slutt bare om vinteren ved isproblemer ved behov for assistanse eller frakt. I 1976 ble fartøyet kjøpt av Christoffer Sørensen i Stavanger som besørget sertifisering ihht norske regler og solgte farøtyet videre til Sverre Eike. I Norge måtte båten ta navnet ”Sør Poseidon” for å unngå forveksling med et annet fartøy. Sverre Eike benyttet båten som hjelpefartøy ved plattformbygging ved Stord og Stavanger til sleping, passasjertrafikk, dykkertjeneste og generell assistanse. Utleid til Hans Egil Krane i Bodø i 1981 og brukt som slepe- og hjelpefartøy for Statens Havnevesen på kysten av Nordland og Troms. Solgt til Harald Grønnesby, Sandvollan, i 1983 og brukt til bl.a. oljevernberedskap. Båten ble solgt igjen i 1985 til det nyopprettede Båtservice AS i Orkanger. I denne perioden var ”Sør Poseidon” i drift med sleping og personelltransport og noe sightseeing og havfisketurer. Oppdragene svarte ikke til forventningene og i 1991 videresolgt til Partsrederiet Poseidon ANS i ledd i en refinansiering. Fikk også tilbake sitt opprinnelige navn da det andre fartøyet var blitt kondemnert. I 1992 ble ”Poseidon” solgt til Jan Welde i Stavanger. Som ny var ”Poseidon” utstyrt med radar VHF og var Skandinavias mest moderne losbåt. Skroget er isforsterket og alle utsatte sammenføyninger er klinket. Overbygget er mest i aluminium og ståldekket er forsynt med slitedekk i furu. I 1997 ble den opprinnelige tosylinder 140 Hk Vølund skiftet ut med en 375 Hk Wichmann. Fartøyet har bare gjennomgått mindre ombygninger. Fartøyet restaureres i den utforming det hadde da det gikk ut av regulær tjeneste i 1991. ”Poseidon” holdes sertifisert og er i jevnlig drift. Benyttes i en kombinasjon av lystbåt, kulturformidling, praksisturer for maritim opplæring og noe sleping og passasjerfart. Etter oppfordring fra Poseidon himself vil jeg legge til at Wichmann maskineriet ikke ble innmontert i 97, men tvertimot 20 år tidligere i 77. Maskinerier er produsert i 1965 og brukt ombord i en tråler i 11 år før den havnet ombord i Poseidon. Dette sin årsak i at tråleren krevde mer motorkraft. Her er linken der jeg fant overnevnte info: http://www.norsk-fartoyvern.no/ For de som er interessert i gamle fartøyer er her mye interessant lesning Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Dette synes eg at du må supplere Poseidon, du har vel den mest spesielle båten av de som bruker dette forumet Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Etter oppfordring fra Poseidon har jeg oppdatert første innlegg. Wichmann maskineriet ble innmontert i 77 og ikke 97 som der står skrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Takk for oppmerksomheten! Det er virkelig en artig opplevelse å bli viet en egen "tråd" på baatplassen, det kan jo som dere er inne på ha sin årsak i at båten avviker litt fra vanlig dusinvare og A4 - men det gjør også eieren, så det er kanskje derfor jeg trives så godt sammen med denne dampen Når det gjelder supplering, så vet jeg ikke helt hva dere måtte være ute etter? Jeg har jo etterhvert samlet en god del materiell om denne båten, det er en svært viktig del av fartøyvernet å sørge for at den historiske dokumentasjonen tas vel vare på og systematiseres. Derfor har jeg vært i kontakt med det som finnes av danske museer og sjøfartsorganisasjoner for å samle mest mulig om opprinnelsen og de 22 årene den tjenestegjorde som losbåt i København og Øresund. Der har jeg både bilder, avisutklipp og en omfattende brevveksling med en pensjonert los som hadde sitt arbeid ombord så lenge den hørte hjemme i København. Jeg har også god dokumentasjon på den første eierperioden i Stavanger. Tilfeldighetene vil faktisk at den første eieren i Norge og jeg nå har båtplasser med få meters avstand. Vi har jevnlig kontakt og han har vært flink til å fortelle om ting som skjedde ombord i hans tid. Derfra har jeg også dekksdagbøker og masse kvitteringer og korrespondanse. Perioden i Nord-Norge er dårlig dekket, der har jeg bare det som jeg er blitt fortalt - og det er litt for tynt som dokumentasjon betraktet. Så hvis noen av baatplassens medlemmer kjenner til "Sør Poseidon" i Nord-Norge så vil jeg være svært takknemlig! Det samme gjelder forsåvidt perioden i Nord-Trøndelag, den var ikke så lang - men er syltynn i min historiebok. Den neste perioden var de som jeg kjøpte båten av, de hadde hatt den i ca 7 år - og der har jeg fått ganske meget av historisk verdi. Og nå har altså jeg hatt den i bortimot 12 år - det er bare de danske losene som har hatt båten lengre enn meg . . . . - - - - Mitt håp er at jeg i løpet av vinteren skal få laget en ordentlig hjemmeside for Poseidon - og for noen av de andre aktivitetene jeg holder på med. Da tenker jeg både på de forskjellige maritime kursene, på arbeidet med andre verneverdige skip som "Gamle Salten", "Rogaland", litt "Riskafjord II", litt veteranbil, osv, osv, osv, osv . . . . Materiell har jeg iallefall nok av, det er mest snakk om å lære seg hvordan man lager hjemmesider - og så gå igang med å få arbeidet gjort - - - - Men som sagt; har dere interesse av å vite mer om Poseidon så spør! Jeg skal med den største glede forsøke å besvare ethvert spørsmål som måtte dukke opp! mvh Jan & Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jonny Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Hei* Hvilken farge er Poseidon? Hver gang der går en slepebåt forbi her, lurer jeg på om det er Deg Jan. Jeg bor nemlig på "Austra siå", 6 km sørforbi Kopervik, og har fri utsikt mot sundet her. Jeg ser rett over mot Bokn, Ognøy og Kårstø. Du har ikke et bilde av båten Du kan legge ut? Og en ting til, ikke at jeg har noe med det, men.......Er Poseidon Din arbeidsplass til vanlig? Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Mitt håp er at jeg i løpet av vinteren skal få laget en ordentlig hjemmeside for Poseidon - og for noen av de andre aktivitetene jeg holder på med. Da tenker jeg både på de forskjellige maritime kursene, på arbeidet med andre verneverdige skip som "Gamle Salten", "Rogaland", litt "Riskafjord II", litt veteranbil, osv, osv, osv, osv . . . . Materiell har jeg iallefall nok av, det er mest snakk om å lære seg hvordan man lager hjemmesider - og så gå igang med å få arbeidet gjort Litt off topic, men allikevel et lite tips. Prøv Microsoft Frontpage (kommer nå i ny forbedret 2003-utgave) i stedet for en ren html-generator. Plukk ut en passende mal, og vær litt strukturert i måten du utvikler den på og hvilken struktur du bruker på sidene. Du vil få et utmerket resultat, og kan bruke det aller meste av tiden på innholdet, ikke tekniske problemstillinger. Hjemmesiden til Hannah II er laget på denne måten. (Ja, jeg vet mange dømmer Frontpage nord og ned, men det er et veldig godt verktøy for den som ikke ønsker å grave seg ned i html-programmering, så får en heller leve med enkelte begrensinger) Jeg kan også anbefale et godt webhotell (som støtter Frontpage) og som ikke koster all verden. Veldig raske linjer, nesten ikke nedetid, og til en knapp 100-lapp i mnd. inkl. mva. Både trudelutt.com og hannah2.net ligger der. Ta kontakt på IM hvis du etter hvert ønsker flere innspill. Vi ser fram til en flott hjemmeside. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Lars H. Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Du har ikke et bilde av båten Du kan legge ut?Hei.. Hadde et bilde liggende på hjemmesidene til Norsk Oljepionerklubb der jeg er medlem og webmaster. Bildet er fra en fisketur med medlemmene i 2001. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jonny Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Hei ja Lars* Tusen takk skal Du ha. Å jøss å jøss for en fin båt, med aldeles nydelige linjer. Den hekken der er så fin, at nesten enhver kvinne burde blitt missunelig..... Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Prøv Microsoft Frontpage (kommer nå i ny forbedret 2003-utgave) i stedet for en ren html-generator.Frontpage er sikkert ok det, men son min meiner at eit anna program er betre.... Om du venter i ein 6-7 år kan han sikkert hjelpa med design av heimeside . Dreamweaver liknar frontpage, men genererer reinare html-kode. Gratis prøveversjon av Dreamweaver kan lastast ned her . Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Dreamweaver liknar frontpage, men genererer reinare html-kode. Gratis prøveversjon...Ja, han har langt på vei skjønt det, han sønnen din. Men ønsker man renest mulig kode, er det ingenting som slår ei side som er skrevet i Notepad og kontrollert i en HTML validator. Men da må man ha tiden og interessen for å lære seg HTML først. Notepad kan gratis tas i bruk ved å starte den fra startmenyen i Windows. MVH Batdilla Som alltid har jobbet i Notepad Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 ... ha tiden og interessen for å lære seg HTML først...Det er ingen tvil om at du har rett, men som du antyder, det vil ta ei stund før ein kjem i gang om ein skal handkoda ein nettstad. Hadde eg vore 16 år i dag, hadde eg sikkert lært meg HTML. Meiner du skilnaden på handkoda HTML og kode generert av Dreamweaver er stor? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 ...Meiner du skilnaden på handkoda HTML og kode generert av Dreamweaver er stor?Dreamweaver er vel noe av det beste som finnes av editorer. Det er lenge siden jeg så på Dreamweaver. Men sist jeg tittet på de ulike editorene, var felles for alle at de la på ekstra kode som rett og slett ikke er nødvendig. Små ekstra fnutter her og der. Ingen stor sak for de fleste. Men har man f.eks. et nettsted som har veldig stor trafikk, teller hver eneste bit man klarerer å redusere de ulike filene. Modem brukere setter også pris på slik. En annen ting jeg merket meg siste jeg så på editorer, er at det var ikke bestandig den samme siden så lik ut i de forskjellige Internet browserne som finnes. Men til vanlig bruk er nok en slik editor mer enn bra nok. Som kommentert tidligere, det viktigste for en vanlig bruker er å komme igang fortest mulig og heller bruke tiden på innehold, istedenfor å begynne å pløye seg ned i HTML kode. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Dreamweaver er vel noe av det beste som finnes av editorer. Det er lenge siden jeg så på Dreamweaver. Men sist jeg tittet på de ulike editorene, var felles for alle at de la på ekstra kode som rett og slett ikke er nødvendig.Det var ikke meningen å dra i gang en større diskusjon om verktøy. Men jeg vet jo at det er mange dyktige programmerere her på Baatplassen, så det var kanskje ikke annet og vente. Ja, alle disse kodegeneratorene generer mye ekstra kode. Dreamweaver skal være noe av det beste, Frontpage mener mange er noe av det værste. Men spiller det så stor rolle? Jeg har ennå ikke sett på html-kodingen på nettstedet mitt, og har heller ingen umiddelbare planer om det. Kanskje innebærer kodingen mer nedlastingstid, men jeg velger å tro at bildene krever mer - mye mer. Og så innbiller jeg meg at mange etter hvert har brukbar hastighet på linjen sin? Det viktigste må jo allikevel være innholdet, og med Frontpage kommer alle raskt igang - perfekt for den utålmodige med lite tid. Mvh KOB som sikkert oppgraderer til Frontpage 2003 etter hvert, selv om 2002-versjonen er mer enn nok for meg (det blir nesten som 3-fot syken...) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Lars-Inge Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Problemet med Frontpage, Dreamveawer og andre lignende programmer er vel stort sett at de ikke slavisk følger w3c-standarden. I praksis vil dette si at en side laget i Frontpage fungerer alldeles utmerket med Internet Explorer (skulle bare mangle), men kanskje ikke like bra på Opera eller Netscape...for ikke å snakke om oss som til tider surfer med Linux... Normalt sett ikke veldig problematisk, men irriterende for besøkende som ikke kan lese sidene slik du hadde tenkt det...blir ofte krøll med plassering av elementer (bilder, tabeller ol.) og slikt. Også er det også slik at både Dreamveawer og FrontPage kan vise deg ren kode også...da kan du redigere litt etter behov og eget forgodtbefinnende. Mitt tips til de som ikke ønsker å lære seg html er å kjøpe Dreamveawer, den er veldig bra og takler det meste. du kan blant annet stille den inn slik at den bare tillater elementer som fungerer i alle nettlesere og evt. kjører kontroll på koden din hvis du skriver direkte. mvh Lars-Inge ...kanskje den egentlig burde vært en annen plass...det får våge seg... Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
oleandreas Svart 25.November.2003 Link til dette innlegget Svart 25.November.2003 dreamweaver og frontpage er generatorer, hvorav dreamweaver er den desidert beste. At det er generatorer, ikke editorer, vil si at de produserer koden for deg, det er altså ikke et program du skriver koden i. En editor f.eks notisblokk(notepad), homesite, HTMLkit osv er programmer som brukes for å jobbe med kode i, det finnes ferdige kodesnutter i f.eks javascripts ferdig i programmene, men hovedsaken er at du skriver koden selv. Notisblokk er greit nok, det er et enklelt lite program man kan skrive tekst i, men jeg foretrekker å jobbe i f.eks HTMLkit (som er gratis), homesite (som koster et par lapper) er greit nok, men jeg gidder ikke betale for det. Med HTMLkit har for flere fordeler som hurtigtaster, strukturering av kode, farging av f.eks phpkode, csskode osv. HTML et ikke noe programeringsspråk, det er heller ikke noe scriptespråk. Det er et markeringspråk. Et markeringspråk brukes da logisk nok til å markere ting. f.eks: <b>denne teksten er fet</b> man skriver sidens innhold inni tagger (eks: <b>) slik at internet eksplorer/opera/mozilla forstår hvordan teksten skal vises. Koden må skrives korrekt, men det er ikke vanskelig. Med litt iver klarer du å lære deg basic på 4-5 timer (like mye tid som du bruker for å sette deg inn i frontpage). Dette er f.eks et fint sted å begynne: http://www.w3schools.com/ , men det er på engelsk. begynn med HTML, og se på CSS etterhvert. Det er ikke vanskelig, og resultatet blir UTROLIG mye bedre enn med frontpage. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 KBV 001 döptes till Poseidon Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.