SF Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 (redigert) Det var da en merkelig måte å oppgi priser på ? Det har ingenting med måten en oppgir pris på men måten Steyr motorene er konstruert. Steyr har ingen felles insprøytningspumpe men 4 uavhengige. En pumpe pr sylinder. Pumpe og dyse er en komponent. Derav navnet pumpedyse. Tenkte ikke på dette selv når jeg innhentet priser. En pumpedyse på en Steyr er svært mye mer en en innsprøytnings dyse på en Volvo og en Yanmar. Skal du sammenligne så er det mest korrekte som beskrevet av Ingar over. Redigert 13.Mars.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Slagskibet Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Og den pumpa byttes ved bytte av dyse da ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Godt spørsmål, selv om jeg har Steyr selv så vet jeg ikke, men antar at du kan skifte dysespiss på disse som på andre. Jeg skal sjekke. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
olpi Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 (redigert) Ja, det er jo særdeles viktig at man sammenlikner likt, og ikke epler og bananer Yanmar har ikke og har ikke hatt noe slikt byttesystem. Det har mest sannsynlig med etterspørsel å gjøre Redigert 13.Mars.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Prisen på deler er etter min meining berre halve sanninga. Leveringstid er og meget viktig. Det er ikke særlig kjekt å ligge halve ferien å vente på ein liten del som skal komme frå feks. Belgia. Har inntrykk av at det meste av motordeler til båtmotorer er lagra i Belgia. Ikke slik å forstå at prisen ikke er vesentelig men, men. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Da er tabellen komplett. Min konklusjon er at deleprisene til Volvo og Steyr ligger på omtrent samme nivå, mens Yanmar's deler er tildels svært mye dyrere. Dette er vel i tråd med andre japanske produkter, biler, påhengsmotorer, motorsykler etc. Når det gjelder nye eller byttedeler så er det ikke mulig å få en direkte sammenligning, gitt at Volvo kun selger bytte, mens de andre kun selger nye. En byttedel har vel samme garanti som en ny? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 (redigert) noe som skulle vara kul o vete er vad koster motsvarande piratdeler om det finns........... ingen diskusjon om för o emot piratdeler........det kan var o en bestämma sig för själv...........men bare som en jämförelse mot orginaldelerne! ser att Steyer 164 oljefilter er samme som sitter i Audi / Passats tdi motorer............65-70 kr til min VP MD31A har samme filter som Volvo 240........ Redigert 13.Mars.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Cirkeline Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 (redigert) Yanmars nye motorserie er BMW sin CR serie med mariniseringshjelp fra Yanmar. Muligens at dyser etc er det samme som på bilvarianten? Ja muligens oljefilter også passer? Der saltes jo veldig mye på veiene i Tyskland så kanskje de har orginal BMW sink?? Cirkeline Redigert 13.Mars.2007 av Cirkeline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 (redigert) Da er tabellen komplett.Min konklusjon er at deleprisene til Volvo og Steyr ligger på omtrent samme nivå, mens Yanmar's deler er tildels svært mye dyrere. Dette er vel i tråd med andre japanske produkter, biler, påhengsmotorer, motorsykler etc. Når det gjelder nye eller byttedeler så er det ikke mulig å få en direkte sammenligning, gitt at Volvo kun selger bytte, mens de andre kun selger nye. En byttedel har vel samme garanti som en ny? Vet ikke hvordan VP gjør m.h.t byttedel, men hvis det er en overhalt brukt del så blir det ikke samme som å sammenlikne med en ny del. Kan imidlertid se ny ut pga ny lakk da . Normalt vil også en overhalt del ikke ha 5 års reklamsjonrett, men 2 år såvidt meg bekjent. Sammenlikningen av slitedeler (forbruk) er av stor interesse. Å sammnelikne større komponenter som varmveksler etc som normalt har meget lang levettid er kun av akademisk interesse etter mitt skjønn. Klart det kan skje at slike ting også ryker, men det er jo også ofte pga at f.eks brukeren har gjort noe feil. I min Scand 27 m TAMD 40B motor var f,eks varemveksleren skiftet pga av eier ikke hadde vinterkonservert slik man skal. Hvis man skifter sink, ikke har unormal tæring eller gjør slike brukerfeil så skal normalt slike deler vare i veldig mange år. Min første Yanmar hadde iflg eier jeg kjøpte av (han kjøpte den ny) gått ca 3500 timer. Ingenting annet enn forbruksdler som filter, impeller, kilerem, olje etc var byttet på den. Den var fra -88 og motoren så omtrent ut som ny. Ingen korrosjon e.l. som jeg kunne oppdage. Redigert 13.Mars.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Skal jeg ødelegge rangeringen med litt tilleggsinformasjon og litt eldre maskiner... Detroit diesel (ut av produksjon): Dyse - NOK 651 Oljefilter - NOK 82 Diesel grovfilter - NOK 53 Diesel finfilter - NOK 47 Turbo - NOK 3500-4000 Det morsomme med disse maskinene er at så lenge en snakker 53, 71 og 92 Serier, så er det samme delene enten det er en to sylindret eller en V16 maskin... noe som har en positiv innvirkning på delene. Jeg trives godt med disse gamle jernklumpene mine ... og enda bedre har jeg det når en sammeligner deleprisene med andre maskiner... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Divemaster Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Ingar ... Er det ikke 3 part leveranse for impellerene da ?? ... Jabsco pumper muligens... og da er det vel ikke Volvo, Steyr eller Yanmar som styrer prisene på disse. Muligens hvis en kjøper en impeller fra motorleverandør ... men så lenge du har type/serienummeret til pumpen, så vil vel Jabsco levere impeller til en rimeligere penge.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ingar Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Hvis man skifter sinkSom opplyst finnes det ingen anoder på en Volvo D3.Jeg har en VP motor med varmevekslerregister som har korrodert istykker. Kjøpte en brukt v.veksler som var endel år nyere. Lekker den også... Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Ingar, stikk innom Øyvind på Sangvik Service AS. Han er "radiatormann" med mye erfaring på v.vekslere. Muligens han kan hjelpe? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Ingen ved sine fulle fem kjøper vel en ny komplett Yanmar varmeveksler til 44000 spenn ? Man reparerer vel rørinnsatsen, eller i verste fall bytter rørinnsats og /eller endedeksler først. Man kjøper vel heller ikke en flettende ny turbo fra Yanmar Norge til 34000.- ? Man kjøper seg en IHI bytteturbo fra et turboverksted til en brøkdel av prisen. Forbruksdeler som impeller, oljefilter, dieselfilter, sink etc. kjøper jeg fra US til en brøkdel av prisen. Sink til 1-2$ pr.stk. Et oljefiltersett til mitt beist av en Yanmar koster ca. 1400.- i Norge. Sist ladning jeg fikk fra US betalte jeg 25$ altså ca. 150.-for et sett. Ca 75.- er egentlig passe pris pr stk for orginalfilter. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Som opplyst finnes det ingen anoder på en Volvo D3.Jeg har en VP motor med varmevekslerregister som har korrodert istykker. Kjøpte en brukt v.veksler som var endel år nyere. Lekker den også... Det var heller ingen sink på min 55 HK og heller ikke på min nåværende motor. Yanmar bruker vel også en aluminium/bronselegering i godset? Vet ikke om det er mer motstandsduktig mot "normal tæring". Unormal tæring pga strøm e.l. vil jo uansett bli "katastrofe" etter hvert . Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Tja, det er mange måter å gjøre en sammenligning på. Derfor spurte jeg også i første innlegg om noen hadde kommentarer til testen. Skulle man tatt med skifte av enkelte deler, reparasjon, piratdeler, pris i USA etc. ville det blitt litt av en jobb. Men de som mener dette er nødvendig kan jo lage en slik test... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Ingen ved sine fulle fem kjøper vel en ny komplett Yanmar varmeveksler til 44000 spenn ?Man reparerer vel rørinnsatsen, eller i verste fall bytter rørinnsats og /eller endedeksler først. Man kjøper vel heller ikke en flettende ny turbo fra Yanmar Norge til 34000.- ? Man kjøper seg en IHI bytteturbo fra et turboverksted til en brøkdel av prisen. ........... Nettopp! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Tja, det er mange måter å gjøre en sammenligning på. Derfor spurte jeg også i første innlegg om noen hadde kommentarer til testen. Skulle man tatt med skifte av enkelte deler, reparasjon, piratdeler, pris i USA etc. ville det blitt litt av en jobb. Men de som mener dette er nødvendig kan jo lage en slik test... nej ikke pris i USA eller langtbortistan........ över gata i Norge på Mekonomen eller motsv..........man behöver ju ikke kjöpe blåhvite filter med VP på, ner samme filter fra kända oljefilterlevernatörer koster 1/3-del Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Hva skjer om man har kjøpt filter over gata og motoren havarerer? Tror de fleste som kjøper nye motorer holder seg til originalt filter. Olje også for den saks skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 snakker vi bare nye motorer då er vel det bare filter o ev anoder som er av intresse.......... varmeväxler turbo etc måtte ju gå på garanti eller ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Tror de fleste som kjøper nye motorer holder seg til originalt filter. Olje også for den saks skyld. Og frostvæske. Hvorfor gamble ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Etter det KAD42 havariet jeg har omtalt var det iallfall fokus på om det var benyttet "originalt" filter og olje... Noe eieren kunne bevise siden han alltid hadde kjøpt dette på verkstedet som reparerte motoren. Uten at det hjalp noe. Men hadde det vært handlet på Biltema/Mekonomen ville nok feilens årsak raskt ha blitt lokalisert.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Mars.2007 Del på Facebook Svart 14.Mars.2007 Hva skjer om man har kjøpt filter over gata og motoren havarerer? Filter over gata er vel en litt ullen betegnelse. Fra Biltema på den ene siden, til LEKANG Maskin på Hølen, som er overeksperter på filtre, og kun driver med dette.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Morea Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 jeg skulle igår handle et dieselfilter til en Yanmar 4BY180. Overraskelsen var stor når jeg fikk høre prisen.... 750,- Dette må være ny rekord!! For ordens skyld, nei det var ikke hele filteret med hus, det var kun et spin on filter element. Sitér dette innlegget Link to post
Kaien40 Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Ser i RESERVDELAR & TILLBEHÖR 2008 at Bränslefilter 3588199 koster 2096:- til D4 og D6. Kan dette stemme? Paul Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.