Jump to content

Delepriser diesel, en sammenligning


Ingar

Recommended Posts

Det var da en merkelig måte å oppgi priser på ?

 

 

Det har ingenting med måten en oppgir pris på men måten Steyr motorene er konstruert. Steyr har ingen felles insprøytningspumpe men 4 uavhengige. En pumpe pr sylinder. Pumpe og dyse er en komponent. Derav navnet pumpedyse.

 

Tenkte ikke på dette selv når jeg innhentet priser.

 

En pumpedyse på en Steyr er svært mye mer en en innsprøytnings dyse på en Volvo og en Yanmar. Skal du sammenligne så er det mest korrekte som beskrevet av Ingar over.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Prisen på deler er etter min meining berre halve sanninga. Leveringstid er og meget viktig. Det er ikke særlig kjekt å ligge halve ferien å vente på ein liten del som skal komme frå feks. Belgia. Har inntrykk av at det meste av motordeler til båtmotorer er lagra i Belgia. Ikke slik å forstå at prisen ikke er vesentelig men, men.

Link to post
Share on other sites

Da er tabellen komplett.

Min konklusjon er at deleprisene til Volvo og Steyr ligger på omtrent samme nivå, mens Yanmar's deler er tildels svært mye dyrere.

Dette er vel i tråd med andre japanske produkter, biler, påhengsmotorer, motorsykler etc.

 

Når det gjelder nye eller byttedeler så er det ikke mulig å få en direkte sammenligning, gitt at Volvo kun selger bytte, mens de andre kun selger nye.

En byttedel har vel samme garanti som en ny?

Link to post
Share on other sites

noe som skulle vara kul o vete er vad koster motsvarande piratdeler om det finns...........

 

ingen diskusjon om för o emot piratdeler........det kan var o en bestämma sig för själv...........men bare som en jämförelse mot orginaldelerne!

 

 

ser att Steyer 164 oljefilter er samme som sitter i Audi / Passats tdi motorer............65-70 kr

 

til min VP MD31A har samme filter som Volvo 240........ :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Yanmars nye motorserie er BMW sin CR serie med mariniseringshjelp fra Yanmar. Muligens at dyser etc er det samme som på bilvarianten?

Ja muligens oljefilter også passer? :rolleyes:

 

Der saltes jo veldig mye på veiene i Tyskland så kanskje de har orginal BMW sink?? :wink:

 

 

Cirkeline

Redigert av Cirkeline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er tabellen komplett.

Min konklusjon er at deleprisene til Volvo og Steyr ligger på omtrent samme nivå, mens Yanmar's deler er tildels svært mye dyrere.

Dette er vel i tråd med andre japanske produkter, biler, påhengsmotorer, motorsykler etc.

 

Når det gjelder nye eller byttedeler så er det ikke mulig å få en direkte sammenligning, gitt at Volvo kun selger bytte, mens de andre kun selger nye.

En byttedel har vel samme garanti som en ny?

 

Vet ikke hvordan VP gjør m.h.t byttedel, men hvis det er en overhalt brukt del så blir det ikke samme som å sammenlikne med en ny del. Kan imidlertid se ny ut pga ny lakk da :rolleyes: . Normalt vil også en overhalt del ikke ha 5 års reklamsjonrett, men 2 år såvidt meg bekjent.

 

Sammenlikningen av slitedeler (forbruk) er av stor interesse. Å sammnelikne større komponenter som varmveksler etc som normalt har meget lang levettid er kun av akademisk interesse etter mitt skjønn. Klart det kan skje at slike ting også ryker, men det er jo også ofte pga at f.eks brukeren har gjort noe feil. I min Scand 27 m TAMD 40B motor var f,eks varemveksleren skiftet pga av eier ikke hadde vinterkonservert slik man skal. Hvis man skifter sink, ikke har unormal tæring eller gjør slike brukerfeil så skal normalt slike deler vare i veldig mange år.

 

Min første Yanmar hadde iflg eier jeg kjøpte av (han kjøpte den ny) gått ca 3500 timer. Ingenting annet enn forbruksdler som filter, impeller, kilerem, olje etc var byttet på den. Den var fra -88 og motoren så omtrent ut som ny. Ingen korrosjon e.l. som jeg kunne oppdage.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal jeg ødelegge rangeringen med litt tilleggsinformasjon og litt eldre maskiner...

 

Detroit diesel (ut av produksjon):

 

Dyse - NOK 651

Oljefilter - NOK 82

Diesel grovfilter - NOK 53

Diesel finfilter - NOK 47

Turbo - NOK 3500-4000

 

Det morsomme med disse maskinene er at så lenge en snakker 53, 71 og 92 Serier, så er det samme delene enten det er en to sylindret eller en V16 maskin... noe som har en positiv innvirkning på delene. Jeg trives godt med disse gamle jernklumpene mine ... og enda bedre har jeg det når en sammeligner deleprisene med andre maskiner...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ingar ...

 

Er det ikke 3 part leveranse for impellerene da ?? ... Jabsco pumper muligens... og da er det vel ikke Volvo, Steyr eller Yanmar som styrer prisene på disse. Muligens hvis en kjøper en impeller fra motorleverandør ... men så lenge du har type/serienummeret til pumpen, så vil vel Jabsco levere impeller til en rimeligere penge..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ingen ved sine fulle fem kjøper vel en ny komplett Yanmar varmeveksler til 44000 spenn ?

Man reparerer vel rørinnsatsen, eller i verste fall bytter rørinnsats og /eller endedeksler først.

Man kjøper vel heller ikke en flettende ny turbo fra Yanmar Norge til 34000.- ?

Man kjøper seg en IHI bytteturbo fra et turboverksted til en brøkdel av prisen.

 

Forbruksdeler som impeller, oljefilter, dieselfilter, sink etc. kjøper jeg fra US til en brøkdel av prisen.

Sink til 1-2$ pr.stk.

Et oljefiltersett til mitt beist av en Yanmar koster ca. 1400.- i Norge. Sist ladning jeg fikk fra US betalte jeg 25$ altså ca. 150.-for et sett.

Ca 75.- er egentlig passe pris pr stk for orginalfilter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Som opplyst finnes det ingen anoder på en Volvo D3.

Jeg har en VP motor med varmevekslerregister som har korrodert istykker. Kjøpte en brukt v.veksler som var endel år nyere.

Lekker den også... :headbang:

 

Det var heller ingen sink på min 55 HK og heller ikke på min nåværende motor. Yanmar bruker vel også en aluminium/bronselegering i godset? Vet ikke om det er mer motstandsduktig mot "normal tæring". Unormal tæring pga strøm e.l. vil jo uansett bli "katastrofe" etter hvert . :confused:

Link to post
Share on other sites

Tja, det er mange måter å gjøre en sammenligning på. Derfor spurte jeg også i første innlegg om noen hadde kommentarer til testen.

 

Skulle man tatt med skifte av enkelte deler, reparasjon, piratdeler, pris i USA etc. ville det blitt litt av en jobb.

Men de som mener dette er nødvendig kan jo lage en slik test... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ingen ved sine fulle fem kjøper vel en ny komplett Yanmar varmeveksler til 44000 spenn ?

Man reparerer vel rørinnsatsen, eller i verste fall bytter rørinnsats og /eller endedeksler først.

Man kjøper vel heller ikke en flettende ny turbo fra Yanmar Norge til 34000.- ?

Man kjøper seg en IHI bytteturbo fra et turboverksted til en brøkdel av prisen.

 

...........

 

Nettopp!

Link to post
Share on other sites

Tja, det er mange måter å gjøre en sammenligning på. Derfor spurte jeg også i første innlegg om noen hadde kommentarer til testen.

 

Skulle man tatt med skifte av enkelte deler, reparasjon, piratdeler, pris i USA etc. ville det blitt litt av en jobb.

Men de som mener dette er nødvendig kan jo lage en slik test... :wink:

 

nej ikke pris i USA eller langtbortistan........

 

över gata i Norge på Mekonomen eller motsv..........man behöver ju ikke kjöpe blåhvite filter med VP på, ner samme filter

fra kända oljefilterlevernatörer koster 1/3-del

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter det KAD42 havariet jeg har omtalt var det iallfall fokus på om det var benyttet "originalt" filter og olje... Noe eieren kunne bevise siden han alltid hadde kjøpt dette på verkstedet som reparerte motoren. Uten at det hjalp noe.

Men hadde det vært handlet på Biltema/Mekonomen ville nok feilens årsak raskt ha blitt lokalisert.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ser i RESERVDELAR & TILLBEHÖR 2008 at Bränslefilter 3588199 koster 2096:- til D4 og D6. Kan dette stemme?

 

Paul

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...