Jump to content

Danmark - Tips og råd

TideRace

Recommended Posts

Jeg forstår på flere tidligere innlegg at mange av dere er godt kjent i danske farvann.

Vi planlegger for første gang denne turen til sommeren og ber derfor om råd og tips

som kan være nyttige underveis som "nybegynnere" på denne siden av Skagerak.

Turen vil gå i kjente farvann ned mot Gøteborg et sted for så å ta over mot

Læsø -> Anholt -> Roskilde Fjord -> Bornholm (?) -> retur -> diverse stopp -> Skagen -> Kristiansand > hjemover.

Dette er grovplanen, så vil planlegging og tilfeldigheter videre styre hvor vi havner underveis.

Vi har 4 uker, så vi kan inkludere mange "stopp".

Jeg har kikket litt i arkivet her på BP og funnet flere tråder som hver for seg tar opp mye interessant,

men dersom noen har tips og råd videre, er jeg takknemlig.

Absolutt alt er av interesse; koselige byer og gode havner, rutetips (seilingsled), greie dagsetapper, steder for dieselpåfylling,

"skikk og bruk" i Dk, et spesielt hyggelig vertshus :cheers: , m.m.

Og omvent; steder vi kan hoppe over, håpløse havner....andre "obs-faktorer" osv.

Alle tidligere erfaringer er nyttige og mottas med takk!

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg anbefaler så sterkt jeg kan at du anskaffer to bøker som vil hjelpe deg svært mye:

1)

Komma's Havnelods 2005-2007, utgitt på Aschehoug forlag, beskriver bl.a. 872 havner, hvoran 502 danske, 161 svenske og 209 tyske.

Denne boka inneholder utrolig mye oppdatert informasjon om havner. Jeg kjøpte den første gang for omlag 15 år siden og har vært en viktig veiviser for meg.

2) Komma's bog om Ankerpladser i Danmark (av Jan Ebert), utgitt på Aschehoug forlag, 2003.

Denne boka har stimulert meg til å kjøre litt utenfor "allfarvei" i Danmark.

Ruta via Læsø og Anholt synes grei. Dere vil aldri glemme Anholt - men forsøk å ankomme dit før fellesferien starter. Anbefaler å sette av 3 dager begge steder.

Videre vil jeg anbefale å gå via Kattegattsenteret i Grenå og videre til den uforglemmelige Samsø. Der er det flere fantastiske havner, jeg anbefaler både Langør og Ballen.

Anbefaler Lillebeltet og 3 dager (minst) i Dyvig på Als. Der kan dere reise til Danfoss Universe - noe av det beste jeg har opplevd i Danmark.

Dere er nå så nær Flensburg i Tyskland at dere gjerne kan ta en tur innom denne historiske byen.

Gå innom Masholm - der kjøper dere varer på eksport (ingen toll eller moms).

Nå kan dere gå inn i indrefileten i Danmark: Smålandshavet - her kan dere være i 4 uker.

Så er det opp mot København - og da må dere gå innom Ven - denne øya er fantastisk.

Veien går videre nordover til Gilleleje - hvor får man bedre fiskemat?

Det er nå 44 nm til Anholt og 45 nm til Falkenberg i Sverige - så dere må velge retning.

Gøteborg blir kanskje neste område - men nå får andre gi flere råd.

Lykke til.

Takker så mye, Roaldbj, - har blant annet i tidligere innlegg lagt merke til at du er godt kjent her nede :wink:

Bøkene du nevner, er de utgitt på Aschehoug forlag i Norge (jeg spør siden de har dansk tittel) ?

Du skulle ikke ha ISBN-nummerne tilgjengelig?

Jeg vil presisere at turen tilbake vil gå langs Danmarks østkyst og opp mot Skagen.

Herfra videre over til Sørlandet hvor hytta venter dersom det er flere feriedager igjen :cool:

Den svenske vestkysten er grundig frekventert mange ganger tidligere,

så der bruker vi ikke mer tid enn til transportetappen nedover denne gangen.

Likeså Sørlandskysten, hvor vi er "lommekjente",

så spørsmålene gjelder altså de danske farvann!

Komma's Havnelods 2005-2007, utgitt på Aschehoug Dansk forlag AS,

ISBN 87-11-26359-8

Kanskje danmarks mest solge maritime bok.

Det er mulig den er oppdatert for 2007 - 2009 (oppdateres for 2-års perioder)

2) Komma's bog om Ankerpladser i Danmark (av Jan Ebert), utgitt på Aschehoug Dansk forlag AS, 2003.

ISBN 87 - 11 - 16270 - 8 (2. utgave, 1. opplag)

Jeg vil også legge til at dere ved de fleste anløpshavner har tilgang til bibliotek med internett.

Videre er Danmark spesielt godt utbygd med sosiale ordninger som svømmebasseng, museer og mye annet.

Men alt dette finner dere beskrevet i Komma's Havnelods.

Hei.

Roaldbj er eksperten på dette for jeg har bare fartet på land i Danmark. Det han skriver om fiskematen i Gilleleje er helt sant, men stopp først i Hornbæk. (rett før du kommer til Gilleleje) En veldig koselig havn, og et utrolig hyggelig sted med masse liv og røre om sommeren. I tillegg en topp sandstrand og flere bedre restauranter og kose seg på.

Før vi fikk oss "bobåt", ferierte vi hver sommer på dette stedet. Reiser ned igjen i sommer, da abstinensene har blitt for store.

Ellers ser det ut som Roaldbj har satt opp en flott reiserute. Min seilerbror har særlig Anholt som favorittmål.

God tur!

Ben Sin

:flag_da::flag_da:

+ Samsø "ballen"

og Tunø

dette er flott plasser. spesielt TUNØ.

http://www.danskehavnelods.dk/

http://www.sejlerens.dk/

http://www.struersejlklub.dk/ (ankerplasser inne i limfjorden.)

Vi skal også nedover til Tunø. så været blir nok supert i år også.

God Tur.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...