heff Startet 8.Mars.2007 Del på Facebook Startet 8.Mars.2007 Heisann folkens vil bare takke for et supert forum!! har fått svar på mye jeg lurer på også ting jeg ikke viste jeg lurte på uansett... Jeg er den stolte eier av en Bonanza 28 men enkelte jeg har snakket med mener denne er særs dårlig i ruskevær og at den har for lite oppdrift i baugen er dette noe jeg må være spes obs på? en ting til jeg lurer på. Hvordan er det å ferdes på sjøen når det lyner? farlig? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Punkt 1 Ta den med ut i ruskevær selv og gjør din egen bedømning. Punkt 2 Har du muligheten til å la vær, gjør det. Men noen ganger kommer været, da får man gå nærmere land. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Trophy Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Har hørt at det skal være noen problemer med båter eldre enn 1983, men tror at det er noe overdrevet. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sigurd Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Hvordan er det å ferdes på sjøen når det lyner? farlig? Ikke noe mere farlig enn å ferdes på landjorda skulle jeg mene. Min erfaring setter ikke noe begrensning for meg i hvertfall... untatt at det samtidig normalt er ufyslig vær og da er jeg som regel godt surra i land uansett. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 10.Mars.2007 Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 Bonanza er slank og smal i vannlinjen, spesielt fremover fra midtskips.Dette medfører at båten er spesielt myk og behagelig mot sjøen, til gjengjeld vil båten styre tilsvarende mye med bølgene. Derfor er det viktig å plassere vekter/last godt bakover i båten. Etter -83 (sånn ca) ble båtene breddet i vannlinjen, dvs. at avtrappingen i kimningen ble fjernet. Dette medførte et noe stivere skrog. Ellers har jeg kjørt min bon. i 20 år istorm og stille, har kost meg med kaffekoppen åkke som. Så lykke til ! Du har en trygg båt med dobbel så tykk bunn som mange nyere båter har idag. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Etter -83 (sånn ca) ble båtene breddet i vannlinjen, dvs. at avtrappingen i kimningen ble fjernet. Dette medførte et noe stivere skrog. Jeg lurer på å bytte båt, og forholdet ønsker/behov/lommebok gjør at Bonanza 28 og Summer Family 27 peker seg ut. Bonanzaen var førstevalget vårt helt til en (sikkert velmenende) båtnabo kom med følgende utbrudd:" de velter jo i medsjø" . Etter å ha lest litt på diverse fora på nett og snakket med andre så sies det at det skal finnes noen "skalker" man kan plastre på for å endre undervannskroget til det bedre, er det denne endringen det vises til her? Videre så jeg i erfaringsdatabasen at Summer Family 27 også har sine luner i medsjø, og nå er jeg ganske så forvirret . Så derfor har jeg tre spørsmål: 1. Er Bonanza 28 fra 1982 eller tidliger "farlig" i medsjø? 2. Eller er det like ubehagelig/"farlig" å gå i medsjø med alle halvplanere, og hvilken bølgestørrelse snakker vi om? 3. Er det bare å glemme begge to og gå for noe helt annet? Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Trophy Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Tror nok at de fleste må være ekstra påpasselig i medsjø så jeg mener du bør velge en av disse båtene og så bli kjent med hvordan den fungerer i litt sjø. De som eier disse båtene er jo rimelig fornøyd ref inlegg 5 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Slagskibet Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 At Bonanza 28 er farlig i medsjø som naboen din påstår må være en ekstrem grov overdrivelse. Alle halvplanere med tverr hekk er en pest og en plage i medsjø og de må nærmest gjetes på roret men bortsertt fra det så opplever ikke jeg disse båtene som farlig i medsjø. Men noen utstyrer ungene med sykkelhjelm i sandkassa og så vi opplever nok sånt forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Halvplanere (med tverr hekk som Slagskipet sier) er nok relativt ustabile i medsjø. Det har mange påpekt. På den annen side, med litt trening lærer du deg til å ta gearingen på forskudd. Omtrent slik som rallykjørerne gjør når de legger inn litt ekstra "motsladd" før en sving. Halvplanere og autopilot i slike situasjoner er en utfordring. Du skal ha en usedvanlig responsiv pilot for å handtere dette. De pilotene jeg har hatt så langt har vært sjanseløse. Min nyeste (Autohelm 6002) har jeg ikke testet i en halvplaner, men ser at det er lagt inn funksjoner her som kan være nyttig ved gearing i medsjø. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjelli Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 At Bonanza 28 er farlig i medsjø som naboen din påstår må være en ekstrem grov overdrivelse. Alle halvplanere med tverr hekk er en pest og en plage i medsjø og de må nærmest gjetes på roret Stemmer det, går selv mye i lag med en Bonanza 28. Den er ustøtig i medsjø, men det er min også, om ikke like mye. Tverr hekk i medsjø, medfører en del jobbing med roret. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 ...Alle halvplanere med tverr hekk er en pest og en plage i medsjø og de må nærmest gjetes på roret men bortsertt fra det så opplever ikke jeg disse båtene som farlig i medsjø... Nå har det seg sånn at vi ved en merkelig inkurie kom over en Skilsø 750 CC ('84 mod) som vi nok kommer til å kjøpe. Kanskje dere (og spesielt Slagskipet som seiler rundt i en ) kunne komme med noen synspunkter og erfaringer med båttypen. Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Slagskibet Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Billigutgaven av Scan 27 er kanskje en passende beskrivelse ? Undervurdert i markedet. Litt rank, følsom for sideveis vekt forflyttning. Grei båt, men husk at hvis det er TMD eller TAMD 30 motor i den så kan du vente deg litt av hvert så prut på prisen. Skilsø 750 med disse motorene averteres fra 280- 330k. Jeg hadde styrt unna de til over 310 ihvertfall såfremt tilstand på motoren ikke kan dokumenteres av selgeren. Men du kan få kjøpe min med ny motor innmontert i 2004, den skal selges pga overgang til annen båt type. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Men du kan få kjøpe min med ny motor innmontert i 2004, den skal selges pga overgang til annen båt type. Kajakk eller skal du konvertere til tekstilcruiser???? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Slagskibet Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Tekstil ?????? Er du spenna gæærn da mann ? Du får aldri,aldri se meg som eier av en lakencruiser det kan du skrive opp !!! Ser ut som det er rett før det blir enighet om Sunseeker Thunderhawk, også kalt Tordentrosten. Litt motorbytte og greier må til men jeg kan jo alltids true Ørnhild til å lage dieselmotor lyder mens den står på land. Sitér dette innlegget Link to post
Rollyen Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai Hei. Et godt hjelpemiddel på disse båtene er å bruke trimflaps aktivt i ruskevær. Vi har kjørt vår Bonanza i allslags vær og det er riktig at de kan være litt utforusigbare i veldig dårlig vær, men ved å justere trimflaps aktivt etter strøm å bølger er ikke dette noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.