Lars H. Startet 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2007 Hei. Har sittet og kikket i en ny bok admiralinnen kjøpt til meg for noen dager siden, "Sveriges Vakre Vestkyst sett fra luften". Og her var det mange steder jeg kjente meg godt igjen. I tekstdelen sto det også mye interessant om Bohuslän. Noe kunne jeg fra før, og noe var nytt for meg. Men hva med dere andre som bruker å dra nedover Bästkusten med båt, kjenner dere historien og stedene? Hva med noen enkle spørsmål? 1. Hva kommer navnet Bohuslän av? a. En kjent møbelkjede b. Den norske middelalderborgen Båhus ved ved Kungälv c. En spesiell type båthus hvor folk også bodde 2. Hvilket län tilhører det? a. Nordre Götaland län b. Søndre Götaland län c. Vestre Götaland län 3. Hva er områdets landskapsdyr? a. Hjort b. Steinkobbe c. Ursau 4. Hvor mange fornminner finnes i Bohuslän? a. 20000 b. 1000 c. 8000 5. Hva er landskapsfisken? a. Sild b. Makrell c. Laks 6. Fra hvor langt tilbake i tid er det funnet spor etter bosetninger? a. 4000 år b. 8000 år c. 10000 år 7. Hva er landskapsblomsten? a. Nøkkeblom b. Løvetann c. Kaprifol 8. Bohuslän var et viktig område for kong Erik 14. i den store nordiske 7-års krigen, når var dette? a. 1525 - 1532 b. 1563 - 1570 c. 1598 - 1605 9. Det finnes mange naturreservater i området, men ingen nasjonalpark. Men en nasjonalparkr er nå foreslått, hvor? a. Koster b. Väderöene c. Tanum hede 10. Hva heter Bohusläns største øy? a. Hisingen b. Tjörn c. Orust Nå, klarte du mange av spørsmålene? Svarene finner du her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
La Digue Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 6 riktige. Holder det til båtførerprøven? Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Wannskrækk Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Mange riktige! Men jeg kjøpte samme flotte bok på mandag, så det er litt juks.. Fin konkurranse LarsH mvh Wannskrækk Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hvor ligger den beryktede "gula humpen" ? noen som kan beskrive hvorfor den oppstår? jeg har hørt den ligger mellom Koster og Tanum, uten at jeg har merket noe til den selv ved forskjellige overfarter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hei. Gule humpen (og det heter Gule, ikke Gula humpen)er et kort men svært åpent område syd for Havstensund og nord for Grebbestad. Her kan sydvesten stå rett inn. Området er grunt, rundt 25m, med skjær utenfor. Fjellet mot land er bratt. Dermed kan en få inn ganske grov og rotet sjø som i tillegg reflekteres fra fjellet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.