Jump to content

Tåkelur


Seiler

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til om det finnes en dupedit man kan koble til signalhornet får å lage lydsignaler i forbindelse med tåke eller annen behov for signalisering.

 

Ser at Icom VHF M601 har en slik funksjon innebygget, men da må jeg kjøpe ny VHF.

 

Det blir noe tafatt å stå på dekk med en tåkelur man må blåse i.

Link to post

Tjaa....tafatt sier du. Kjøpte nylig en slik tåkelur og ble overrasket over effekten. Det skal lite luft til før luren gir en kraftig tone - så kraftig at du får dotter i ørene. En slik manuell sak koster kun 75 kr !!!! ...og bør etter min mening ligge ombord uansett hva du ellers måtte ha i tillegg. Dettte er en anordning som virker uavhengig av tilførsel på strøm, helt vedlikeholdsfri.

 

Så tilbake til "tafatt". Har du noen gang blitt overrasket av havtåke?? Du verden så hjelpeløs en føler seg. Trangen til å blåse i tåkeluren overskygger all annen følelse av tafatthet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Jeg har en elektronisk tåkelur, og den vekker de "døve"

Jeg trykket på den for å teste en gang, og min gamle far satt og slappet av.

han hoppet 1 meter i lufta ifra sittende stilling, og måtte ha omsorg for å få slappet av etterpå.

Slike er påbudt utstyr for båter over 12 meter nede i europa.(tror jeg)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
For båter over 12 meter er det altså påbudt. Men for båter under, er det altså ikke så farlig :confused: Noen ganger stusser jeg på disse reglene og grrensene som settes.

---

En plass må grensa gå. sånn er det bare. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
For båter over 12 meter er det altså påbudt. Men for båter under, er det altså ikke så farlig :confused: Noen ganger stusser jeg på disse reglene og grrensene som settes.

Så lenge det ikke er forbudt for båter under 12 m så så spiller det vel liten roll vil jeg tro... Det er en grense for mye ved 12m....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er nok ikkje så enkelt at du slepp unna, i følgje sjøveisreglane er du plikta til å kunna gje lyd frå deg og når båten er mindre enn 12m, men det er ikkje spesifisert i detalj kva utstyr du må ha:

 

b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, men hvis det ikke gjør det, skal det være utstyrt med
noe annet
som kan gi et kraftig lydsignal.

Link to post

Så lenge skipperfrua er med så har jeg en meget god tåkelur der, og det overgår det værst tenkelige om jeg fyrer litt oppunder :eek:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Her har Mathilde et godt poeng, og hvor mange ganger har du vert i en situasjon hvor du har hatt bruk for tåkelur?

Kjøp en manuell å ha liggende, kanskje du får bruk for den i andre sammenhenger også.

 

Vel, da skal jeg fortelle om en episode som gjorde at jeg året etter kjøpte inn radar.

Var i Danmark og gikk ut ca. kl 7:00 om morgnen. Været var flott med sol. En time eller to senere så var vi i færd med å krysse farleden til katamaran fergene, da kom tåka så tykk at man knapt kunne se fra baug til akter. Vi hørte katamaran fergene tute, for etter 2-3 min. å føle bølgene fra de.

 

Dette var sterkt ubehaglig, derfor kom radaren så hurtig opp.

 

Jeg sto i baugen og blåste i tåkeluren, i henhold til reglemanget, dette oppfattet jeg som tafatthet. Lyden nådde kanskje 20-30 meter.

 

Så, nå da radaren er på plass, er det på tide å se etter elektronikk som kan styre hornene jeg har i masta, slik at de kan brukes i en slik eller lignende situasjon. Det skal være elektronisk styrt, da det skal være et fast signal mønster. Dette er noe jeg ikke ønsker å bruke tid til å følge med på. Bare trykke på bryteren som gir den rette sekvens i henhold til situasjonen.

Link to post

Strengt tatt hjelper ikkje radaren deg i forhold til å bli rent i senk, men eg reknar med at du har VHF og kan kalla opp fartøyt av det slaget når slike situasjonar skjer. Sjølv hadde eg stor glede av VHF i klart vèr ein kveld utafor Egersund. Danskeferja kom ut på kollisjonskurs med oss når vi var på veg inn. Eit oppkall til ferja fekk avklart at dei såg oss, og korleis dei navigerte. :smiley:

 

Elles synes eg ideen til sydvesten om å bruka kona til tåkelur er god. Men korleis klarer du å «fyra henne opp» kvar anna minutt?

Link to post
Jeg sto i baugen og blåste i tåkeluren, i henhold til reglemanget, dette oppfattet jeg som tafatthet. Lyden nådde kanskje 20-30 meter.

 

Jeg antar uansett at katamaranene og andre større skip uansett ikke hører en liten håndholdt "bærte"

med sine lukkede styrhus og styreposisjoner adkillige meter over våre båter.

I tillegg er tåke en effektiv "lyddreper".

 

Å bruke egen radar vil kunne synliggjøre deg på radaren på andre skip samt at

jeg ville stole mer på en effektiv radarreflektor og VHF enn et signalhorn dersom jeg var i

farvann som er trafikkert av yrkesfartøy.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

En AIS mottager gjerne inn på plotteren kombinert med en VHF er heller ikke å forakte, da kan man bare kalle opp AIS pliktige skip i nærleiken... slik som de nevnte fergene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...