Jump to content

Kystverket med gratis elektroniske "sjøkart"

Sydvesten

Recommended Posts

Vet ikke om dette har vært lagt inn tidligere, men Kystverket har nå en side hvor man kan få opp dybder på "sjøkart", er ikke så detaljert innaskjærs men kjekt kan det være i mangel av annet matnyttig å ta seg til... mange andre finnesser også som vind og vær.... bare å klikke av i menyen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

er ikke så detaljert innaskjærs

Helt uenig. Velg "sjøkart", kryss av for "Dybdedata" og zoom inn til målestokk 1:7500 eller bedre. Da får du opp dybdeangivelser av en annen verden. Ser ut som rådata rett fra oppmålingen. Riktignok kommer teksten "Ikke for navigasjon" opp, men detaljert, det er det. Jeg ble nesten overrasket. Trodde denne nøyaktigheten var hemmeligstemplet jeg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Er ikke enig i at sjøkart er det rette for å få oversikt over dybder da det ligger for mye data oppå hverandre. Legg heller inn grunnkart - dybdedata og 1:5000, da får en grei informasjon om dybder. Men dette er ikke med annen informasjon som sjøfarende trenger kun for å se dybder.

Grunnen til at kystverket frigjør disse kartgrunnlagene er at de ikke besitter grunnkartene selv, men får de fra Norge digital som er eid av alle kommuner i Norge. De eneste kommunene som ikke var med på dette samarbeidet i 2006 var Oslo, Drammen, Ålesund og noen til som jeg ikke husker nå. Tror ivertfall Oslo kommune er kommet med iår. Norge digital leverer kartgrunnlag til nødetatene bl.a. og dette skal leveres vederlagsfritt.

Redigert av Brage (see edit history)
  • 4 uker senere...
Vet ikke om dette har vært lagt inn tidligere, men Kystverket har nå en side hvor man kan få opp dybder på "sjøkart", er ikke så detaljert innaskjærs men kjekt kan det være i mangel av annet matnyttig å ta seg til... mange andre finnesser også som vind og vær.... bare å klikke av i menyen..

Hei!

Jeg kommer ikke inn på denne kartsiden lenger. Er det noen som vet hva som har skjedd med den - ev. kjenner til endringer i linken?

• 2 år senere...

Finner ikke igjen tråden som jeg egentlig leter etter - den hvor frislippet den 1. desember ble diskutert. Dersom noen tipser meg, flytter jeg evt innleggene.

Nylig ble det kjent at statens kartverk gir tilgang til sine kart (dog ikke kartgrunnlag) til fri utvikling av nettapplikasjoner m m.

Idag har jeg lekt meg litt med dette og snekret sammen en enkel tjeneste på XANADU sin hjemmeside. Dere kan se selv:

http://trikola.net/xanadu/xgmaps.php

(Under Oksval-linken - der hvor dere kommer inn i utgangspunkt - er det noe som ikke stemmer, men jeg tror feilen ligger ikke hos meg.)

Det hele kombineres med google maps.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...