Jump to content

draco 20 og motorvalg


Avmønstret4

Recommended Posts

Har begynt å drodle på hvordan det hadde vært å kjøpe en daycruiser på 18-23 fot med overnattingsmuligheter for 2 og i en prisklasse mellom 75000-150000,-??????

Har isåfall veldig lyst på Draco 20, men de fleste har gammel bensinmotor. Hva med å kjøpe et oppussingsprosjekt og lage et adapter til påhenger? Eller hvor vanskelig er det å få tak i dieselmotorer som kan brukes til drevmontasje på denne type båt?

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post

Her har du antageligvis et godt kjøp. Skulle gjerne hatt den selv, men gidder ikke kjøre helt over dit fra Drammen.

 

Draco 20 på Finn

 

Jeg tror båten nesten i seg selv er verdt pengene. Motoren burde du kunne få solgt for noe mellom 10-20.000 med drevet.

 

Vil absolutt fraråde deg å sette en påhenger bakpå! Det ser helt forferdelig ut, spesiellt på en båt som er ganske kjent i utseende for de fleste. På den annen side, så koster det fort en plass mellom 70-80.000 for å få tak i en god diesel motor med drev, og for differansen som kanskje blir 50.000,- så får du fryktelig mye bensin :-)

 

Redigert : HAH!! Etter 30 minutter så fikk jeg til regnestykket. (lenge siden mattelæreren snakket til meg nå :-)

 

L=Antall liter før summen er lik på bensin og diesel. Antar diesel=7,5 kr. pr. liter og bensin=11 kr pr.liter

 

11L=50000+7,5L -> 157135 kroner i drivstoff før diesel innstallasjonen har betalt seg, dvs. 157135/11 = 14287 liter bensin

 

Da er det ikke tatt hensyn til besparelsen i drivstoff, da diesel gjerne bruker noe mindre enn bensin...

 

Håper jeg ikke blir til latter med en helt tullete regnefeil nå ;-)

 

Signerer for sikkerhets skyld ikke innlegget :diving::wink:

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Dersom du kjøper den båten som beskrevet ovenfor og setter inn denne motoren.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=3&tot=332

 

Da har du en flott klassiker med dieselmotor til en grei pris. Vil tro dette er en perfekt motor til denne båten. Da kan du bare flytte over drev og motor uten å endre på hullet i akterspeilet.

 

Dersom du selger den motoren som sitter i båten idag og legger inn litt egeninsats bør du vel kunne ha denne båten på vannet med dieselmotor og ny kalesje til under 130 store vil jeg tro.

Redigert av Østlendingen (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
quote.gif
Her har du antageligvis et godt kjøp. Skulle gjerne hatt den selv, men gidder ikke kjøre helt over dit fra Drammen.

Draco 20 på Finn

Jeg tror båten nesten i seg selv er verdt pengene. Motoren burde du kunne få solgt for noe mellom 10-20.000 med drevet.

Vil absolutt fraråde deg å sette en påhenger bakpå! Det ser helt forferdelig ut, spesiellt på en båt som er ganske kjent i utseende for de fleste. På den annen side, så koster det fort en plass mellom 70-80.000 for å få tak i en god diesel motor med drev, og for differansen som kanskje blir 50.000,- så får du fryktelig mye bensin :-)

Redigert : HAH!! Etter 30 minutter så fikk jeg til regnestykket. (lenge siden mattelæreren snakket til meg nå :-)

L=Antall liter før summen er lik på bensin og diesel. Antar diesel=7,5 kr. pr. liter og bensin=11 kr pr.liter

11L=50000+7,5L -> 157135 kroner i drivstoff før diesel innstallasjonen har betalt seg, dvs. 157135/11 = 14287 liter bensin



Signerer for sikkerhets skyld ikke innlegget :diving::wink:


Hvor ble det av vurderingen om at en båt med dieselmotor er atskillig mer verdt og lett omsettelig når den skal selges?
Dieselmotorer er vel jevnt over mer driftsikre også
Link to post
quote.gif
Her har du antageligvis et godt kjøp. Skulle gjerne hatt den selv, men gidder ikke kjøre helt over dit fra Drammen.

Draco 20 på Finn

Jeg tror båten nesten i seg selv er verdt pengene. Motoren burde du kunne få solgt for noe mellom 10-20.000 med drevet.

Vil absolutt fraråde deg å sette en påhenger bakpå! Det ser helt forferdelig ut, spesiellt på en båt som er ganske kjent i utseende for de fleste. På den annen side, så koster det fort en plass mellom 70-80.000 for å få tak i en god diesel motor med drev, og for differansen som kanskje blir 50.000,- så får du fryktelig mye bensin :-)

Redigert : HAH!! Etter 30 minutter så fikk jeg til regnestykket. (lenge siden mattelæreren snakket til meg nå :-)

L=Antall liter før summen er lik på bensin og diesel. Antar diesel=7,5 kr. pr. liter og bensin=11 kr pr.liter

11L=50000+7,5L -> 157135 kroner i drivstoff før diesel innstallasjonen har betalt seg, dvs. 157135/11 = 14287 liter bensin

Da er det ikke tatt hensyn til besparelsen i drivstoff, da diesel gjerne bruker noe mindre enn bensin...

Håper jeg ikke blir til latter med en helt tullete regnefeil nå ;-)

Signerer for sikkerhets skyld ikke innlegget :diving::wink:

Skjønte ikke helt regnestykket ditt, selv om jeg skjønner hvor du vil.
Jeg ville tenkt anderledes:

Bensinmotor: 11,- pr.liter x 25 liter pr time (forbruk på marsjfart)= 275,- kr. pr time x 100 time pr.år= 27500,-

Diesel: 7,5,- pr.liter x 15 liter pr time (forbruk på marsjfart) = 112,5,- kr pr.time x 100 tme pr.år=11250,-

Har ikke belegg for disse dataene men dette er kun en synsing fra min side, for å se på differansen på driftsutgifter.
Link to post
Hvor ble det av vurderingen om at en båt med dieselmotor er atskillig mer verdt og lett omsettelig når den skal selges?

Dieselmotorer er vel jevnt over mer driftsikre også

 

Helt klart. Det er er et vesentlig pluss. For ikke å snakke om komforten med lavere turtall og jevnere motorkraft (antar jeg).

 

Skjønte ikke helt regnestykket ditt, selv om jeg skjønner hvor du vil.

Jeg ville tenkt anderledes:

 

Regnestykket mitt gikk ut på fra hvilket (krysnings)punkt det ville lønne seg med diesel. Da sett bort fra alle andre omstendigheter, som f.eks. ovenfor.

 

Hvis man da bruker 100 timer x 25l/t = 2500l pr.år >> 14287/2500= ca. 5 1/2 år før man høster hva man sådde, mao. diesel drift.

 

Det er kanskje ikke så mange som gir fullt pådrag ved start, hver gang, og kjører 100 timer på denne måten pr. år. Tror heller årlige bensinutgifter for den vanlige bruker ligger rundt 8-11.000 (8-10 tanker á 100 liter) kr. pr. år ? Selv det er vel ganske mye. Brukte selv ca. 5000-8000 når jeg har hatt bensinmotor (Yamaha 115 / Mercruiser 170)

 

Man kan synse mye, men til syvende og sist er det nok en veldig god følelse å ha gjort unna investeringen og kjøre med bedre komfort og driftskostnader.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Dersom du selger den motoren som sitter i båten idag og legger inn litt egeninsats bør du vel kunne ha denne båten på vannet med dieselmotor og ny kalesje til under 130 store vil jeg tro.
Vet ikke helt jeg. Noen som har tenkt over hvorfor bilde av båten er så langt unna? og at det kun er ett?

Ser jo ut som han har mer lyst til å vise frem bilen og motorsykkelen enn båten han skal selge :rolleyes:

Stått på land i 2 år.

selges kr 45000,- ved hurtig avgjørelse ;)

 

 

Utstyr

mangler kalesje

Håper han har hatt presenning over da :rolleyes:

 

 

 

 

Syntes ikke påhenger på brakett ser så ille ut jeg.
Enig med deg. Også er jo det meste så mye enklere da gitt...

 

 

Brukte selv ca. 5000-8000 når jeg har hatt bensinmotor (Yamaha 115
Det stemmer sånn cirka med mine erfaringer også, men det er selvsagt avhengig av hvor mye man bruker båten i løpet av en sesong :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei Brage. Jo enig i at Draco 20 er en pen båt. Ødelegg den derfor ikke med brakett og utenbordsmotor. :nono: Vil heller ikke anbefale deg å montere diesel, selv om man kan bli fristet av bl.a lavere dieselpris, driftssikkerhet m.m.

For denne båten vil jeg anbefale deg å bytte ut til nyere innsprøytningsmotor. F.eks Mercruiser mpi. Nyere besinmotorer har etterhvert blitt ganske så økonomiske. Du slipper også en del ombygging ved å fortsette med bensinmotor.

Arve.

Redigert av Arve (see edit history)
Link to post
Jeg ville helt sikker trukket på smilebåndet. :eek:

Skal love deg at det er det siste jeg bryr meg om, altså hva andre mener :yesnod:

Fordelene som jeg ser med påhenger er fler:

-Man får en enkel og driftsikker motor

-Enklere vedlikehold og service

-Forlenger "skroget" og oppnår forbedret sjøegenskaper

-Får bedre plass i båten

-Faren for brann rundt motorinnstallasjonen elimineres

Link to post
Skal love deg at det er det siste jeg bryr meg om, altså hva andre mener :yesnod:

Fordelene som jeg ser med påhenger er fler:

-Man får en enkel og driftsikker motor

-Enklere vedlikehold og service

-Forlenger "skroget" og oppnår forbedret sjøegenskaper

-Får bedre plass i båten

-Faren for brann rundt motorinnstallasjonen elimineres

 

Er helt enig med punktene du ramser opp. Det har alltid vært trangt i motorrommet til Draco. Tidvis skulle en tro båten var bygd rundt motoren.

 

Jeg synes alikevel ikke det er pent og ei heller passer på den båttypen men hver sin smak :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Det er 2 ulemper jeg kan tenke meg.

 

Hadde for flere år tilbake en 20 dc m 165 OMC.

 

Det er en kraftig v bunn i Dracoen, steiler før plan. Dette kan naturligvis løses ved tilting og trim flaps men...tror den kan bli litt baktung med påhenger. Et annet moment er tyveri.... men det blir kanskje sekundært.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Hvorfor vil folk le av det ? Det går en Mekling i fjorden her med påhenger på brakett. Ser bare fordeler ved en sånn installasjon jeg sammenlignet med no røkkel av en innenbords bensin motor.

 

enig... Dracoen ble testet med OMC Sea drive ved lanseringen på 80-tallet, med så vidt jeg husker, godt resultat. 1.6 literen var vel på 110hk i SD utførelse...

draco2000-01.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Her er det en som har bygget om til utenbordmotor.. :nonod: Det ble mer eller mindre fælt.. :boxing:

 

Håper alle har inne har forunft nok til å ikke ødelegge så flotte båter på den måten som vi ser her.. :cheers:

 

 

heheh greit og se ka folk mener om ombyggingen min, JA det er min båt.

 

Skal være enig i at det ikke ser så pent ut når båten ligger på land, men estetikken er mange hakk bedre når den får vann under kjølen.

Sjøegenskapene er så utrolig mye bedre enn hva de var med innenbordsmotor, fartsegenskapene snakker for seg ( nesten 46 knop ) i tillegg er støy omtrent fraværende ifht innenbords.

 

Om jeg vil anbefale det, ja det er ikke tvil om det selv om det kanskje i noens øyne ødelegger litt av båtens utseende.

Link to post
Det er kanskje ikke så mange som gir fullt pådrag ved start, hver gang, og kjører 100 timer på denne måten pr. år. Tror heller årlige bensinutgifter for den vanlige bruker ligger rundt 8-11.000 (8-10 tanker á 100 liter) kr. pr. år ? Selv det er vel ganske mye. Brukte selv ca. 5000-8000 når jeg har hatt bensinmotor (Yamaha 115 / Mercruiser 170)

 

Den perioden jeg hadde en Nordkapp King DC 22 (eller hvordan det nå skrives) med VP 145 gikk det en tank om dagen, 100 liter..

Båten var i bruk 3-4 hele dager hver uke.

Riktignok litt liten motor til båten, og derfor stort sett ganske mye pådrag, men til gjengjeld var motoren nyoverhalt, og i meget god stand.

Link to post
heheh greit og se ka folk mener om ombyggingen min, JA det er min båt.

 

Skal være enig i at det ikke ser så pent ut når båten ligger på land, men estetikken er mange hakk bedre når den får vann under kjølen.

Sjøegenskapene er så utrolig mye bedre enn hva de var med innenbordsmotor, fartsegenskapene snakker for seg ( nesten 46 knop ) i tillegg er støy omtrent fraværende ifht innenbords.

 

Om jeg vil anbefale det, ja det er ikke tvil om det selv om det kanskje i noens øyne ødelegger litt av båtens utseende.

 

 

:blush::blush: Der dreit eg meg :headbang::headbang::cryin:

 

Jaja, men eg meine det eg sa sjøl om eg og ser fordelene med utenbords motor.

 

Men hvordan tåler akterspeilet det, og det ser ikke ut som om du kan trimme opp motoren....

Må jo også si at resten av bildene ikke akkurat tiltrakk meg... Er båten er prosjekt for kjøperen eller er den i god stand? (Sett bort fra motoren)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

:lol::lol: Kanskje en god påminnelse til oss alle (meg inklusive). Båtene på de bilder og annonser vi komenterer har en stolt eier som kanskje også er bruker eller leser av båtplassen.

 

Men Mekkaren, du kune jo ryddet litt i båten før du tok bildene :wink:

 

Ellers er også jeg en av dem som mener at en båt som er levert med innenbords motor er finest med nettopp det. Påhenger på brakett blir litt feil rent estetisk.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...