Jump to content

draco 20 og motorvalg


Avmønstret4

Recommended Posts

:blush::blush: Der dreit eg meg :headbang::headbang::cryin:

 

Jaja, men eg meine det eg sa sjøl om eg og ser fordelene med utenbords motor.

 

Men hvordan tåler akterspeilet det, og det ser ikke ut som om du kan trimme opp motoren....

Må jo også si at resten av bildene ikke akkurat tiltrakk meg... Er båten er prosjekt for kjøperen eller er den i god stand? (Sett bort fra motoren)

 

Og kunne uttrykke sine frie meninger er viktig, så fortsett med det.

Båten er klar til bruk, trenger en vask og ett strøk med bunnsmøring.

Motoren kan ikke trimmes helt opp av vannet, det har du rett i men spiller det så stor rolle. Når det gjelder akterspeilet så går det fint :)

 

:lol::lol: Kanskje en god påminnelse til oss alle (meg inklusive). Båtene på de bilder og annonser vi komenterer har en stolt eier som kanskje også er bruker eller leser av båtplassen.

 

Men Mekkaren, du kune jo ryddet litt i båten før du tok bildene :wink:

 

Ellers er også jeg en av dem som mener at en båt som er levert med innenbords motor er finest med nettopp det. Påhenger på brakett blir litt feil rent estetisk.

 

Kunne ha ryddet og vasket båten ja er helt enig, tror det var underbevisstheten som spillte inn ( vet ikke om den vil selge )

 

Er helt enig med seileren.

 

Det ser hverken over eller under hodet bra ut, kanskje derfor den står avertert til Kr 1 :lol:

 

Ja leser det du skriver, og forståelig når eg ser hvilken båt du har, liten ombygget Draco er jo kanskje ikke sjøens svane. Ihvertfall ikke sett fra ett CBC dekk høyt der oppe.

 

 

Ellers har eg hatt denne båten i 5 år med bruk 10 mnd i året 4 motoren som står på og har logget rundt 300 timer i året.

 

Så om båten er fin, stygg , ikke ser ut osv osv så blir den brukt og satt pris på, og det er etter min mening ekte båtglede.

Link to post
Ellers har eg hatt denne båten i 5 år med bruk 10 mnd i året 4 motoren som står på og har logget rundt 300 timer i året.

 

Så om båten er fin, stygg , ikke ser ut osv osv så blir den brukt og satt pris på, og det er etter min mening ekte båtglede.

 

Det er jeg helt enig i :flag: Hva andre mener er ofte helt uvesentlig, bare en er førnøyd selv :yesnod:

Det er en god egenskap å ikke la seg påvirke av ande... (men i dette tilfelle.. :lol::lol: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte denne båten jeg :smiley: ... Nå er det full oppussing i garasjen! Begynner å komme seg, men mangler ennå kalesje, puter i kabinen (naboen skal sy), noen deler til drevet (bestilt fra USA) og ny dørk (skal ha "teak" med svart nating. Er det noen som vet hvor man får tak i kalesje originalt, evt andre som har mal? Mangler alt, også bøyler..

Link to post
Jeg kjøpte denne båten jeg :smiley: ... Nå er det full oppussing i garasjen! Begynner å komme seg, men mangler ennå kalesje, puter i kabinen (naboen skal sy), noen deler til drevet (bestilt fra USA) og ny dørk (skal ha "teak" med svart nating. Er det noen som vet hvor man får tak i kalesje originalt, evt andre som har mal? Mangler alt, også bøyler..

 

Jens Sagen leverer til disse båtene tror jeg.. Uansett så er de veldig billige på kalesjer til "norske standard båter". Eller så kan du prøve Alf Hansen.. Tror prisene hos disse er ca halvparten av om du ber noen sy for deg :yesnod:

Link to post

Båt & motorservice i Bergen sier de har brukt 21" stålpropell ved installering av

mercruiser 1.7dti i draco 20. Det gir en toppfart på ca 35 knop har jeg regnet ut..

Det høres jo ideelt ut. Vet ikke hvor tung den er opp i plan.

 

Når det gjelder kalesje bør du sjekke ut Alf Hansen AS i Trondheim

Link to post

Når det gjelder kalesje ville jeg også gått for Jens Sagen eller ALf Hansen. Tror disse kommer ut omtrent likt prismessig. Disse sitter på orginalmaler til de fleste norskproduserte båter, garantert Draco. Jeg fikk laget kalesje til min Kmv 2000dc for tre år siden, mener den kom på ca. 7000,-

 

Når det gjelder motor så er jeg litt skeptisk til at mercruiser 1,7dti blir litt snaut? Draco 20 har jo et forholdsvist tungdrevet skrog! Jeg har en kjenning som har en Ibiza 20 med denne motoren. Toppfarten er ca 32-33 knop, og det er jo greit nok. Men når vi kjører sammen bruker han laaang tid på å komme i plan. I tillegg synes jeg motoren bråker mye. På kosefart (7-8 knop) hører vi nesten ikke motoren min (gammel totakts yamaha fra 1987), mens "knatringen" fra 1,7dti en er ganske så merkbar.

 

Etter min mening er en bensin sekser(220hk) et mye behageligere, billigere og riktigere valg. Litt flere drivstoffkroner, javel, men kanskje ikke så dramatisk mye mer, da motoren vil gå veldig lett.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Etter min mening er en bensin sekser(220hk) et mye behageligere, billigere og riktigere valg. Litt flere drivstoffkroner, javel, men kanskje ikke så dramatisk mye mer, da motoren vil gå veldig lett.

 

Hadde en Draco 20 dc for maaange herrens års side med 165 hk omc, tror den gjorde nærmere 40 kn. Uansett skal en ha sekser i den motorbrønnen så må motoren brønnen bygges ut i forkant ellers tror jeg ikke motoren får plass. Husker faktisk ikke om den omc en var en rekke eller v6 hmmm

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Har begynt å drodle på hvordan det hadde vært å kjøpe en daycruiser på 18-23 fot med overnattingsmuligheter for 2 og i en prisklasse mellom 75000-150000,-??????

Har isåfall veldig lyst på Draco 20, men de fleste har gammel bensinmotor. Hva med å kjøpe et oppussingsprosjekt og lage et adapter til påhenger? Eller hvor vanskelig er det å få tak i dieselmotorer som kan brukes til drevmontasje på denne type båt?

 

Er du på jakt etter et oppussingsprsjekt av Draco 20 så kom det en DRACO 20 på Finn

 

P

Link to post

Har stått ute uten kalesje i ett år, var litt mye løv og vann oppi...

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde659.jpg

....Og vann i bensintanken.

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde663.jpg

Instrumentene / panelene var ikke så mye å skryte av...

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde675.jpg

Så der er det laget ny teak..

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde702.jpg

Kommer seg allerede.....!

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde706.jpg

Ser bedre ut???

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde724.jpg

Byttet impeller og oljetetning i drevet, venter på knuter og flere tetninger fra USA.

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde708.jpg

Må ha nye puter inni kabinen, og ny dør inn.

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde677.jpg

Kompasset har sett sine bedre dager...

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde678.jpg

Skal bytte gimbal lageret og en tetning inni der...

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13700/bilde685.jpg

Link to post

Ser jo ut til å bli en ordning jo :yesnod:

Ser bedre ut allerede dette :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...