Jump to content

Västkustens naturhamnar

roaldbj

Recommended Posts

Jeg har en CD med VÄSTKUSTENS NATURHAMNAR.

Så vidt jeg kan se er disse i jpg-format.

Er det mulig å installere disse slik at GPS posisjon blir synlig på jpg-bildene?

Bildene kan integreres i Det Levande Sjøkortet Strømstad - Århus,

men jeg har interesse av å se posisjon i forhold til fotografiene, dvs at det må settes av et referansepunkt i forhold til hvert bilde - noe som greit kan gjøres - dersom det er mulig - ved å sammenligne kart og fotografi.

hej roaldbj

ställde samme spm til en av killarna i HAK (Hamn o Ankarplatskommiteen) på messen för ett par år sedan....

visst skulle det vara fullt möjligt o "segla på ett foto".........

det går an o konvertera en jpg-fil til ett BSB/KAP-fil o bruke det i ett sjökartsprogram

svaret jag fikk, var att HAK ikke ville göra det för att flygfotona er ikke alltid tagna rakt ovanför utan i bland lite snett ovanifrån

(om dette med snett ovanifra betyder att skalan blir olik i long resp latitud vet jag ikke, men det borde vara försumbart!)

S/Y Gunga Din

Dette var positive svar.

Jeg er meget glad i bildene over VÄSTKUSTENS NATURHAMNAR. Jeg bruker ofte timer på å studere fortøyningsfester i land, fjellformasjoner, svalpesjær o.a. før jeg starter en seilas. Jeg liker å være litt forberedt på hvordan uthavnene ser ut, og å ha alternative fortøyningssteder om noen er opptatt.

VÄSTKUSTENS NATURHAMNAR har i mange år beriket seilasen i området Strømstad - Gøteborg. Etter som nordmenn (og svensker) stadig innvaderer de mest kjente stedene, "presses" jeg til å utforske de mindre populære stedene - men disse kan være like vakre.Det hadde vært flott om Lasse kunne gi detaljert beskrivelse av slik "plotting" - det vil sikkert komme andre seilere til nytte.

Etter som nordmenn (og svensker) stadig innvaderer de mest kjente stedene, "presses" jeg til å utforske de mindre populære stedene - men disse kan være like vakre.

Vektig argument. Eneste grunnen for meg for å skaffe f.eks " 3 Veckor i Bohuslän" er at da veit jeg hvor jeg IKKE skal forsøke å legge meg i fellesferien. Stedene listet der er jo stappfulle..

Begynner ( heldigvis `) få en portefølje av steder jeg ( liker å tro ) mener er bare mine... :rolleyes:

Har iallefall aldri sett andre båter på noen av disse plassene...

Suzuki

No boat needed..

svaret jag fikk, var att HAK ikke ville göra det för att flygfotona er ikke alltid tagna rakt ovanför utan i bland lite snett ovanifrån

(om dette med snett ovanifra betyder att skalan blir olik i long resp latitud vet jag ikke, men det borde vara försumbart!)

Man korrigerer vanligvis slike fotografier.

Norge i bilder er korrigert til UTM sone 32. (Tror det korrekte uttrykket er ortokorrigering).

Når man kjøper satelittfoto blir man spurt om hvilket datum og projeksjon man vil ha det i.

• 1 år senere...

Er du medlem i Redningsselskapet (Kystpatruljen) her hjemme, har du samme fordeler som svenskene som er medlem i Trossen (som er motsatsen til Kystpatruljen her hjemme).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og er du medlem i Sjøassistanse (Telenor Maritim Radio), står det på deres sider: Husk at ditt medlemskap i Sjøassistanse også gjelder i våre naboland Sverige og Danmark.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hørte fra et annet medlem her som hadde kontaktet Trossan at det kanskje ikke var helt slik som NSSR hevdet. Derfor lurer jeg litt om det kan være en ide å være medlem i det svenske redningsselskapet også

Det er kanskje min historie med ankertau i propellen du tenker på. For å avklare: Vi måtte betale SEK/NOK 1200,- for dykkerassistanse, selve utrykningen kostet ingen ting, de ville bare ha "navn og nummer".

På NSSR sine sider om medlemsbetingelser står det:

KystPatruljen Total medlemsfordeler

Assistanse på sjøen og i uthavn

Assistanse ved driftsstans inntil 3 timer tur/retur eller 25 nautiske mil fra bemannet skøytestasjon

Slep til nærmeste havn med veiforbindelse og mulighet for videre assistanse

Assistanse ved driftsstans

Dykkerassistanse ved driftsstans

Videre litt lenger ned:

Redningsselskapet samarbeider med svenske Sjöräddningssällskapet, Falck i Sverige og Falck fritidsbåt i Danmark. (Sjöräddningssällskapet og Falck tilbyr ikke dykkerassistanse)

"Trossen" i Sverige tilsvarer "Kystpatruljen" i Norge.

Trossan tror jeg tilsvarer trusa på norsk :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...