roaldbj Startet 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2007 Jeg har en CD med VÄSTKUSTENS NATURHAMNAR. Så vidt jeg kan se er disse i jpg-format. Er det mulig å installere disse slik at GPS posisjon blir synlig på jpg-bildene? Bildene kan integreres i Det Levande Sjøkortet Strømstad - Århus, men jeg har interesse av å se posisjon i forhold til fotografiene, dvs at det må settes av et referansepunkt i forhold til hvert bilde - noe som greit kan gjøres - dersom det er mulig - ved å sammenligne kart og fotografi. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 hej roaldbj ställde samme spm til en av killarna i HAK (Hamn o Ankarplatskommiteen) på messen för ett par år sedan.... visst skulle det vara fullt möjligt o "segla på ett foto"......... det går an o konvertera en jpg-fil til ett BSB/KAP-fil o bruke det i ett sjökartsprogram svaret jag fikk, var att HAK ikke ville göra det för att flygfotona er ikke alltid tagna rakt ovanför utan i bland lite snett ovanifrån (om dette med snett ovanifra betyder att skalan blir olik i long resp latitud vet jag ikke, men det borde vara försumbart!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Det blir kanskje ikke helt nøyaktig, men det vil være fullt mulig å lage noe slikt vha programmet oziexplorer Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Dette var positive svar. Jeg er meget glad i bildene over VÄSTKUSTENS NATURHAMNAR. Jeg bruker ofte timer på å studere fortøyningsfester i land, fjellformasjoner, svalpesjær o.a. før jeg starter en seilas. Jeg liker å være litt forberedt på hvordan uthavnene ser ut, og å ha alternative fortøyningssteder om noen er opptatt. VÄSTKUSTENS NATURHAMNAR har i mange år beriket seilasen i området Strømstad - Gøteborg. Etter som nordmenn (og svensker) stadig innvaderer de mest kjente stedene, "presses" jeg til å utforske de mindre populære stedene - men disse kan være like vakre.Det hadde vært flott om Lasse kunne gi detaljert beskrivelse av slik "plotting" - det vil sikkert komme andre seilere til nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Etter som nordmenn (og svensker) stadig innvaderer de mest kjente stedene, "presses" jeg til å utforske de mindre populære stedene - men disse kan være like vakre. Vektig argument. Eneste grunnen for meg for å skaffe f.eks " 3 Veckor i Bohuslän" er at da veit jeg hvor jeg IKKE skal forsøke å legge meg i fellesferien. Stedene listet der er jo stappfulle.. Begynner ( heldigvis `) få en portefølje av steder jeg ( liker å tro ) mener er bare mine... Har iallefall aldri sett andre båter på noen av disse plassene... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Det hadde vært flott om Lasse kunne gi detaljert beskrivelse av slik "plotting" Vet ikke hvordan man skal lage noen detaljert beskrivelse av dette Roald Man må først ha det programmet jeg referertet til. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 svaret jag fikk, var att HAK ikke ville göra det för att flygfotona er ikke alltid tagna rakt ovanför utan i bland lite snett ovanifrån (om dette med snett ovanifra betyder att skalan blir olik i long resp latitud vet jag ikke, men det borde vara försumbart!) Man korrigerer vanligvis slike fotografier. Norge i bilder er korrigert til UTM sone 32. (Tror det korrekte uttrykket er ortokorrigering). Når man kjøper satelittfoto blir man spurt om hvilket datum og projeksjon man vil ha det i. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Det kunne vært morro å forsøkt et slikt bilde i oziexplorer, så hvis noen kan sende meg et bilde fra CD'en så skal jeg se hva jeg kan få til ... Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 med bruk av fugawi kartprogram er det fult mulig å bruke et bilde som kart. Alle kartprogram som kan benytte innskannede kart kan vel også benytte seg av bilder i stedet. Problemet er vel vinkelen på bildet hvis det ikke er vinkelrett over , det vil vel også bli noe feil i ytterkanter. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Noen som vet hvordan man får konvertert en jpg-fil til ett BSB kart fil. Sødra Koster Skjærgård kjører jeg i Fugawi som en JPG fil , men skulle hatt den over til BSB fil for å kunne bruke den i MaxSea. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 hej Talisman ikke jpg, men tiff to bsb http://libbsb.sourceforge.net/index.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Noen som vet hvor jeg kan få tak i den omtalte Västkustens Naturhamnar? Jeg har en bok som heter Ankarplatser i Bohuslän. Ser at et finnes også en som heter 3 veckor i Bohuslän. Dog står det at denne Västkustens naturhamnar bare fås kjøpt "ved spesielle anledninger" Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Hei Bitteliten pröv Nautisk i Oslo.....har för meg att jag såg dom der, sist jeg var der! anners SXK's kansli i Gbg har dom, der kj jeg mine! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Hei og takk Gunga har meldt meg inn i SXK i dag. Er så mye her på svenske kysten at jeg synes at jeg bør være medlem her. Har også en fundering på om det ikke er lurt å være medlem av ett av redningsselskapene her - er det trossan og Sjøredningen? hvem bør man være medlem av? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Er du medlem i Redningsselskapet (Kystpatruljen) her hjemme, har du samme fordeler som svenskene som er medlem i Trossen (som er motsatsen til Kystpatruljen her hjemme). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Hørte fra et annet medlem her som hadde kontaktet Trossan at det kanskje ikke var helt slik som NSSR hevdet. Derfor lurer jeg litt om det kan være en ide å være medlem i det svenske redningsselskapet også Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Har også en fundering på om det ikke er lurt å være medlem av ett av redningsselskapene her - er det trossan og Sjøredningen? hvem bør man være medlem av? som LarsH skriver fortsett du o stötte NSSR......du får hjelp her av SSRS o vice versa...dom har samarbetsavtal Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Og er du medlem i Sjøassistanse (Telenor Maritim Radio), står det på deres sider: Husk at ditt medlemskap i Sjøassistanse også gjelder i våre naboland Sverige og Danmark. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
haraldk Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Hørte fra et annet medlem her som hadde kontaktet Trossan at det kanskje ikke var helt slik som NSSR hevdet. Derfor lurer jeg litt om det kan være en ide å være medlem i det svenske redningsselskapet også Det er kanskje min historie med ankertau i propellen du tenker på. For å avklare: Vi måtte betale SEK/NOK 1200,- for dykkerassistanse, selve utrykningen kostet ingen ting, de ville bare ha "navn og nummer". På NSSR sine sider om medlemsbetingelser står det: KystPatruljen Total medlemsfordeler Assistanse på sjøen og i uthavn Assistanse ved driftsstans inntil 3 timer tur/retur eller 25 nautiske mil fra bemannet skøytestasjon Slep til nærmeste havn med veiforbindelse og mulighet for videre assistanse Assistanse ved driftsstans Dykkerassistanse ved driftsstans Videre litt lenger ned: Redningsselskapet samarbeider med svenske Sjöräddningssällskapet, Falck i Sverige og Falck fritidsbåt i Danmark. (Sjöräddningssällskapet og Falck tilbyr ikke dykkerassistanse) "Trossen" i Sverige tilsvarer "Kystpatruljen" i Norge. Trossan tror jeg tilsvarer trusa på norsk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.