Jump to content

Martec kjølesystem


Janee

Recommended Posts

Jeg skal bygge om min BMW D-50 til Martec ferskvannskjøling.

I denne forbindelse har jeg noen spørsmål jeg lurer på.

 

- Bør jeg beholde gammel termostat (ca 60C) eller bytte til en med høyere temperatur?

Motoren har jo ruslet på sine 60C siden den var ny (ca 25 år).

Er det noen med erfaringer rundt dette?

Motoren ble forresten overhalt for ca tre år siden.

 

- Hva gjør jeg med anodene som opprinnelig stod i kjølekretsen (det som nå blir ferskvanns/glykol krets)?

Trenger jeg disse nå når det ikke sirkulerer saltvann i denne kretsen lenger?

Kan anoden eventuelt ta skade av vann/glykol-blandingen?

 

- Martec kjølesystemet bruker elektrisk sirkulasjonspumpe (johson pumpe) på ferskvanns sløyfen.

Hvor får jeg tak i dette billigst mulig? (kan det være hos søta bror? :flag_sw: ?)

Link to post

hej Janee!

 

ser att du ikke får mye hjelp.......så jag får vel pröve o hjelpe dig så godt jag kan! :smiley:

 

jag har monterat en Martec på en MD11C 25hk på en Joda24 jag haft tidl.......

 

på den hade jag av topparna o rengjorde sylindrarna mekaniskt...mye drit sand/snekkskal som cement i bunn, enl en

båtmekaniker er det anledningen til att man har lavare temp på termostaten på sjövannkylda motorer.....

 

även efter konverteringen kan man fortsette med den lägre termostaten......

 

men en motor mår bedre med litt högre temp.......

 

det er viktigt att din Martec grejjer o kyla din motor....vet ikke hur stor din BMW er i hk ?!?

 

det er en fördel om du monterer ett filter på sötvannssiden som du kan rengöra litt da o da.......

 

för det losser rustflager en bra stund efter det du montert Martecen....

 

var du kjöper den billigast vet jag ikke

 

 

and by the way...welcome to BP :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei

 

På vår tidlegare båt var det Marex ferskvasskjøling. Motoren var ein VP MD7B.

Det var ein liten sinkanode i varmevekslaren.

 

Dei elektriske pumpene pumpar like mykje vatn uahengig av turtal. Konsekvensen er for låg temperatur ved lågt turtal og for høg temperatur ved høg belastning.

 

Eg hadde aldri spandert pengar på ombygging til ferskvasskjøling på denne motoren. Ein så gamal motor saltvasskjølt motor har gjort jobben. Eg hadde heller putta pengane i eit "fond" til ny motor, og vore glad så lenge den gamle BMW virka.

 

 

Ask

Link to post

Jeg har ettermontert Martec kjøling på et par gamle motorer.

Filosofien var at dersom jeg klarer å tyne to-tre års ekstra liv ut av motoren, så var det verdt pengene.

 

Jeg finner at Martec er bra saker. Settet kommer komplett med bl.a termostat. Alt passer.

Har i begge tilfeller kjøpt settet på "rea" hos Hjertman.

 

Har også kjøpt med strainer for å fange opp all rusten forståsegpåerne påsto ville sirkulere på ferskvannsiden. Finner skjelden mer enn et lite korn i den.

Kjøper du strainer fra Hjertman, må den modifiseres med nye nippler. De originale er umulig å få tette da de ikke har ansatsflate mot filterhuset.

 

Får du problemer, kan du glemme service hos Martec. Samme hva du spør om, svarer de "Motoren din er i stykker" eller "få tak i en som har greie på motorer". Annenhver gang.

 

Har koblet sirkulasjonspumpa via et rele slik at den slår inn på første trinn på tenningslåsen. (VP).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...