catano Startet 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2007 (redigert) hei. kort må jeg ha gjording på diesel på fylling stussen og evt hvorfor.?. det sto på da jeg demonterte, men siden det er umenneslig trangt vurdere jeg å montere ny påfyll med treskruer. mvh Catano Redigert 11.Mars.2007 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
roaldbj Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Det er en god regel å koble alle metaller som er i kontakt med ledende væske til jordingsledning, eksempelvis septiktank, ferskvannsvanntank, bruntvannstank og dieseltank(er). Dersom selve påfyllingsstussen gjennom skroget ikke er i kontakt med noen andre ledende væsker/metaller/stoffer, skulle det vel gå bra uten at stussen kobles separat til jordledningen. Jeg kan ikke huske at det er omtalt i forskrifter/regelverk at gjennomføringer over vannlinjen krever tilkobling til jord. Å anta at saltvann kan komme i kontakt med stussen under dieselpåfylling er vel mer enn hypotetisk? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Vil tro at dette er en overlevning fra en tidligere bensinmotor. Tror ikke det er vanlig å jorde stussen for dieselmotorer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Ja , enig med Index, dette har jeg ikke sett på dieselslanger, men derimot kan det oppstå statisk elektrisitet ved fylling av bensin som har lavt flammepunkt og da....... Kan det være noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hei. Jovisst, jording har jeg selv hatt i påfyllingstussen for diesel. Det var utført ved å fjerne isolasjonen ca. 5 cm på en 2,5 # kopperledning og bøye den frie ledningen inn mellom påfyllingsslangen og stussen. På nåværende båt har jeg ikke dette, vet ikke om det er påkrevd på diesel. Er i allefall ikke montert fra fabrikken på min båt. Haba Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hei. Jeg finner ikke noen grun til å montere den på nytt. Min båt har altid hatt diesel motorer. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Ingar Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Det var iallfall tidligere Veritas krav at gjennomføring og tank måtte jordes til sjøen, også for diesel. Normalt skjedde dette ved å koble dem til motorgods, noen egen jordingsplate var ikke nødvendig for Veritas godkjenning. Meningen er å hindre gnist mellom fyllepistol og gjennomføring, og mellom gjennomføring og tank. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Påfyllingsstussene på Gygra er jordet til motor. Det har aldri vært bensinmotor i den. (Veritasgodkjent) mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.