Jump to content

Jording av diesel påfyll

catano

Recommended Posts

Det er en god regel å koble alle metaller som er i kontakt med ledende væske til jordingsledning, eksempelvis septiktank, ferskvannsvanntank, bruntvannstank og dieseltank(er).

Dersom selve påfyllingsstussen gjennom skroget ikke er i kontakt med noen andre ledende væsker/metaller/stoffer, skulle det vel gå bra uten at stussen kobles separat til jordledningen.

Jeg kan ikke huske at det er omtalt i forskrifter/regelverk at gjennomføringer over vannlinjen krever tilkobling til jord.

Å anta at saltvann kan komme i kontakt med stussen under dieselpåfylling er vel mer enn hypotetisk?

:smiley:

Hei.

Jovisst, jording har jeg selv hatt i påfyllingstussen for diesel. Det var utført ved å fjerne isolasjonen ca. 5 cm på en 2,5 # kopperledning og bøye den frie ledningen inn mellom påfyllingsslangen og stussen.

På nåværende båt har jeg ikke dette, vet ikke om det er påkrevd på diesel. Er i allefall ikke montert fra fabrikken på min båt.

Haba

Det var iallfall tidligere Veritas krav at gjennomføring og tank måtte jordes til sjøen, også for diesel.

Normalt skjedde dette ved å koble dem til motorgods, noen egen jordingsplate var ikke nødvendig for Veritas godkjenning.

Meningen er å hindre gnist mellom fyllepistol og gjennomføring, og mellom gjennomføring og tank.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...