Jump to content

VP drev og tæring på propeller


Manito

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Jeg har sett mye men små hull på propellene har jeg aldri sett før

 

Jeg har 2 VP 290dp drev og på begge drevene har jeg oppdaget små hull i indre propell (A6) propellene virker helt porøse

Har noen opplev noe lingnende?

Jeg kjøpte båten på sensommeren i fjor

 

Har evt noen av dere et godt forslag til hvor jeg kan kjøpe nye propeller uten at det koster skjorta?

 

Mvh

Torbjørn

Link to post

Helt til Ole Petter kommer inn og knuser alt: Kavitasjon er som beskrevet i innlegget til solbris. Det er mekanikken i forholdet. Dertil kommer at enkelte materiealer er mer utsatt for kavitasjon enn andre. Det har noe med passiviseringen å gjøre. Når en kavitasjonsboble eksploderer på overflaten, fjernes det naturlige oksidasjonsbelegget akkurat der. Det meget lille partiet blir aktivt og blir 'angrepet' av de forholdsvis store passive feltene rundt. Det aktive feltet vil oppleve hurtig korrosjon. Man sier at kavitasjon har et element av korrosjon i seg. Dette er ikke et ubetydelig element. Anoder vil hjelpe til å re-passivisere den aktive flekken.

 

Arnstein er i sitt innlegg inne på noe av det samme. Selv om jeg ikke er sikker på at han mener det samme. Propellene dine, som jeg formoder er i 'rustfritt stål' av en eller annen grad, ligger over selve drevene i spenningsrekka. Hvis du har en galvanisk tæring, burde drevene blitt skadet (aluminium). Hvis du har en strømlekkasje fra batterisiden, burde drevene og særlig anodene forsvunnet i hurtitogsfart.

 

Den beste måten å bli kvitt problemet, antar jeg vil være å endre propellenen slik at selve kavitasjonen blir redusert så mye som mulig.

Link to post

Volvos A6 propellere er av aluminium. Uten å ha noen slags kunnskaper om kavitasjon synes det naturlig at stålpropellere vil være mindre utsatt for slik "tæring".

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Volvos A6 propellere er av aluminium. Uten å ha noen slags kunnskaper om kavitasjon synes det naturlig at stålpropellere vil være mindre utsatt for slik "tæring".

Aluminium står VELDIG dårlig mot kavitasjon. Rustfritt stål og NikkelAluminiumBronse er langt å foretrekke.

Ellers vil kavitasjonen vanligvis øke sterkt med turtallet og belastningen. Derfor kan det kanskje være en ide å slippe litt av på gassen?

 

Skulle vært interessant å se noen bilder av skaden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...