Jump to content

VP drev og tæring på propeller

Manito

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg har sett mye men små hull på propellene har jeg aldri sett før

Jeg har 2 VP 290dp drev og på begge drevene har jeg oppdaget små hull i indre propell (A6) propellene virker helt porøse

Har noen opplev noe lingnende?

Jeg kjøpte båten på sensommeren i fjor

Har evt noen av dere et godt forslag til hvor jeg kan kjøpe nye propeller uten at det koster skjorta?

Mvh

Torbjørn

Bor opp hullene legg i Kjemisk Metall fra Plastic Padding (eller annet merke) og puss ned. Propellene blir så gode som nye.

Problemet med at det oppstår små hull blir du imidlertid ikke kvitt med dette men du kan iallefall utbedre det på denne måten og forlenge levetiden på propellene.

Hvis propellene er av samme type og størrelse så er det nok sannsynlig at det også vil bli slik på disse. Har selv dp -A6 propeller og har vært borti det samme.

Drevia hadde et veldig godt tilbud på dp-propeller i vinter. Tror de kostet 4500-5000 SEK for et par propeller. Stål hadde de til rundt 8000-9000.

Helt til Ole Petter kommer inn og knuser alt: Kavitasjon er som beskrevet i innlegget til solbris. Det er mekanikken i forholdet. Dertil kommer at enkelte materiealer er mer utsatt for kavitasjon enn andre. Det har noe med passiviseringen å gjøre. Når en kavitasjonsboble eksploderer på overflaten, fjernes det naturlige oksidasjonsbelegget akkurat der. Det meget lille partiet blir aktivt og blir 'angrepet' av de forholdsvis store passive feltene rundt. Det aktive feltet vil oppleve hurtig korrosjon. Man sier at kavitasjon har et element av korrosjon i seg. Dette er ikke et ubetydelig element. Anoder vil hjelpe til å re-passivisere den aktive flekken.

Arnstein er i sitt innlegg inne på noe av det samme. Selv om jeg ikke er sikker på at han mener det samme. Propellene dine, som jeg formoder er i 'rustfritt stål' av en eller annen grad, ligger over selve drevene i spenningsrekka. Hvis du har en galvanisk tæring, burde drevene blitt skadet (aluminium). Hvis du har en strømlekkasje fra batterisiden, burde drevene og særlig anodene forsvunnet i hurtitogsfart.

Den beste måten å bli kvitt problemet, antar jeg vil være å endre propellenen slik at selve kavitasjonen blir redusert så mye som mulig.

Volvos A6 propellere er av aluminium. Uten å ha noen slags kunnskaper om kavitasjon synes det naturlig at stålpropellere vil være mindre utsatt for slik "tæring".

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Volvos DuoProp spiser propeller, spesielt på hurtige båter. Stålpropeller er absolutt et alternativ å vurdere, selv om prisen er dobbelt så høy.

Byttet selv mine A8 propeller på begge drevene i fjor. Såg ut som en sil pga kavitasjon.

Volvos A6 propellere er av aluminium. Uten å ha noen slags kunnskaper om kavitasjon synes det naturlig at stålpropellere vil være mindre utsatt for slik "tæring".

Aluminium står VELDIG dårlig mot kavitasjon. Rustfritt stål og NikkelAluminiumBronse er langt å foretrekke.

Ellers vil kavitasjonen vanligvis øke sterkt med turtallet og belastningen. Derfor kan det kanskje være en ide å slippe litt av på gassen?

Skulle vært interessant å se noen bilder av skaden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har evt noen av dere et godt forslag til hvor jeg kan kjøpe nye propeller uten at det koster skjorta?
www.marinepartsexpress.com Hadde akkurat samme problem som deg. Bestilte et sett stålpropeller fra disse - ned mot halv pris av vanlig VP-pris som jeg fikk oppgitt hos Garstad i Stavanger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...