ares Startet 12.Mars.2007 Del på Facebook Startet 12.Mars.2007 (redigert) Hva er det som vert lagt vekt på når en skal kjøpe båt? Er det motor - fart - lengde/bredde - linjer - overnattingsplasser - lukket/åpen - uteplass - fabrikat - kapell (maritimt uttrykk for kalesje) o.s.v ???? Det har vert en del båter tilsalgs siden i fjor høst der selger oppgir som salgsgrunn at: " båten passet ikke oss" , " vi må ha en med mer uteplass" eller " vi skal kjøpe ny båt som treng mindre vedlikehold" etter å ha hatt båten i en sesong. Det kan virke som at en del kjøpere ikke kjenner sine behov / interesser og begrensinger før en handler båt. Vert vi som førstegangskjøpere litt for ivrige og tror at "en båt er en båt" ? Redigert 12.Mars.2007 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post
sera Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Det finnes nok mange "dyktige" selgere som påvirker et kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 (redigert) HER finner du mye om emnet.. Har hatt dette spørsmålet fra nye båtkjøpere (venner) mange ganger, derfor laget jeg for noen år siden et enkelt regneark med evaluering av "BÅTEN FOR DEM". Følgende momenter er tatt med: PRIS, DRIFTSKOSTADER, STABILITET, HASIGHET, HVOR SKAL VÆRE MED, BYSSE, WC, DUSJ, SOVEPLASSER, MANØVERBARHET, FISKE, BADE, SOLE, INN/UTSTIGING, SJØDYKTIG, STØY, VARMEANLEGG, TRAILBARHET, ANTALL GJESTER, TRIFSEL OMBORD, TILHENGER/BÅTVOGN, GENERELL TILSTAND, UTSTYR, MOTOR, ÅRSMODELL. Listen kan sikkert lages lengre, men jeg fant ut at denne dekket det meste. (For de som behersker Excel: Listen ble lagt vertikalt i kolonne A; I kolonne B skal det settes inn et tall (0 - 9) som beskriver hvor viktig hvert av punktene på listen er for DEG. I kolonne C setter du inn et tall (0 - 9) som beskriver hvordan DU (eller annen "expert") synes den aktuelle båten oppfyller punktet (kriteriet). I kolonne D legger du reultatet av multiplikasjonen mellom B og C. Tilslutt summeres kollonne D i bunnen, og du har et "verditall" for vedkommende båt og hvordan den passer DEG. Kjekt å ha hvis du skal sammenligne flere alternative båter.) HER finner du et bredt utvalg av båter og eiernes vurdering av dem... Men vær klar over at noen av disse utsagnene KAN være litt oppskrytte... (FÅ ønsker å "snakke stygt om" sin egen båt!) DET nedsetter jo salgsverdien den dagen båten skal byttes/selges... Redigert 12.Mars.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Miranda Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Tror det beste er å finne en båt som passer for deres formål / bruk. Vi startet med en scand 26hc, men solgte etter et år da vi fant ut at den ikke passet for våres bruk. Lykke til. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Kenneth Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Det har vel litt med å gjøre at når man er fersk ser man etter en båt med visse kriterer, uten at men har noe erfaring om hva man egentlig trenger. Et eksempel: Den første båten man kjøper har en marsjfart på 12 knop. Man bor inne i en fjord som gjør at man må gå flere timer før man kommer til "kysten". Til å begynne med synes man at det er det å være underveis som er båtlivet, og det er jo litt sannhet i det, men om man MÅ bruke feks 4 timer hver gang man skal et sted blir det trasig i lengden, spesielt for ungene. Om båten hadde gjort 20 knop, hadde denne tiden blitt vesentlig kortere. Bare et eksempel på hvordan jeg tror behovet endrer seg når man får prøvd litt hva som passer og ikke passer den enkelte. Har jeg litt rett eller er jeg helt på vidda? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Jeg er helt enig i at man som førstegangskjøper har lett for å kjøpe "feil" båt. Det er som jeg har nevnt ved flere anledninger lurt å tenke nøye gjennom hva man selv ønsker og har behov for. En annen ting er at behovene også endres. Fra å ha en rask liten båt som man drar mest på dagsturer med til at man som oftest finner ut at det å ligge ute i flere dager faktisk er helt topp. Jeg tenkte i hvertfall slik, og vi begynte med skjærgårdsjeep. Hadde også hatt tilgang til andre småbåter (GH14, Øvre Tune 16..) før vi kjøpte egen båt. Da vi senere kjøpte en NB 740 ble sjølivet noe helt nytt. Det var deilig å ligge ute i båten uten å måtte stresse hjem, eller ligge i telt på land. Når man ligger noen døgn finner man ofte ut at man gjerne skulle hatt litt større plass. Særlig i regnvær/dårlig vær føler man behov for større plass å bevege seg på. Da begynner 3-fot syken For vår del er stort fart helt underordnet det å ha en båt som er praktisk i bruk, og har god ute- og inneplass. Vi synes imidlertid et det er greit med litt større maksfart enn "snekkefart". De fleste vi kjenner marsjer på litt høyere fart, gjerne mellom 10 og 15 knop en plass. Jeg er imidlertid glad for at vi har "gått gradene" og begynte med en mindre båt. Det tror jeg kan gi de fleste nyttig erfaring i det å bruke båt, manøvrering - navigering m.m. før man kjøper større båter. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Man bør definere behovet og hva båten skal brukes som. Deretter bestemme størrelse, fart etter økonomien. Værre er det ikke. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kenneth Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 For å greie ut hva jeg egentlig mente: Når man kjøper båt første gang tror man at man har andre behove enn det man egentlig har. Ikke alltid, selvsagt for regler har unntak :) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Behov og behov, det er vel mer snakk om ønsker og preferanser som ofte har en tendens til å oppleves som behov (må ha...). Når det er sagt kan disse blant annet gjelde - skal det ferieres over lengre tid eller er det snakk om overnattinger en natt eller to, hvor fort trenger båten å gå, og ikke minst hvor mye komfort er man opptatt av (f.eks. dusj inne vs. på badeplattformen, ankervinsj eller håndkraft, gassbluss vs. stekeovn, etc.)? Har tidligere bodd på Sørlandet og der hadde det holdt for meg med en kjapp liten sak som kunne ha fått meg ut i skjærgården - bor nå i Oslo-området og trenger en båt som kan bringe familien til Sørlandet sommerstid og da blir jo "behovene" ganske annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Det er vel slik at behovene endrer seg også, vi startet karrieren i en H-båt, perfekt for to nyforelskede på kveldsturer og helgeturer i indre Oslofjord. Så etter 2 år satte vi seil til Koster. Hjem fikk vi kuling utenfor Hvaler og bestemte oss der og da for at vi skulle ha en mer sjødyktig seilbåt. En Albin 78 Cirrus ble kjøpt og gud så fornøyde vi var, vi kunne ikke skjønne at noen hadde behov for større båt! Både Svenskekysten og Sørlandet ble unnagjort og båten var perfekt i 3 år, til vi fikk vår første og til nå eneste. Den sommeren sa mor at njet, ikke mer seilbåt. Så kjøpte vi en hurtiggående motorbåt fordi pluggen likte seg best på sandstrender og minst mulig tid underveis ble et stort poeng. Fjord 815 ble kjøpt med vindskjerm og kalesje. Super båt, MEN så flyttet vi til vestlandet og vindskjerm og kalesje var helt håpløst. Kraftig plugg av en combibåt ble kjøpt inn, men her gjorde vi får første feilvurdering i forhold til behov for vi fisket jo ikke så mye som vi hadde planlagt og siden det stort sett bare ble tid til transportetapper var både farten for lav og forbruket for høyt. Så vi solgte og kjøpe Yamarinen som går fortere, bruker under halvparten pr mil, men den kan fortsatt overnattes i. Perfekt pt, men om noen år når vi er ferdig med småbarnstiden og ser for oss at vi skal bruke mer tid på sjøen så skal det igjen investeres i stor båt... Vel, konklusjonen for meg blir at det er vel så mye behovene som endrer seg som at en ikke kjenne disse og dermed gjør feilkjøp... De fleste vil nok få noe endrede behov underveis og dermed er det svært viktig å gjøre gode kjøp slik at et bytte ikke koster shorta... Drar en til med flunkende nytt og helgardering i lista for ekstrautstyr kan en ha låst seg litt mer enn ideelt er... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.