Jump to content

M/B Hellesøy

Espen

Recommended Posts

Ny båt, nytt navn.

M/B Hellesøy er en gavla-båt antagelig Hardanger-bygd i 1957.

Motoren er en SABB 2GZ (Hurtigomstyring 2bladet vridbart propellanlegg)

Motoren går som en klokke, starter den med litt olje i sylindrene når den er kald, den er meget startvennlig.

Ellers kan jeg nevne:

Danskebysse,

Walkie Talkie

VHF

2 Hydrauliske styreposisjoner + Rorpinne Akter

Full lanterneføring

2 batterier

Syrefast Dieseltank

Syrefast Ferskvannstank

Gassbluss.

Båten ble innkjøpt for den nette sum av kr16 000,-

Båten trenger en del renovering, så det vil nok komme endel mere info etterhvert i denne tråden etter hvert som jeg får gjort noe med den

Her er noen bilder:

P1030594.jpg

P1030596.jpg

P1030597.jpg

P1030599.jpg

P1030601.jpg

Kabinen

P1030602.jpg

Batteribank og Danskebysse

P1030605.jpg

Dør inn til styrhus

P1030606.jpg

Hoved styreposisjon, det er her gasspådrag og fjernsyring til omstyringa befinner seg

P1030613.jpg

Tatt fra Kabinen

P1030618.jpg

Danskebyssa

P1030623.jpg

Pipegjennomføring

P1030624.jpg

Regulator for Danskebyssa

P1030627.jpg

Instrumentpanel (Over motorkasse)

P1030631.jpg

Motor

P1030632.jpg

Dynamo bakfra (Er det en Biltemadynamo tro?)

P1030646.jpg

Sikringspanel

P1030652.jpg

VHF

P1030653.jpg

Walkie Talkie

P1030656.jpg

Eksosbend i dårlig forfatning.

Noen som klarer å se om dette er en standard Biltema dnamo?

Kjekk båt det! Dynamoen er en SEV Marshall, som nok er levert originalt med motoren. Hadde samme type på en Sabb 2H jeg hadde tidligere. Bortsett fra et noe lurvete eksosbend så da motoren grei nok ut den? Litt puss og stell hadde nok gjort seg, men det kommer vel etter hvert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gratulerer, Espen! Synes du har fått mye båt for pengene der. Er den tett både nedenfra og ovenfra så er det jo bare koselig "potla-arbeid" og pusse opp og forbedre på innredning og slikt. Håper du rapporterer flittig fra prosessen framover. Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Tror ikke dynamoen lader, den ser jo ut til å ha hatt sine bedre dager.

Bør vel gå for en ny i stedet for å overhale.

Poseidon, jeg kan love deg at tynn panelen/Hong Kongpanelen skal bort.

Båten er hel og fin i skroget, utrolig solid bygget, atskillig kraftigere enn Sagen-båten jeg hadde tidligere.

Hytta er tålig tett, men litt råte nederst i kryssfineren den er bygget av, tror jeg vil gå for en lappe-jobb der til å begynne med.

Tror jeg skal få gjort unna mesteparten av jobben mens den ligger på sjøen.

Skal "stjele" mange gode tips her på Båtplassen, det er sikkert.

• 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Da har eksosbendet sagt takk for seg.

Da jeg var ute og gikk igår, kjente jeg plutselig eksoslukt i hytta, åpnet motorkasse luka og så både eksos og kjølevannet for eksoskjølinga veltet ut av eksosbendet.

Har jo visst det var dårlig fra jeg kjøpte båten, men har liksom aldri kommet så langt at jeg har fiksa det.. Rart med det som fungerer..

Her er et bilde før demontering. Man ser tydelig to store hull.:

p1040073_edited.jpg

Da jeg løsnet slangeklemmene for kjølinga og eksos slangen, og begynte å "rikse" i slangene for å få dem av, ble det så mye bevegelse i bendet at det revnet, og jeg kunne bare brekke det av. Utrolig lite gods igjen:

p1040075_edited.jpg

Deler av gammel pakning sitter igjen her, men det var benyttet en annen pakning som holdt tett (kommer på et bilde lengre ned.

Når jeg skrudde av mutrene så ble gjengne med, altså jeg har klart å ødelegge gjengene på pinnboltene.

Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre? Skal jeg gjenge opp igjen, med en dimensjon mindre, eller skal jeg prøve å skru dem ut? Det siste vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem for å få det gjort... Forslag mottas med takk!!

p1040077_edited.jpg

Eksos-slangen fikk jeg greit av, holdt seg hel:

p1040078_edited.jpg

Slangen til kjølinga revnet når jeg tok den av, så den må byttes:

p1040078_edited.jpg

Ca sånn så det ut:

p1040080.jpg

Tynt gods i delen av bendet som er hjemmesnekra:

p1040083.jpg

Derimot 90 graders bendet jeg antar er orginalt hade tykkere gods, men har gått litt i oppløsning:

p1040084.jpg

Her ser man pakningen som var benyttet:

p1040085.jpg

Mutrene som tok med seg gjengene fra pinnboltene :nonod:

p1040087.jpg

Så spørsmålet er:

Hva gjør jeg med di ødelagte pinnboltene?

Gjenger opp på ny med en dimensjon mindre?

Forsøker å skru ut pinnboltene? Og hvordan går jeg frem her?

Så er det selve bendet..

Ser av delekatalogen hos Sabb.no at det består av et 90 graders bend + et 45 graders bend som skulle bli 135 grader.

Det som satt hos meg var vel ca 160-170..

Kanskje jeg kan kjøpe orginalt, og heller få noen til å modifisere den, evt få noen til å lage hele sulamitten.

Få noen til å lage ett nytt du, med det gamle som mal burde det vel la seg gjøre! Pinneskruene må ut og byttes, men de sitter sikkert som fy! Kanskje propanbrenner og rustløser, begge deler i rikelige mengder, gjør susen...

Etter å ha studert bildene litt mer, så er det ikke sikkert 90 + 45 grader blir så galt her! Men du må nok i så fall skjøte på litt rør i enden, for å kunne bruke den gamle slangen...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...