Jump to content

For mye Zink??


Allan E

Recommended Posts

Korrosjon er en elektrokjemisk prosess. Det zinc gjør er å flytte korrosjonspotensialet med ca 2-300 millivolt.

Mengden betyr ikke veldig mye for hvor mye korrosjonspotensialet flyttes (bare man ikke har alt for lite). Mengden gir bare en økt kapasitet i forhold til hvor ofte man må skifte anoder.

Om man skal spekulere i et teoretisk problem så måtte logikken bli som følger:

1) På anoden avgir zincioner til vannet og elektronetil grunnmaterialet.

2) Disse elektronene går til katoden (stålet). Her reagerer med oksygen og vann fra vannet.

3) Har man en fryktelig liten katode og tilsvarende stor anode (d.v.s. mer zinc enn stål) vil man kanskje kunne få en hydrogen forsprøing av stålet da ogsåkatodereaksjoenen av zincens egenkorrosjon vil foregå på den lille stål overflaten.

 

Jeg tror problemet med hydrogenforsprøing blir vedlig teoretisk da det nok først vil skje om du har betydelig mye mer zinc enn det som er vanlig. Det er da alstå ikke bare en funksjon av beskyttelses jobben zincen skal gjøre, men også egenkorrosjonen zinc har i et sjøvannsmiljø.

 

Var dette helt håpløst forklart eller forståelig?

Link to post

Anoden (zincen) må henge neddykket i vann. Skal prinsippet fungere så må zinc ionenene ha et sted å gå i oppøsning. I tørre luften har de ikke det og anodereaksjonen stopper opp. Da får du anode et annet sted og det blir desverre på det materialet du hadde tenkt å bekytte.

 

Du må gjerne henge på noe ekstra zinc.

Men, sålenge båten må opp år om annet for å bunnstoffes o.l., så får man jo plenty anledning til å sjekke anodeforbruket og eventuelt sette på nye anoder. Jeg ser derfor ikke det store poenget i å lesse ned båten med zinc.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...